Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter när kommer autoläget för det?  (läst 24119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2014, 16:22:36 »
du förespråkar kurva i kombination med hysteres på framledning eller retur således?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2014, 16:27:12 »
Eleson, har du en bra reglerutrustning så behöver du inte ställa in så mycket.
Mycket av parametrarna vi ställer in idag är värden som skickas till en pid regulator.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2014, 16:39:46 »
Kurvan behöver inte vara linjär jag har gjort en egen kurva mycket enklare än att hÃ¥lla pÃ¥ med förskjutning av kurvan och inne givare tog jag som en självklarhet för att fÃ¥ jämn värme inne oavsett reglering. Självklart gÃ¥r det att reglera en vp med endast innegivare problemet blir som vid andra värme källor att hitta en bra placering. Tycker inte gradminut reglering ska vara nÃ¥gra problem pÃ¥ en inverter sätter man start vid gm-120 fast strävan hos vp ska vara gm -200 sÃ¥ kan den lägga framledningen lite under börvärde en stund tills den hamnar pÃ¥ -200 och dÃ¥ ska den ligga pÃ¥ börvärde om den kan annars fÃ¥r den variera med att ligga över resp under bara den hÃ¥ller sig mellan -150 till -250. När effektbehovet blir sÃ¥ lÃ¥gt att vp inte kan reglera ner effekten tillräckligt sÃ¥ hamnar den till slut pÃ¥ gm 0 dÃ¥ stoppas kompresssorn och startas vid gm -120 igen enkelt eller  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2014, 18:08:50 »
Mitt system just nu:
Vp inkopplad på värme retur 2 T-rör strax innan pannshunt med backventil emellan vilket tvingar flödet från Vp att alltid gå genom shunt. Framledningsgivare för Vp på framledning strax efter pannshunt, returgivare fortfarande i Vp. Pannshunt ställd fullt öppen, fram från Vp går genom pannan som fungerar som en volymtank med mycket märkbart utjämnande resultat, inga knäppningar och jämn temp inne 21 grader.
GM nu -30, 14 starter/dygn, igår med GM -100 10-11 starter/dygn
Detta vid ca -1 utetemp.
Om och när solen behagar visa sig kommer den att ta över behovet eftersom jag växlar solvärmen in i pannan i shunthöjd. Väntar spänt på att se detta resultat.
Vidhåller min åsikt att värmepumpar med sin styrning gentemot en vedpannas styrning framstår som en Lada mot en Ferrari, (Ferrarin är vedpannan) om denna metafor tillåts ;)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2014, 18:14:44 »
Du kan ju prova att fÃ¥ jämn värme inne frÃ¥n en vedpanna inkopplad med flytande kondensering  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2014, 18:20:39 »
Efter ca 25 år av elstöttad vedeldning samt shuntat system och ca 8,5 år med VP och gradminuter vill jag bestämt hävda att temperatursvängningarna INTE är större med gradminutsstyrning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2014, 18:24:10 »
Alla system (nästan) är bra om man lär sig hur dom funkar och ger sig tid att justera in tex värmekurva och det gäller nog både med och utan gradminuter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2014, 18:51:48 »
Jag har aldrig känt problem med gradminuter annat än att dom inte räknar högre än 100 och är just gradminuter. jag föredrar gradsekunder.

Däremot vore det kul att testa hur det fungerar med enbart inomhusreglering.
Jag antar jag får göra det genom att helt enkelt ange, endast värmepump, så att inte elpatronen kan gå in. och så får jag göra testet när jag vet att vi inte är bortresta.

Jag har bifogat en bild på hur gradminuter är tänkt att fungera.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2014, 21:15:15 »
Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
SÃ¥ lÃ¥ngt inga problem sÃ¥vida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2014, 21:29:51 »
Nu förstÃ¥r jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det lÃ¥g i en trÃ¥d om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sÃ¥dana. Därav min förvÃ¥ning när du nämnde avfrostning.  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2014, 21:34:53 »
Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
SÃ¥ lÃ¥ngt inga problem sÃ¥vida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.
Om inte pumpen skulle gasa pÃ¥ kanske du skulle fÃ¥tt kallt inne eftersom du inte fÃ¥r för varmt när den gasar pÃ¥ eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #41 skrivet: 06 februari 2014, 00:55:58 »
Citera
Nu förstÃ¥r jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det lÃ¥g i en trÃ¥d om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sÃ¥dana. Därav min förvÃ¥ning när du nämnde avfrostning. 
Hade faktiskt ingen aning om att det var under berg/mark pumpar.
Behöver man avfrosta en VVvp så har riktiga problem och inte I-lands problem som GM's vara eller icke vara. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2014, 06:22:10 »
Hej! Tycker det fungerar bra med integralstyrning och hittar man rätt med hysteres på våren och hösten så den klipper överskottsvärmen så funkar det riktigt bra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #43 skrivet: 06 februari 2014, 09:30:17 »
Problemet är att folk i allmänhet inte förstår och vill hålla på med gradminuter och knäckta kurvor. Man vill ställa in den innetemperatur som man trivs med hemma, punkt.
Det finns ju till och med de som inte fattat att kompressorn stannat förrän elräkningen kommer...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #44 skrivet: 06 februari 2014, 09:44:35 »
Sätter man upp en innegivare som komplement till utegivaren behöver man inte hÃ¥lla pÃ¥ och knäcka kurvor. Man behöver vanligtvis inte röra en pryl sedan grejerna justerats in vid uppstarten. Att vissa av oss pillar och justerar in absurdum betyder inte att det är ett mÃ¥ste för att fÃ¥ ett acceptabelt innomhusklimat. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!