Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter när kommer autoläget för det?  (läst 24119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2014, 00:21:45 »
Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).
Precis så! tummenupp

Jo det förstår man så klart. Men ute-temperaturen vet inte vad det är för temperatur i huset.

Men som sagt. Har man taskigt med pulver så har man kanske inget annat val.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2014, 00:42:24 »
Det har jag just nu tagit hänsyn till i mitt förra inlägg och justerat det. ::)
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 09:24:19 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #62 skrivet: 08 februari 2014, 17:19:23 »
Mitt system just nu:
Vp inkopplad på värme retur 2 T-rör strax innan pannshunt med backventil emellan vilket tvingar flödet från Vp att alltid gå genom shunt. Framledningsgivare för Vp på framledning strax efter pannshunt, returgivare fortfarande i Vp. Pannshunt ställd fullt öppen, fram från Vp går genom pannan som fungerar som en volymtank med mycket märkbart utjämnande resultat, inga knäppningar och jämn temp inne 21 grader.
GM nu -30, 14 starter/dygn, igår med GM -100 10-11 starter/dygn
Detta vid ca -1 utetemp.
Om och när solen behagar visa sig kommer den att ta över behovet eftersom jag växlar solvärmen in i pannan i shunthöjd. Väntar spänt på att se detta resultat.
Vidhåller min åsikt att värmepumpar med sin styrning gentemot en vedpannas styrning framstår som en Lada mot en Ferrari, (Ferrarin är vedpannan) om denna metafor tillåts ;)

Mike
Mitt system just nu:
Som ovan fast nu är ordinarie shuntautomatik inkopplad, och att jag justerat den ordinarie automatiken så att den vill ge ca 0,5 grader högre temp än Vp:n vid given utetemp. Betyder att när värmebehovet överstiger den i panna och tank tillgängliga går Vp:n in och värmer pannan tills ordinarie shuntautomatik stänger, framledning går upp och Vp stannar på Gm. Mera vatten, större tröghet tummenupp
Inga diffar i innetemp, inga knäppningar eller sus :)
Börjar närma mig ett system som jag kan acceptera utifrån mina krav på ett väl fungerande system.
Väntar dock fortfarande på solen...

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #63 skrivet: 08 februari 2014, 17:45:44 »
Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #64 skrivet: 09 februari 2014, 11:17:59 »
Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Stämmer att kurvan för ordinarie shuntautomatik är något högre än tidigare för att få mitt önskade resultat, beror delvis på att den "gamle" EVR:en inte ger mig möjlighet att knäcka kurvan vid 0 som jag gjort på Vp:n.
Är ju inte heller helt hundra på att givarna till Vp och EVR visar samma värden, justeringar utförs just nu med troligen tiondelar av grader eftersom EVR:en har steglös tempstyrning.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #65 skrivet: 09 februari 2014, 13:02:10 »
Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #66 skrivet: 09 februari 2014, 13:39:07 »
Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.

Kurva i Vp är 37, och med framgivare monterad efter ordinarie shunt blir  den faktiska framledningen in i pannan innan den stänger shunten högre under viss period, men kan inte se att det är ett problem, möjligen bara om jakten pÃ¥ det perfekta och högsta COP:et är överordnat komforten av ett tyst system.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #67 skrivet: 09 februari 2014, 14:01:57 »
Nej precis är det ett medvetet val att offra lite cop för att uppnå nått annat som man tycker är viktigare så är det naturligtvis inte fel även om jag tycker det är konstigt att du får knäppningar med så stort system men har man knäpp känsligt system så har man.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #68 skrivet: 09 februari 2014, 14:35:13 »
Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #69 skrivet: 09 februari 2014, 14:37:45 »
Så fast kondensering eller ska man kalla det flytande med pålägg för att temostaterna ska kunna både öka och minska tillförd värme?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #70 skrivet: 09 februari 2014, 14:44:15 »
Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #71 skrivet: 09 februari 2014, 16:00:30 »
Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Övertemp blir det alltid någonstans gentemot behov pga sol, datorer, människor eller kanske om det är riktigt kallt typ -20 det blir eldning i vedspisen för den där riktigt sköna spisvärmen, händer ibland sådana gånger att det är 25 grader inne. Låter mycket men spisvärme är torr och väldigt skön även för mig som egentligen inte gillar när det är för varmt inne, 21 är bra.
Det enda ställen jag kör med öppet spjäll är källaren och vårt badrum, tempen i källaren avgör framledningstemp i systemet, sedan tar termostaterna i övriga huset hand om att skapa mina ideal, vilket innebär ca 21 grader förutom vårt sovrum där radden är helt avstängd och alltid har varit, bottenrekordet i sovrummet var en sommarnatt för 2 år sedan när tempen var 12 grader, alltid lite öppet fönster sommartid.
Övriga sovrum ligger kring 19-20.
Om solen lyser och det är -15 sÃ¥ värms mitt hus förutom källaren passivt av solen, kalla raddar, stängda termostater, mÃ¥nga  fönster mot öster, söder och väster, endast 2 mot norr=passivt solvärmehus :) 
Tilläggas också att min planlösning är väldigt öppen med stora ytor, dörrar till sovrum och toaletter endast.
Har aldrig gillat stängda dörrar ;)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #72 skrivet: 09 februari 2014, 16:12:45 »
Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och lÃ¥ter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har nÃ¥gra termostater aktiva 1 i sovrummet som stÃ¥r pÃ¥ 21 grader men som bör stypa om det nÃ¥n gÃ¥ng skulle bli varmare sen har jag nÃ¥gra i garaget som är helt stängda. De gÃ¥nger jag eldar sÃ¥ stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #73 skrivet: 09 februari 2014, 16:27:15 »
Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och lÃ¥ter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har nÃ¥gra termostater aktiva 1 i sovrummet som stÃ¥r pÃ¥ 21 grader men som bör stypa om det nÃ¥n gÃ¥ng skulle bli varmare sen har jag nÃ¥gra i garaget som är helt stängda. De gÃ¥nger jag eldar sÃ¥ stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.

Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #74 skrivet: 09 februari 2014, 18:12:51 »
Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!