Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ful pumpar  (läst 21361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raketarsle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
ful pumpar
« skrivet: 24 mars 2010, 10:03:52 »
märkligt vad lite problem man läser om dessa fulpumpar jämfört med fin pumpar
kan de va så att dom funkar helt ok? hehe :)

Utloggad Brasdyrkare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Bor i Blekinge
SV: ful pumpar
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2010, 10:22:32 »
Jag har lagt märke till samma sak. Har en Zibro SC1235 med snabbkoppling som nu har tillverkat varm luft för andra vintern. Den har aldrig någonsin krånglat. Avfrostningen fungerar perfekt utan inkopplad värmeslinga. Även nätet sitter kvar och har inte varit något problem i mitt fall.
Har läst tjafset här en längre tid om billiga resp dyra pumpar men vill ej skriva något för att slippa att bli påhoppad av de som köpt dyra pumpar inkl. installatör.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2010, 11:24:14 »
Synd att vissa skall slå dem i huvudet hela tiden som köpt billiga grejer och är nöjda.

Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2010, 11:34:59 »
kan ju även vara så att om man köpt en så billig pump så kanske inte så många orkar säga eller fråga om något om den går sönder utan man köper helt sonika en ny.


Att vissa slår andra i huvudet har ju bara att göra med att ha köpt dyrast och bäst.......


Lite k_kmätarvarning över det (om man får skriva så)

Vissa måste bara ha den dyraste saken bara för att den just är dyrast......sedan om dom ens kan använda den är inte viktigt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ful pumpar
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2010, 11:48:56 »
Dyrare pumpar är mer förfinande och ska skryta med sin effekt och Cop! men i verkligeheten så är det stortsett samma grejor! Inverter och samma gas, Cop 3 blir bara Cop 5.5 i dyrare pump! ;)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ful pumpar
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2010, 11:51:17 »
Tror inte det är så många som köpt eller köper så kallade "fulpumpar" är på forum och snokar så mycket egentligen.
Det är nog mer lite impulsköp när man springer på något billigt på tex Jula eller ÖB och det står fina siffror i reklambladet.
Vid eventuella nya köp av värmepump eller vid försäkringsskador verkar kunderna då kolla efter mer så kallade "Nordiska finpumpar"

Åtmindstånde är det den känslan jag får genom mail där kunder har köpt någon billig maskin som inte fungerar som dom förväntat sig och ställer frågor om så kallade "finpumpar"

Fulpumpsägarna är oftast nöjda vÃ¥r, sommar och höst men mindre nöjda dÃ¥ kylan kommer krypandes ordentligt, dÃ¥ dom märker att dom kan spara en hel del slantar sÃ¥ hamnar dessa "fulpumpar" i sommarstugor som ej värms pÃ¥ vintern,  gäststugor eller smÃ¥ garage och dom väljer en lite kraftigare "finpump" till huvudfastigheten.

Men Ã¥terigen är det bara min uppfattning angÃ¥ende mail och telefonsamtal till mig  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2010, 12:22:54 »
Tror inte det är så många som köpt eller köper så kallade "fulpumpar" är på forum och snokar så mycket egentligen.
Det är nog mer lite impulsköp när man springer på något billigt på tex Jula eller ÖB och det står fina siffror i reklambladet.
Vid eventuella nya köp av värmepump eller vid försäkringsskador verkar kunderna då kolla efter mer så kallade "Nordiska finpumpar"

Åtmindstånde är det den känslan jag får genom mail där kunder har köpt någon billig maskin som inte fungerar som dom förväntat sig och ställer frågor om så kallade "finpumpar"

Fulpumpsägarna är oftast nöjda vÃ¥r, sommar och höst men mindre nöjda dÃ¥ kylan kommer krypandes ordentligt, dÃ¥ dom märker att dom kan spara en hel del slantar sÃ¥ hamnar dessa "fulpumpar" i sommarstugor som ej värms pÃ¥ vintern,  gäststugor eller smÃ¥ garage och dom väljer en lite kraftigare "finpump" till huvudfastigheten.

