Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet frÃ¥n spliten  (läst 5061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
 Sc:,h Nu är det brunn till pannrummet och nytt fundament nu är det bara att vänta och se  a:gl  Ronnie

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Hej.
Har gjort vissa förbättringar på mitt lågpris-projekt från förra vintern. Som för övrigt funkade bra. Det döljer sig en värmekabel i anordningen förstås. Här lite bilder.
MVH
Suzuki

Utloggad ulfmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
suzuki: tjena! Undrar om det tråget du har under utedelen är nått tillbehör eller har du fixat själv? isåfall var kan man få ta i ett sånt? sen antar att du har en extra värmekabel i tråg och slang, har du kopplat den till utedelen eller har den en egen matning?

Mvh Anders

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #3 skrivet: 13 september 2011, 10:06:54 »
Halloj. *vinkar*
Helt och hållet eget påhitt. Det ligger en själv-reglerande kabel i tråg och slang. Tråget är gjort av en bit hängränna i plast + 2 änd-stycken köpt på Bauhaus. Upphängt i 2 alu-profiler(egentillverkat).
Använder bara de bakre dränhålen, eftersom pumpen lutar ngr grader bakåt + ngr grader vänster. Funkar bra, och billig. Behövde inte knacka is på hela förra vintern.
/Suzuki 8)

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #4 skrivet: 15 september 2011, 23:23:57 »
Det där blir min melodi inför vintern, strålande!
Sätter du på värmekabeln manuellt inför vintern, eller är den kopplad till splitten
eller har du annan styrning av kabeln?
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #5 skrivet: 16 september 2011, 08:49:48 »
Hej. 8)
Sätter på den manuellt när det börjar bli minus ute, sen får den reglera sig själv eftersom den har den funktionen. Men det är ju elegantare att koppla den till Spliten. Då duger det kanske med en vanlig värmekabel utan reglering.
Hälsningar ^-^
Susuki

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Suzuki vart kan man få tag i en sådan självreglerande kabel du använder? Och hålet till slangen i sidostycket är det gjort själv eller finns det att köpa så?
« Senast ändrad: 16 september 2011, 22:22:52 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #7 skrivet: 16 september 2011, 23:30:52 »
Gokväll.
Kabel inköpt på Jula för runt 400 pix. Hålet får man nog göra själv tyvärr. Använd en grovgängad slangkopling med en gummipackning emellan.
/Suzuki 8)

Utloggad nyz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #8 skrivet: 08 november 2011, 11:22:11 »
Inspirerad av suzuki har jag också löst problemet med vatten från utedelen. Förra vintern byggde ju isen på duktigt och det ville jag undvika i år och har därför funderat fram och tillbaka. Var ursprungligen inne på en lösning med "tråg" och att leda vattnet in till pannrummet, där jag har en golvbrunn. Lyckligtsvis står min utedel direkt utanför pannrummet och när jag utgick från suzuki´s idé så löstes det hela relativt enkelt.
Nu har inte kylan slagit till ännu (ska inte klaga!) så hur allt fungerar i "skarpt läge" vet jag inte. Jag är dock förvånad över hur mycket vatten utedelen "producerar" och kommer ibland på mig själv leendes lyssna på skvalandet i pannrummet i samband med avfrostning och känna en viss tillfredställelse att jag gjort ett bra jobb... Ska försöka lägga upp nån bild om jag kommer ihåg att fota under drägliga ljusförhållanden.
Sutteränghus med källare, 198 + 135 m2, byggår 1971 i Dalarna, 1-rörs radiatorer, tidigare ägare olja ca. 3 m3. Mitsubishi Hydrolution inst. April 2010 total elförbr. 1:a året 20235 kWh (varav minst 5000 är hushållsel) 2 vuxna + 3 barn. Nov -11 inst. spiskassett Contura i öppenspis

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #9 skrivet: 08 november 2011, 22:01:54 »
Jag har slipat upp mitt biljärn knUp
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad henke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #10 skrivet: 09 november 2011, 14:14:01 »
Lyckligtsvis står min utedel direkt utanför pannrummet

Det är inte lyckligtvis, det är genialiskt tänk vid installationen Thumbsup  isolerar du slangen noga (typ 30-50mm eller sÃ¥) sÃ¥ borde tjuvluften som dras upp frÃ¥n pannrummet värma din slang ända ner till ganska kalla grader ute utan hjälp av extra värmekabel.
Är inte VP konstruktör längre  :-)

Utloggad nyz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #11 skrivet: 09 november 2011, 16:14:04 »
Det är inte lyckligtvis, det är genialiskt tänk vid installationen Thumbsup  isolerar du slangen noga (typ 30-50mm eller sÃ¥) sÃ¥ borde tjuvluften som dras upp frÃ¥n pannrummet värma din slang ända ner till ganska kalla grader ute utan hjälp av extra värmekabel.

Tack, men jag tror att det var ren snÃ¥lhet som avgjorde placeringen...  ::)

Har ordnat med självreglerande värmekabel, som jag införskaffade pÃ¥ löpmeter och lite isolering. Har inte använt slang, utan överblivet 22mm kopparrör som leder in vattnet till pannrummet. Själva "trÃ¥get", el. den del som samlar upp vattnet frÃ¥n utedelen, har jag gjort av 100mm plaströr (lÃ¥g och skräpade under altanen) som jag gerat ihop till ett "L". Har jackat ur för dräneringshÃ¥len pÃ¥ översidan av röret och med en bordgenomföring anslutit mot kopparröret. Som sagt ska jag (förhoppningsvis) lägga upp bilder, som bättre förklarar lösningen... Det som kostat är värmekabeln - vill minnas att det blev 180-200:- för 2m.  :)
Sutteränghus med källare, 198 + 135 m2, byggår 1971 i Dalarna, 1-rörs radiatorer, tidigare ägare olja ca. 3 m3. Mitsubishi Hydrolution inst. April 2010 total elförbr. 1:a året 20235 kWh (varav minst 5000 är hushållsel) 2 vuxna + 3 barn. Nov -11 inst. spiskassett Contura i öppenspis

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nu kommer snart vinter hur har ni löst vattnet från spliten
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2012, 10:42:20 »
Jag har en lösning där jag leder in vattnet till husets avlopp via 50 mm avloppsrör som jag isolerat med sittunderlag. Inuti har jag en värmekabel. Dock har jag i år testat om det fungerar även utan värmekabeln igång. Det har visat sig fungera perfekt. I morse hade vi -14 grader men kondensvattnet rann på helt utan isbildning. Jag har mätt temperaturen i röret och på vattnet. Kondensvattnet låg på 4 grader och i röret var det ca 10 grader. Det verkar som om den varma luften i avloppet håller de inkommande isolerade rören helt isfria.

Ett tips för er som kan dra in kondensvattnet huset!
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!