Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: extern termostat till luftvärmepumpen  (läst 8277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monarped

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: mÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
extern termostat till luftvärmepumpen
« skrivet: 09 februari 2010, 15:52:03 »
hej
undrar om de skulle funka med o sätta en ternostat längst bort i huset o koppla dän den som sitter i innedelen o koppla på den externa

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2010, 19:36:10 »
ja du kan flytta tempgivaren i innerdelen dit du vill ha den, använd ringledning EKX 2x0.5

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 12:28:52 »
ja du kan flytta tempgivaren i innerdelen dit du vill ha den, använd ringledning EKX 2x0.5

Är det bara att klippa befintlig ledning och skarva? Det kan inte bli för långt håll så den "mäter" fel?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 19:23:10 »
ja du kan flytta tempgivaren i innerdelen dit du vill ha den, använd ringledning EKX 2x0.5

Är det bara att klippa befintlig ledning och skarva? Det kan inte bli för långt håll så den "mäter" fel?
sålänge det bara är en 2-ledare så är det bara att klippa och skarva, MEN du måste skarva bra så du inte får för hög resistans i skarven, helst lödskarvar. så små ledare är svåra att skarva med skruvskarvar.
flytta inte givaren för långt bort bara för då får du det väldigt varmt där pumpen är.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 15:42:32 »
Har precis tänkt på samma sak, att sätta innegivaren på en annan plats. I mitt fall har jag pumpen monterad i trappan mellan övervåning och bottenvåning. Problemet för mig är att när det blir soligt på övervåningen så har luftvärmepumpen en tendens att dra dra ner på effekten och slå av då den känner av värmen på övervåningen. Ett annat problem är att jag för att hålla önskad temperatur inne får ställa om börvärdet lite på värmepumpen beroende på hur kallt det är ute.

På det ställe jag har funderat på att sätta givaren så kommer luftvärmepumpen att blåsa rakt mot givaren, kan det fungera bra eller blir det nåt tok med att ha det så?
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 22:01:20 »
klipp loss givaren, sätt dit 10-30 meter kabel och flytta runt givaren till olika platser, där du tycker det fungerar bäst, där sätter du upp givaren och klamrar kabeln dit.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #6 skrivet: 02 september 2010, 22:05:20 »
klipp loss givaren, sätt dit 10-30 meter kabel och flytta runt givaren till olika platser, där du tycker det fungerar bäst, där sätter du upp givaren och klamrar kabeln dit.

Vart exakt sitter givaren på en Panasonic HE12 DKE?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #7 skrivet: 02 september 2010, 23:12:08 »
den bör sitta på höger sida framför värmeväxlaren men bakom filtren, en liten svart "plupp" med en 2-ledarkabel till.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #8 skrivet: 03 september 2010, 07:48:16 »
den bör sitta på höger sida framför värmeväxlaren men bakom filtren, en liten svart "plupp" med en 2-ledarkabel till.

Ok tack! Då ska jag kolla vid tillfälle....är nämligen sugen på att flytta den.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #9 skrivet: 03 september 2010, 09:33:30 »
Har kollat nu men kan inte hitta tillstymmelse till någon termostat?? Måste man lyfta bort hela plastkåpan för att se den? Jag plockade endast bort filtern men kan inte se någon lite svart plastplupp med två ledare. Men såg att det fanns ett blått typ plastgaller och vad som fanns bakom det kunde man inte se.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: extern termostat till luftvärmepumpen
« Svar #10 skrivet: 04 september 2010, 21:02:35 »
det blåa är nog jonisatorn. jag har för mig jag har sett nån panasonic med tempgivaren på det vanliga stället men det kanske skiljer mellan modellerna. får du tag i en servicemanual eller om någon som sitter på en sådan och läser här så är det nog lätt att få reda på det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!