Men Ã¥terigen är det bara min uppfattning angÃ¥ende mail och telefonsamtal till mig  :)

Tack för verklig input, sånt är bra.

Dock så är mycket olika från fall till fall.

Var dras t.ex. gränsen för "finpump"?

Jag vet en som köpte pump för 14000 :- och tyvärr ville den inte alls fungera något under -15 grader och det skulle vara en Norden-anpassad för det Nordiska klimatet......
Otroligt nog så levererade t.ex. min Coolix mer värme än den.....hur är det möjligt? det går ju emot vad alla märkes-lobbyister säger här.

Att försäljare av pumpar mycket gärna snackar skit om sådant dom inte vet något om är väl inte direkt någon chock (inte riktat mot dig TS Comfort) utan till dom som lovar väldigt brett men sedan håller det inte i verkligheten. Klart dom vill sälja..

Ta till exempel Coolixen som jag själv vet något om, den levererar ju faktiskt värme ner till utlovade -15 grader (och under också) men med så många andra faktorer som påverkar så har man ju inte en aning om vad den räcker till utan att ha testat.
Men för de flesta är det nog väldigt lätt att tro att en sån värmepump skulle kunna vara enda värmekällan och klara det själv och det vet jag nu att det är grymt naivt, fin som ful.

Om man tänker lite längre, Coolix=Midea, se till hur många dom tillverkar, då kan ju inte ut-priset bli väldigt högt samt att dom vill ju med all säkerhet plocka marknadsandelar av de andra märkena. Ju fler som säljs och även syns desto bättre troligtvis (om det nu inte är totalt skräp)

Det finns inget svar på varför en billig pump är billig och en dyr är dyr.....


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ful pumpar
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2010, 13:08:47 »
Det finns inget svar på varför en billig pump är billig och en dyr är dyr.....

Hej Ztrindberg!  Jovisst finns det väl svar pÃ¥ detta, är ju inte alls länge sedan som jag svarade dig pÃ¥ just det här. Sen har du väl förmodligen inte läst mitt inlägg som vanligt dÃ¥ kanske, eller om du inte förstod eller tog till dig av innehÃ¥llet ev. Sc:,h Men här fÃ¥r du det igen dÃ¥ sÃ¥ slipper du fundera över detta i fortsättningen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31524.msg305763#msg305763  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2010, 13:39:43 »
Det finns inget svar på varför en billig pump är billig och en dyr är dyr.....

Hej Ztrindberg!  Jovisst finns det väl svar pÃ¥ detta, är ju inte alls länge sedan som jag svarade dig pÃ¥ just det här. Sen har du väl förmodligen inte läst mitt inlägg som vanligt dÃ¥ kanske, eller om du inte förstod eller tog till dig av innehÃ¥llet ev. Sc:,h Men här fÃ¥r du det igen dÃ¥ sÃ¥ slipper du fundera över detta i fortsättningen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31524.msg305763#msg305763  :)

Mvh Raffen.


Raffen, kommer du inte ihåg att du gång på gång säger att du inte är intresserad alls av dessa pumpar? Varför skriver du här då?

