Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korrekt vattenfløde for vattenburen varme, 200m2  (läst 982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike5000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ca 800l/timme (0,8m3/timme) flow inn i vattenburen varmeslinger pÃ¥ et 200m2 hus. Er dette for lÃ¥gt?  Delta T tur retur er ca 7C ved 0C utendørs.
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 17:46:09 av Mike5000 »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Korrekt vattenfløde for vattenburen varme, 200m2
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2023, 08:04:08 »
Det låter lågt, alla termostater bortplockade?
NÃ¥gra shuntgrupper?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Korrekt vattenfløde for vattenburen varme, 200m2
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2023, 08:39:45 »
Golvvärme, tycker flödet är högt, har lika m2 på plan och då är flödet 800 vid fullt öppna shuntar, normalt står dom på ca 0,6 öppna

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Korrekt vattenfløde for vattenburen varme, 200m2
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2023, 08:52:23 »
På golvvärme har man väl normalt högre flöde än på radiatorer?
DeltaT ska ju i alla fall vara lägre, runt 4 grader på ett ungefär, beror självklart på hur man dimensionerat, men därikring brukar det ju ligga.

Tycker det är oklart om frågeställaren har golvvärme eller radiatroer.
DeltaT avgörs ju annars av tillförd effekt och avgiven effekt, svårt att säga nåt om 7 grader utan att veta vad den tillförda effekten är, och vilken fram och returtemp som gäller vid mättillfället.

Värms det med en värmepump så skal deltaT ligga på ungefär 7 grader, men ska man vara lite mer exakt så ska ju ett modernt värmeavgivande system vara designat för 10 graders deltaT vid DUT.
Alltså, när du tillför exakt den effekt som huset behöver på årets kallaste dag så skall deltaT vara 10 grader, det är normalt det man dimensionerar rörsystem och flöden för.
En värmepump får normalt högre COP med högre flöde och lägre deltaT, men det kan orsaka strömningsljud i rörsystem som inte är önskvärda, och i extremfallet kan det också orsaka högre slitage på rör, kanske främst i rörböjar.

Om jag inte minns helt fel så hade jag runt 800 liter/h i flöde på mitt system när jag designade det, 175 m2 i Piteå. Radiatorer.
DeltaT 7 grader designade jag mitt system för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Korrekt vattenfløde for vattenburen varme, 200m2
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2023, 09:49:28 »
HÃ¥ller med en del i det du säger, sen bror det nog pÃ¥ helt vad det är för temp som matar. Nu är det ca 600 med shuntar som reglerar.  Flödet fram till  shuntarna är nog inte mer än 70L - 200 L , men har en temp mellan 70 - 45  C, klart är flödet konstant i GV pÃ¥ ca 600L. Allt är beroende pÃ¥ vad värmekällan ger i temp och om den regleras av nÃ¥got.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!