Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #285 skrivet: 08 februari 2020, 10:12:11 »
Med tanke på hur elen i en äldre värmepump jävlas törs man inte tänka på hur mycket en äldre inverter kommer bråka. Och det är inte precis några billiga komponenter. Jag skulle välja inverter efter vilket företag som gör elen. I vissa ej nämnda pumpar står det på kinesiska, eh nej.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #286 skrivet: 08 februari 2020, 11:26:50 »

Bopakoster.
Vart ligger temperaturerna med kurva 6 på nibes
Kurva ?

Manualen till min VP bifogas, kurvorna är på sida 23.
Kurva 6 säger framledning +39° vid -10°C t.ex och +44° vid -20°
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #287 skrivet: 08 februari 2020, 12:33:56 »
Manualen till min VP bifogas, kurvorna är på sida 23.
Kurva 6 säger framledning +39° vid -10°C t.ex och +44° vid -20°

Ska försöka titta lite ikväll Bopakoster
44 g . Det är nästan som golv värme temperaturer förlagd  i spån det
Mvh
B

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare på det mesta ?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #288 skrivet: 08 februari 2020, 19:19:17 »
Jag har installerat en Atlas Inverter 4-18 KW till min grundvattenanläggning, För att dimensionera så att vattnet räcker till när den går på högsta växel 12 18 KW så behövdes 4200 l/tim. när den växlar ner till ex. 2 så ger ju grundvattenpumpen fortfarande 4200l/h men kanske bara behöver 500 l/h ! Vet inte om det var så smart ! Har man en sluten slinga skulle det ju vara perfekt! En nackdel med inverter som inte skulle uppträda med en on/off pump!
Funderar på en frekvensstyrning ! ;)
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #289 skrivet: 08 februari 2020, 21:24:01 »
Jag har installerat en Atlas Inverter 4-18 KW till min grundvattenanläggning, För att dimensionera så att vattnet räcker till när den går på högsta växel 12 18 KW så behövdes 4200 l/tim. när den växlar ner till ex. 2 så ger ju grundvattenpumpen fortfarande 4200l/h men kanske bara behöver 500 l/h ! Vet inte om det var så smart ! Har man en sluten slinga skulle det ju vara perfekt! En nackdel med inverter som inte skulle uppträda med en on/off pump!
Funderar på en frekvensstyrning ! ;)
Du menar styrning av grundvattenpumpen eller hur?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare på det mesta ?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #290 skrivet: 08 februari 2020, 22:35:36 »
Det menar jag !  tummenupp
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

Utloggad Martin L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #291 skrivet: 13 april 2022, 18:26:29 »

Och en kommentar om elnät. Jag är i slutet på en linje, nästan 700 meter till transformatorn. Jag har kört min 6-kw maskin på ett 2 kw elverk i 5 dygn. Tillsamman med mikro, kyl och frys, övrig belysning, tv osv. 800 w mikron var lite elak, var väl ner till ca 200 volt när den gick.... Invertrar är inte känsliga per default.

Hej Magnus Karlsson

Jag söker de som har erfarenhet att köra värmepump med elverk. Det verkar vara många som funderar på detta nu.

Hade du ett trefasigt elverk på 2 kW och drev din värmepump?  Enligt ett datablad för Nibe 1255-6, FTX så är ”Tillförd eleffekt (PE) 0,83 kW”.  Är värmepumpens inverter till kompressorn enfasig eller trefasigt matad? Blockerade du elpatronerna?

Själv får jag värme och varmvatten (från april 2006) med en IVT X15 bergvärmepump. Jag har (i princip) inte haft några bekymmer. Genom att jag inte behöver elspets kunde jag säkra ned från 25 A till 16 A och rimligen så blir effekttariffer enklare att hantera.

Vill jag använda trefasigt elverk (vid strömavbrott) så har jag inte de startströmmar som en on/off drift innebär.

Du får gärna svara i tråden ”Driva bergvärmepump med elverk” där svaret lämpligare hör hemma. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65953.15


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 572
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!