Inte lustigt att man inte kan ta till sig vad du skriver när du vänder kappan efter vinden hur som helst tyvärr.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ful pumpar
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2010, 14:23:42 »
Hej Ztrindberg!  Ja nu utrycker du dig väl Ã¥terigen ungefär pÃ¥ den nivÃ¥ som man möjligtvis kan förvänta sig av dig tyvärr Ztrindberg. :-\  Helt rätt sÃ¥ har jag vid ett flertal tillfällen talat om att jag inte är ett dugg intresserad av dessa skräppumpar, bra att du har tagit till dig av detta ivf tycker jag. Thumbsup Jag kan ocksÃ¥ förstÃ¥ att du undrar varför jag skriver i de olika skräppumpstrÃ¥darna och att du därmed är irriterad över mina inlägg där, men det är ju pÃ¥ det sättet att det jag faktiskt är intresserad av är att alla de människor som besöker detta forum skall fÃ¥ en nÃ¥gorlunda balanserad och rättvisande bild av de här skräppumparna i motsats till en del av er som framhäver dessa pumpar pÃ¥ ett i mÃ¥nga stycken helt felaktigt sätt. Det finns ju faktiskt folk som kanske kan fÃ¥ för sig att man kan skaffa sig en dylik pump för allt mellan ca 4000-7000:-kr och tror därmed att man gör en mkt bra affär ifh till en riktig värmepump som de kanske fÃ¥r ge allt mellan ca 15000-25000:- kr för. Sen att de efter en tid inser att de har bitit sig rejält i svansen och fÃ¥r mestadels betrakta nämnda investering som läropengar och i princip kanske helt bortkastade, det är väl givetvis detta som jag dÃ¥ i huvudsak försöker förhindra och förskona dem ifrÃ¥n med mitt deltagande i de här skräppumparna. F.ö sÃ¥ lägger jag mig inte alls i vad folk skaffar sig eller vill ha för pumpar, och för min del sÃ¥ fÃ¥r gärna alla och envar givetvis skaffa sig skräppumpar om de vill, men att tro att det är en bra affär är ju bara en ren utopi alltsÃ¥, detta eftersom man alltid brukar fÃ¥ vad man betalar för nämligen, och med de här skräppumparna sÃ¥ gäller detta lika säkert som amen i kyrkan tyvärr.
Jag tycker också för forumets egen del och för att det skall ha förutsättningar för att kunna fortsätta att kallas för seriöst vilket väl är målsättningen, att det då är mkt viktigt att någon eller några kan och vill gå in och ta den här debatten med er även om jag mkt väl förstår att de flesta håller sig borta från allt tjafset med er, inkl de som redan har eller har haft dåliga erfarenheter av dessa skräppumpar.
Sen att du påstår här att jag vänder kappan efter vinden?? ;D Det är väl du den första som har tyckt här på forumet då måste jag väl säga. Sc:,h ;D Detta eftersom de flesta väl antagligen tycker att jag håller en helt fast linje i samtliga mina frågor, ibland får jag t.om stark kritik för att jag håller en fast linje hur långt och länge som helst oavsett hur många det än är som har en motsatt uppfattning. ;) Men detta kanske säger lite om din bedömningsförmåga om både mig och de här skräppumparna då Ztrindberg. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 14:25:17 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2010, 14:32:56 »
Hej Ztrindberg!  Ja nu utrycker du dig väl Ã¥terigen ungefär pÃ¥ den nivÃ¥ som man möjligtvis kan förvänta sig av dig tyvärr Ztrindberg. :-\  Helt rätt sÃ¥ har jag vid ett flertal tillfällen talat om att jag inte är ett dugg intresserad av dessa skräppumpar, bra att du har tagit till dig av detta ivf tycker jag. Thumbsup Jag kan ocksÃ¥ förstÃ¥ att du undrar varför jag skriver i de olika skräppumpstrÃ¥darna och att du därmed är irriterad över mina inlägg där, men det är ju pÃ¥ det sättet att det jag faktiskt är intresserad av är att alla de människor som besöker detta forum skall fÃ¥ en nÃ¥gorlunda balanserad och rättvisande bild av de här skräppumparna i motsats till en del av er som framhäver dessa pumpar pÃ¥ ett i mÃ¥nga stycken helt felaktigt sätt. Det finns ju faktiskt folk som kanske kan fÃ¥ för sig att man kan skaffa sig en dylik pump för allt mellan ca 4000-7000:-kr och tror därmed att man gör en mkt bra affär ifh till en riktig värmepump som de kanske fÃ¥r ge allt mellan ca 15000-25000:- kr för. Sen att de efter en tid inser att de har bitit sig rejält i svansen och fÃ¥r mestadels betrakta nämnda investering som läropengar och i princip kanske helt bortkastade, det är väl givetvis detta som jag dÃ¥ i huvudsak försöker förhindra och förskona dem ifrÃ¥n med mitt deltagande i de här skräppumparna. F.ö sÃ¥ lägger jag mig inte alls i vad folk skaffar sig eller vill ha för pumpar, och för min del sÃ¥ fÃ¥r gärna alla och envar givetvis skaffa sig skräppumpar om de vill, men att tro att det är en bra affär är ju bara en ren utopi alltsÃ¥, detta eftersom man alltid brukar fÃ¥ vad man betalar för nämligen, och med de här skräppumparna sÃ¥ gäller detta lika säkert som amen i kyrkan tyvärr.
Jag tycker också för forumets egen del och för att det skall ha förutsättningar för att kunna fortsätta att kallas för seriöst vilket väl är målsättningen, att det då är mkt viktigt att någon eller några kan och vill gå in och ta den här debatten med er även om jag mkt väl förstår att de flesta håller sig borta från allt tjafset med er, inkl de som redan har eller har haft dåliga erfarenheter av dessa skräppumpar.
Sen att du påstår här att jag vänder kappan efter vinden?? ;D Det är väl du den första som har tyckt här på forumet då måste jag väl säga. Sc:,h ;D Detta eftersom de flesta väl antagligen tycker att jag håller en helt fast linje i samtliga mina frågor, ibland får jag t.om stark kritik för att jag håller en fast linje hur långt och länge som helst oavsett hur många det än är som har en motsatt uppfattning. ;) Men detta kanske säger lite om din bedömningsförmåga om både mig och de här skräppumparna då Ztrindberg. :)

