Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde  (läst 4333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Har en nyinstallerad FD25:a. Tycker att det skiljer mycket mellan inställt börvärde på tempen mot vad det blir i huset. När pumpen är inställd på 19 ºC så blir det 22-23 ºC inne. Panasonicen jag hade före denna FD25:a var tvärt om, för att få 21 ºC inne så var jag tvungen att ställa pumpen på 24 ºC.

Hur är inställningarna kontra verkligt värde i huset hos er?

mvh Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2010, 22:34:32 »
har du "i see" funktionen aktiverad kan FD dektektera kalla golv...och ösa på omotiverat mycket.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2010, 22:39:50 »
Ett annat scenario är att om rören går ut bakom maskinen och det är dåligt tätat så kommer det kall luft den vägen och lurar maskinen.
Alternativt har du kallras om den sitter under ett fönster

Du har köpt en värmepump Klasse sÃ¥ nu blir det varmt  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2010, 00:00:06 »
Ja jag tror också på TS Comforts scenario här att det kan vara lite otätt i vägggenomföringshålet där rör och elkablar går ut genom väggen mellan innerdel och utedel. Ganska vanligt att det kan bli ett litet luftinsläpp där så att det kommer in lite kalluft utifrån och påverkar då innerdelens tempgivare som gör att pumpen gasar på onödigt mkt,
så kolla gärna detta omg. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2010, 10:55:53 »
Kalldrag i väggenomförningen var min första tanke så detta har jag redan tätat.
Kanske inte blev tillräckligt tätt. Det är ju lite svÃ¥rt att fÃ¥ in isoleringen där rören böjer ner. FÃ¥r kolla igen. Jag gillar ju värme sÃ¥ det är inget jätteproblem  Thumbsup , och som thomas skrev sÃ¥ är det ju en värmepump jag köpt. Undrade bara om det var en "standardÃ¥komma" pÃ¥ FD25:an.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2010, 12:16:05 »
Tjena Klasse

Inget standard problem men om man inte får det tätt så kan det bli sådana syndrom, kylkillarna brukar nog försöka göra sitt bästa för att få det isolerat och tätt hoppas jag
Jag vet inte om du använder I SEE sensorn men det kan precis som ace skrev ibland ge dom effekterna.

Har en stark misstanke av att denna maskin kommer frÃ¥n mig sÃ¥ du fÃ¥r höra av dig hur det gÃ¥r, annars fÃ¥r jag kontakta dom som installerade  Thumbsup

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2010, 17:34:40 »
I See är avstängt. Installationskillen erbjöd sig att täta med fogskum.
Jag avböjde och kör med isolering i stället. Som jag sa tidigare så är det inte ett stort problem.

Jag har varmt och gött inne, att det inte stämmer med med inställt värde är inte hela värden.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2010, 21:09:04 »
I see funktionen fördelar bara värmen där den bäst behövs.
Termostaten sitter i innerdelen, så I see funktionen kan inte
vara problemet.

Jag hade samma problem på en av mina FD25:or.
Det var inte tätt ordentligt i hålet genom väggen.
Men jag tror nog det ligger någonting i att olika pumpar jobbar olika.
Har 3 st FD 25:or och inställt börvärde är betydligt lägre än uppmätt temp
i rummet. På min Sanyo är det tvärt om.

Utloggad calen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2010, 23:06:45 »
Sånn er det på min ME FD25 også. Innstilt temperatur 17 så ligger det på ca 20 og innstilt på 20 så ligger på ca 22+++..

Utetemperatur har variert  fra -7-+5.. Ellers meget fornøyd.

Calen

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2010, 07:33:04 »
Jag tror det beror till största del på vilken ute temp det är....
Under ett par dagar har det bara legat mellan -2 till -10 ºC och då har pumpen kört på 19 ºC men det har vart 20-22 ºC inomhus.... Blir det kyligare under längre perioder så får man dra upp den till 20-22 ºC...

Har förvisso en Fujitsu men jag stulle tro att det gäller dom flesta märken..

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad calen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: ME FD25 Börvärde temp kontra ärvärde
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2010, 09:33:34 »
Hei Anno69.

Tror nok du har et poeng der. Vet ikke hvordan de fleste andre pumper oppfører seg men har også hørt at man må stille 2 grader høyere på fjernkontroll for å få den temperatur man vil ha inne.

Men har sjekka litt strømforbruk å må si meg veldig fornøyd. Siste dagene har forbruket ligget på ca 650W i snitt og holder ca 22 grader inne. Utetemp variert fra -10/+5 fra jeg begynte målingen.

Under kaldere dager kan den bruke ca 12-1300W i snitt.

Som sagt meget fornøyd med valg av varmepumpe ;)

Calen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!