Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut vÃ¥r 20 Ã¥r IVT-pump mot fjärrvärme, hur beräkna förbrukning  (läst 776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ThomasTTT

  • Gäst
Hej!
Vår IVT Greenline HTE7 är inne på sitt 20e år och jag börjar bli lite nojjig över att den ska ge upp. Har kollat på fjärrvärme som alternativ och en kostad för inkoppling skulle bli ca 65' och 0,5 kr/kwh. Enligt kundtjänsten så är förbrukningen för en äldre pump ungefär samma förbrukning som fjärrvärmen, men jag köper inte detta. Vår förbrukning på pumpen ligger på ungefär 15.000 kwh / år. Då är det väl rimligare att tro att vi har 30.000-45.000 kwh i fjärrvärme. Eller tänker jag fel?

Finns det något värde i vår pump, kompressor, databoxen byttes för några år sedan och vad jag förstår inte tillverkas längre?

Tacksam för svar!

ThomasTTT

  • Gäst
En annan fråga:

Genom att bara koppla förbi värmepumpen, köra fjärrvärme 5-10 år och sedan koppla tillbaka när/om elpriserna blir låga. Kan det fungera med borrhål, pump osv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej!
Vår IVT Greenline HTE7 är inne på sitt 20e år och jag börjar bli lite nojjig över att den ska ge upp. Har kollat på fjärrvärme som alternativ och en kostad för inkoppling skulle bli ca 65' och 0,5 kr/kwh. Enligt kundtjänsten så är förbrukningen för en äldre pump ungefär samma förbrukning som fjärrvärmen, men jag köper inte detta. Vår förbrukning på pumpen ligger på ungefär 15.000 kwh / år. Då är det väl rimligare att tro att vi har 30.000-45.000 kwh i fjärrvärme. Eller tänker jag fel?

Finns det något värde i vår pump, kompressor, databoxen byttes för några år sedan och vad jag förstår inte tillverkas längre?

Tacksam för svar!

Ja om er 7 kW värmepump har dragit 15000 kWh/år el så borde det bli runt 40000 kWh/år fjärrvärme. Men värmepumpen förefaller också vara underdimensionerad för huset?

Styrdataboxen Rego 600 borde det finnas intresse av som reservdel men priset blir kanske inte jättehögt när man säljer privat utan garanti.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

ThomasTTT

  • Gäst
Tack för svar, Josth!

Jag tror absolut att den är underdimensionerad för huset. ca 160+40 kvadrat värms upp. 150m borrhål, mellansverige. Så jag misstänker att om jag behöver byta ut den så kanske man tom behöver borra ett till hål. Så min killgissning är att det kanske då rör sig om en investering på minst 150' för att det ska bli effektivt värmesystem. Det behöver jag ju väga in mot 65' och priset för fjärrvärmen.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Är de 50 öre/kw inräknat abbavgifter?  Det lÃ¥ter lite. Jag har ett hyreshus med fjärrvärme, pÃ¥ vinterhalvÃ¥ret sÃ¥ kostar det 1,20 kr/kw inkl alla avgifter och moms och dÃ¥ eldare det fjärrvärmeverket med flis och ligger i skogsbygd.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

ThomasTTT

  • Gäst
Nej, abonnemanget är inte inräknat:

"Årskostnaden 2023 består av en fast avgift på 6 024 kr/år och den rörliga avgiften 50,4 öre/kWh"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!