Mvh Raffen.  

1. Du vänder kappan efter vinden när du säger att du inte är intresserad av dessa pumpar men kan ändå inte hålla dig bort från att läsa och skriva om dom. Klart.

2. Blir inte irriterad på dig, bara road. Klart.

3. Folk kan inte få en balanserad bild när du säger saker du inte har belägg för utan får då bara en felaktig bild pga dig. Klart.

4. Eftersom du själv har en pump tillverkad i Kina av Midea och Toshiba, räknas det som en fin eller fulpump? Ej klart.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ful pumpar
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2010, 15:33:12 »
Hej Ztrindberg!  Ja nu utrycker du dig väl Ã¥terigen ungefär pÃ¥ den nivÃ¥ som man möjligtvis kan förvänta sig av dig tyvärr Ztrindberg. :-\  Helt rätt sÃ¥ har jag vid ett flertal tillfällen talat om att jag inte är ett dugg intresserad av dessa skräppumpar, bra att du har tagit till dig av detta ivf tycker jag. Thumbsup Jag kan ocksÃ¥ förstÃ¥ att du undrar varför jag skriver i de olika skräppumpstrÃ¥darna och att du därmed är irriterad över mina inlägg där, men det är ju pÃ¥ det sättet att det jag faktiskt är intresserad av är att alla de människor som besöker detta forum skall fÃ¥ en nÃ¥gorlunda balanserad och rättvisande bild av de här skräppumparna i motsats till en del av er som framhäver dessa pumpar pÃ¥ ett i mÃ¥nga stycken helt felaktigt sätt. Det finns ju faktiskt folk som kanske kan fÃ¥ för sig att man kan skaffa sig en dylik pump för allt mellan ca 4000-7000:-kr och tror därmed att man gör en mkt bra affär ifh till en riktig värmepump som de kanske fÃ¥r ge allt mellan ca 15000-25000:- kr för. Sen att de efter en tid inser att de har bitit sig rejält i svansen och fÃ¥r mestadels betrakta nämnda investering som läropengar och i princip kanske helt bortkastade, det är väl givetvis detta som jag dÃ¥ i huvudsak försöker förhindra och förskona dem ifrÃ¥n med mitt deltagande i de här skräppumparna. F.ö sÃ¥ lägger jag mig inte alls i vad folk skaffar sig eller vill ha för pumpar, och för min del sÃ¥ fÃ¥r gärna alla och envar givetvis skaffa sig skräppumpar om de vill, men att tro att det är en bra affär är ju bara en ren utopi alltsÃ¥, detta eftersom man alltid brukar fÃ¥ vad man betalar för nämligen, och med de här skräppumparna sÃ¥ gäller detta lika säkert som amen i kyrkan tyvärr.
Jag tycker också för forumets egen del och för att det skall ha förutsättningar för att kunna fortsätta att kallas för seriöst vilket väl är målsättningen, att det då är mkt viktigt att någon eller några kan och vill gå in och ta den här debatten med er även om jag mkt väl förstår att de flesta håller sig borta från allt tjafset med er, inkl de som redan har eller har haft dåliga erfarenheter av dessa skräppumpar.
Sen att du påstår här att jag vänder kappan efter vinden?? ;D Det är väl du den första som har tyckt här på forumet då måste jag väl säga. Sc:,h ;D Detta eftersom de flesta väl antagligen tycker att jag håller en helt fast linje i samtliga mina frågor, ibland får jag t.om stark kritik för att jag håller en fast linje hur långt och länge som helst oavsett hur många det än är som har en motsatt uppfattning. ;) Men detta kanske säger lite om din bedömningsförmåga om både mig och de här skräppumparna då Ztrindberg. :)
Mvh Raffen.  

