Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: acktank med solslinga +värmepump  (läst 16181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #30 skrivet: 30 mars 2011, 17:20:51 »
ok
Jag skall försöka beskriva min koppling.
tvÃ¥ blandventiler, första är kopplad till  förvärmeslingan via en t-koppling för att kyla ner för hett vatten med lite svalare (inte kallt)
andra ventilen är kopplad till kallvstten om vattnet som passerat första bland ventilen är för hett.

Vad jag menar efter att tanken har stått ett dygn är att när jag först provade vv hade den största delen av tanken fortfarande svinkallt vatten
värme pumpen toppvärmde tanken väldigt fort och skiktningen känndes väldigt tydligt.' och ingen förvärmning av inkommande kallvatten skedde.

Nu nu när det har gått ett drygt dygn så har tempen i tanken jämnats ut,det är fortfarandse god skiktning ,det känns tydligt på tanken.
Nu blir inkommande kallvatten förvärmt i varmare vatten och inte som när jag först provade enbart kallvatten.

Pjotr vad är det för fördel att koppla som du har gjort?

Uffe

Uffe
« Senast ändrad: 30 mars 2011, 17:24:58 av ulf62 »

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #31 skrivet: 30 mars 2011, 21:47:52 »
DÃ¥ blir det bara temperaturerna som blir fel. Ut ur en slingberedare skall det komma
55-gradigt vatten, eller så måste temperaturen spetsas av en efterkommande beredare.
Färdigblandat vatten som går ut i huset skall hålla mellan 50 och 60 grader.
Ja, kravet  är 50-60 grader men det är nästan omöjligt att uppnÃ¥ vid slingberedning med en äldre VP som kanske lyckas prestera dryga 50 grader (till dÃ¥ligt COP). Jag var orolig för detta i min installation och beredd att komplettera med en liten elberedare. Nu är det dock ingen som gnäller över att VV är 42-44 grader sÃ¥ VV komforten fÃ¥r anses vara säkrad och alla är nöjda. Det fungerar faktiskt utmärkt  :)
Pjotr vad är det för fördel att koppla som du har gjort?
Tanken är att alltid utnyttja nedre delen av tanken i första hand och kyla den så mycket det bara går - där finns gratis energin från solen samt solfångare är effektivast mot låga temperaturer. Energin som finns lagrad i toppen används bara när förvärmningsslingan inte klarar hela behovet. Det är viktigt att man ställer blandningsventilerna rätt, högre på den första, då säkerställer man att all energi i nedre delen av tankenutnyttjas innan överdelen tas i anspråk.
MVH

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #32 skrivet: 03 april 2011, 19:32:42 »
Tjohoo :)
Nu har jag varmvatten,men när jag stänger av vv kranern "durrar" det rejält i den övre slingan hörs i hela huset.
Vad kan detta bero på ?
Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #33 skrivet: 03 april 2011, 20:19:55 »
Vad var det jag sa  ;) Skall fungera hur bra som helst. Att det "durrar" i tanken beror pÃ¥ tryckstötar. Slingan är stagad invändigt i tanken med nÃ¥gra järn. När du stänger kranen snabbt fÃ¥r du en tryckstöt som fortplantar sig i slinga som blir som en vibrerande fjäder och skallrar mot stagen. Det är det som "durrar". Inget att oroa sig över, jag har ett liknande fenomen. Kan Ã¥tgärdas med mjuk-stängande ventiler eller en tryckstötskompensator (eller vad det heter).

Kopplade du om någet eller var det tankisoleringen som löste problemet?
MVH
« Senast ändrad: 03 april 2011, 20:26:01 av Pjotor2009 »

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #34 skrivet: 03 april 2011, 22:13:21 »
Ok
Det löste sig när isoleringen monterades samt att jag höjde temperaturen på pumpen.
Pumpen fungerar utmärkt,den värmer vv ruggit snabbt om jag jämför med den gamla C4.
Skall påbörja monteringen av fångarna i veckan

Uffe

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #35 skrivet: 04 april 2011, 22:33:06 »
Ulf, du får rapportera vidare. Den här tråden verkar ha många intresserade läsare. Det är nog en del som går och lurar på att göra en liknande inkopling.
MVH

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #36 skrivet: 05 april 2011, 08:31:32 »
Det skall jag göra,den första fångaren kom upp på taket igår.Skall nu iväg till rinkabyrör, det är tur att de finns på kort avstånd :)
« Senast ändrad: 06 april 2011, 19:14:52 av ulf62 »

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: acktank med solslinga +värmepump
« Svar #37 skrivet: 06 april 2011, 19:31:34 »
Lite bilder

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!