1. Du vänder kappan efter vinden när du säger att du inte är intresserad av dessa pumpar men kan ändå inte hålla dig bort från att läsa och skriva om dom. Klart.

2. Blir inte irriterad på dig, bara road. Klart.

3. Folk kan inte få en balanserad bild när du säger saker du inte har belägg för utan får då bara en felaktig bild pga dig. Klart.

4. Eftersom du själv har en pump tillverkad i Kina av Midea och Toshiba, räknas det som en fin eller fulpump? Ej klart.

Hej Ztrindberg!  Ja man vet ju inte riktigt vad man skall säga om dina svar egentligen, eller vad som kan vara lämpligt heller kanske, men nÃ¥got fel är det ju i det här fallet alltsÃ¥. Ett tips kanske ändÃ¥ är till dig att du kanske skulle läsa igenom mina inlägg lite mer ordentligt och försöka att förstÃ¥ vad som stÃ¥r i dem innan du svarar dÃ¥ ev ja. ;)

1. Svaret och anledningen till mitt deltagande i skräppumpstrådarna står i inlägget ovan, så det är väl bara till att läsa igenom en gång till då. ;)

2. Vad bra att du inte är irriterad på mig Ztrindberg. Thumbsup Då är det väl ev bara en tidsfråga tills du kanske kommer att ge mig lite beröm för mitt flitiga deltagande för den goda sakens skull. ;)

3. Min inställning till människor är alltid positiv, ivf ända tills motsatsen har bevisats. Jag tror alldeles säkert att de flesta är så pass intelligenta så de förstår mina budskap på ett bra sätt. ;)

4. Du verkar göra en stor sak av/om tillverkning i Kina, detta har jag rett ut tidigare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.msg302558#msg302558
    Skillnaderna mellan ful och finpump har jag ju ocksÃ¥ rett ut här sedan tidigare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31524.msg305763#msg305763

Bara till att läsa på ytterligare en gång igen och sen försöka att förstå vad det står också Ztrindberg! :)


Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: ful pumpar
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2010, 16:19:47 »
Hej Ztrindberg!  Ja nu utrycker du dig väl Ã¥terigen ungefär pÃ¥ den nivÃ¥ som man möjligtvis kan förvänta sig av dig tyvärr Ztrindberg. :-\  Helt rätt sÃ¥ har jag vid ett flertal tillfällen talat om att jag inte är ett dugg intresserad av dessa skräppumpar, bra att du har tagit till dig av detta ivf tycker jag. Thumbsup Jag kan ocksÃ¥ förstÃ¥ att du undrar varför jag skriver i de olika skräppumpstrÃ¥darna och att du därmed är irriterad över mina inlägg där, men det är ju pÃ¥ det sättet att det jag faktiskt är intresserad av är att alla de människor som besöker detta forum skall fÃ¥ en nÃ¥gorlunda balanserad och rättvisande bild av de här skräppumparna i motsats till en del av er som framhäver dessa pumpar pÃ¥ ett i mÃ¥nga stycken helt felaktigt sätt. Det finns ju faktiskt folk som kanske kan fÃ¥ för sig att man kan skaffa sig en dylik pump för allt mellan ca 4000-7000:-kr och tror därmed att man gör en mkt bra affär ifh till en riktig värmepump som de kanske fÃ¥r ge allt mellan ca 15000-25000:- kr för. Sen att de efter en tid inser att de har bitit sig rejält i svansen och fÃ¥r mestadels betrakta nämnda investering som läropengar och i princip kanske helt bortkastade, det är väl givetvis detta som jag dÃ¥ i huvudsak försöker förhindra och förskona dem ifrÃ¥n med mitt deltagande i de här skräppumparna. F.ö sÃ¥ lägger jag mig inte alls i vad folk skaffar sig eller vill ha för pumpar, och för min del sÃ¥ fÃ¥r gärna alla och envar givetvis skaffa sig skräppumpar om de vill, men att tro att det är en bra affär är ju bara en ren utopi alltsÃ¥, detta eftersom man alltid brukar fÃ¥ vad man betalar för nämligen, och med de här skräppumparna sÃ¥ gäller detta lika säkert som amen i kyrkan tyvärr.
Jag tycker också för forumets egen del och för att det skall ha förutsättningar för att kunna fortsätta att kallas för seriöst vilket väl är målsättningen, att det då är mkt viktigt att någon eller några kan och vill gå in och ta den här debatten med er även om jag mkt väl förstår att de flesta håller sig borta från allt tjafset med er, inkl de som redan har eller har haft dåliga erfarenheter av dessa skräppumpar.
Sen att du påstår här att jag vänder kappan efter vinden?? ;D Det är väl du den första som har tyckt här på forumet då måste jag väl säga. Sc:,h ;D Detta eftersom de flesta väl antagligen tycker att jag håller en helt fast linje i samtliga mina frågor, ibland får jag t.om stark kritik för att jag håller en fast linje hur långt och länge som helst oavsett hur många det än är som har en motsatt uppfattning. ;) Men detta kanske säger lite om din bedömningsförmåga om både mig och de här skräppumparna då Ztrindberg. :)
Mvh Raffen.  

1. Du vänder kappan efter vinden när du säger att du inte är intresserad av dessa pumpar men kan ändå inte hålla dig bort från att läsa och skriva om dom. Klart.

2. Blir inte irriterad på dig, bara road. Klart.

3. Folk kan inte få en balanserad bild när du säger saker du inte har belägg för utan får då bara en felaktig bild pga dig. Klart.

4. Eftersom du själv har en pump tillverkad i Kina av Midea och Toshiba, räknas det som en fin eller fulpump? Ej klart.

Hej Ztrindberg!  Ja man vet ju inte riktigt vad man skall säga om dina svar egentligen, eller vad som kan vara lämpligt heller kanske, men nÃ¥got fel är det ju i det här fallet alltsÃ¥. Ett tips kanske ändÃ¥ är till dig att du kanske skulle läsa igenom mina inlägg lite mer ordentligt och försöka att förstÃ¥ vad som stÃ¥r i dem innan du svarar dÃ¥ ev ja. ;)

1. Svaret och anledningen till mitt deltagande i skräppumpstrådarna står i inlägget ovan, så det är väl bara till att läsa igenom en gång till då. ;)

2. Vad bra att du inte är irriterad på mig Ztrindberg. Thumbsup Då är det väl ev bara en tidsfråga tills du kanske kommer att ge mig lite beröm för mitt flitiga deltagande för den goda sakens skull. ;)

3. Min inställning till människor är alltid positiv, ivf ända tills motsatsen har bevisats. Jag tror alldeles säkert att de flesta är så pass intelligenta så de förstår mina budskap på ett bra sätt. ;)

4. Du verkar göra en stor sak av/om tillverkning i Kina, detta har jag rett ut tidigare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.msg302558#msg302558
    Skillnaderna mellan ful och finpump har jag ju ocksÃ¥ rett ut här sedan tidigare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31524.msg305763#msg305763

Bara till att läsa på ytterligare en gång igen och sen försöka att förstå vad det står också Ztrindberg! :)


Mvh Raffen.
  

1. Ditt svar säger ingenting tyvärr.

2. Beröm har jag redan gett dig tillräckligt men så faller du åter ner på din babblande nivå tyvärr så nu blir du utan.

3. Spelar ingen roll hur intelligenta människor är, det är du som far med osanningar utan belägg.

4. Gör ingen stor sak av det, jag frågade en enkel fråga som du valde att undvika förstås, Eftersom du själv har en pump tillverkad i Kina av Midea och Toshiba, räknas det som en fin eller fulpump? Svara gärna på fråga och babbla inte om DIN syn på tillverkningen.


Lite hjälp till dig då från Toshiba själva:
Citera
Under the terms of this agreement, Midea Air Conditioning will produce residential and light commercial air conditioners primarily under the Midea and Toshiba brands, as well as air conditioners for original equipment manufacturer (OEM) customers. In addition, it will distribute Midea and OEM branded products.

Du vet inte hur tillverkningen går till och inte jag heller.

Eller du kanske har varit där och tittat?

Klar med sammanställningen än?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ful pumpar
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2010, 17:06:27 »
Hej Ztrindberg!  Ja dina svar pÃ¥ frÃ¥ga 1-3 betraktar jag dessvärre som rena "goddag yxskaft" sÃ¥ de ger mig absolut ingenting, jag är faktiskt riktigt orolig för ditt allmänna välbefinnande Ztrindberg. :-\ 
När det gäller fråga 4 så är svaret från mig att självklart så är Toshiba en finpump, kanske t.om den allra finaste du, och detta oavsett var den nu än skulle ha tillverkats isf. ;)

En liten annan fråga då som jag såg i någon av de andra skräppumpstrådarna var att det verkade finnas ett visst missnöje med just detta att man kallade de här billigare AC-pumparna för fulpumpar, skräppumpar, Kinapumpar mm mm. Så ett förslag från mig då för att det dels skall låta lite bättre och dels att det framgår lite klarare vad det handlar om för pumpar i rent informativt syfte vad som i huvudsak skiljer dessa olika pumpar åt, och då föreslår jag härmed att de s.k fulpumparna i forsättningen kallas för sommarpumpar och de s.k finpumparna kallas för vinterpumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: ful pumpar
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2010, 18:14:39 »
De s.k. finpumparna är inte några vinterpumpar i ordets rätta bemärkelse. Snarare bör de kallas vår- och höstpumpar. Vid riktigt kall väderlek så finns det knappast några som räcker till om man inte har ett helt gäng av den förstås.

Faktum är att p.g.a. Raffens resonemang så blir man ju mer och mer intresserad av dessa "fulpumpar". Det verkar ju som de är betydligt bättre än vad Raffen vill påskina och han har ju dessutom aldrig haft någon själv heller så man kan ju undra hur han överhuvudtaget kan uttala sig om dessa pumpar. Men han har väl fått någon däng i skallen som gör att han upprepar sig likt en papegoja i all oändlighet...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!