Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter när kommer autoläget för det?  (läst 23999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gradminuter när kommer autoläget för det?
« skrivet: 04 februari 2014, 19:21:39 »
Reglera med gradminuter måste väl vara stenålder?
Varför är inte en VP mer intelligent?
kan inte var så svårt att tillverka nått som självreglerar sig oavsett ute/innetemp, volymer mm.

Den kan ju själv labba lite med tempen för att se vilka värden VP behöver för tillfället, varför måste man tala om annat än hur varmt man vill ha innomhus?

När det blir varmt så blir det många start och stopp och när det blir jättekallt så blir det jobbigt att räkna hem -GM för pumpen.. mo man ställt ner GM för varmt uteklimat.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2014, 19:39:28 »
Nu är ju inte jag någon expert utan detta är mina tankar.
Utan att kunna reglera effekten som en inverter så tycker jag det verkar svårt iom att kylkretsen måste vara optimal för kompressorns konstanta varvtal. Det går säkert att reglera värmeeffekten genom expansionsventilens öppning men då antar jag COP blir uselt. ( ingen kyltekniker )
Sedan kommer man alltid till den punkten att är det verkligen någon vinst i mer avancerad reglering då det fungerar såpass bra.
I mitt arbete är det lite så, varför styra en process med PID regulator då det fungerar bra med en PI. Varför krångla till det mer än nödvändigt.
Alternativet hade varit att ha en tyristorstyrning på elpatronen när den väl går in och därmed kunna styra effekten på den steglöst men ser som ingen direkt vinst då det fungerar bra med binärkopplare och fasta steg.
Nästa är ju att pris är viktigt för de flesta kunder och mer komplicerad reglering kostar mer i utveckling och komponenter. ( Om det ens går )

Processen varierar även ( En process är tex husets inomhustemp som kan påverkas av x faktorer ) genom att det kan blåsa från fel håll som kyler mer än vanligt och därför kräver mer energi eller någonting annat.
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 19:44:06 av Elias123 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2014, 20:26:35 »
Reglera med gradminuter måste väl vara stenålder?
Varför är inte en VP mer intelligent?
kan inte var så svårt att tillverka nått som självreglerar sig oavsett ute/innetemp, volymer mm.

Den kan ju själv labba lite med tempen för att se vilka värden VP behöver för tillfället, varför måste man tala om annat än hur varmt man vill ha innomhus?

När det blir varmt så blir det många start och stopp och när det blir jättekallt så blir det jobbigt att räkna hem -GM för pumpen.. mo man ställt ner GM för varmt uteklimat.
Att pumpen tar lång tid på sig att räkna hem gradminterna gör väl inget eller märker du det på inne tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 20:42:50 »
Att pumpen tar lång tid på sig att räkna hem gradminterna gör väl inget eller märker du det på inne tempen.
Nää men ser det på att pumpen anntingen går för ofta eller för länge :-)
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 20:45:51 »
Nää men ser det på att pumpen anntingen går för ofta eller för länge :-)
Pumpen hade ju gått lika ofta och länge även om du inte sett det så länge du hade velat ha lika varmt i huset.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 20:51:30 »
Nää men ser det på att pumpen anntingen går för ofta eller för länge :-)
GÃ¥r pumpen för länge fÃ¥r du för varmt inne annars gÃ¥r den inte för länge  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 20:57:20 »
Rent teoretiskt skulle man kunna göra en processmodell på huset likt man gör på processer i värmeverk/kärnkraftverk men detta är komplicerade saker och varenda detalj måste tas med för att den ska bli rätt. Så om man räknar exakt på väggars yta, tak,ventilation etc och kommer fram till exakt hur mycket energi som går ut ur huset vid många punkter på utetempen så skulle man kunna begära exakt rätt framledningstemperatur förutsatt att man vet exakt vad radiatorerna ger. En förenklad variant av detta används i processer i industrin där dödtiden innan regleringen (temp, tryck, nivå) svarar dvs ökar/minskar är alldeles för stor i relation till hur snabbt den sedan förändras. Detta kallas att använda en smith predictor som förändrar ärvärdet i regleringen utan dödtid och kvotar sedan över mer mot det verkliga ärvärdet efter en en tid som motsvarar delar av dödtiden i processen. Detta används tex i överhettarregleringen och kylningen av överhettad ånga till rätt temp i vissa kraftverkspannor.

Men som sagt, funkar det utan så ska man ej krångla till det

För ofta går nog inte råda bot på utan acktank genom att du behöver rätt kontinuerlig tillförsel av energi i huset om inte tempen ska svänga.
Att den går fastän det är för varmt kan förbättras med innetempgivare som sänker börvärdet och då räknar snabbare ned GM.
I alla regleringar får man räkna med översväng/undersväng dvs att innetempen blir för hög vid en störning tex utetempen sjunker/ökar snabbt.
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 21:00:01 av Elias123 »

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 21:02:46 »
Rent allmänt är ju värmepumpens styrning en återgång till Hedenhös dagar, vi har haft termostater i en herrans massa år som gör ett briljant jobb oavsett solinstrålning, mängd människor, kaminer, belysning eller andra värmekällor. Sedan skall då denna väl fungerande automatik frångås för att passa ett halvutvecklat system som i många fall ersatt t.ex oljepannor, elpannor eller vedpannor.
Borde vara ett krav för varje seriös tillverkare att kunna erbjuda ett väl fungerande värmepumpsystem  med termostater för jämnt klimat och jämn framledningstemperatur.
Nu tror jag att t.ex David Rinnan tycks ha ett sådant system, men den utvecklingen kanske borde göras hos tillverkarna.
Det verkar som att man stirrar sig blinda på det bästa "COPet" på den enskilda pumpen utan tanke på att även ett hus har sitt eget "COP".
Är ju inte speciellt smart att tvingas vädra ut överskottsvärme bara för att solen lyser in genom fönstren och raddarna fortsätter att pytsa ut värme.
Jag håller själv på att labba med min pump, vedpanna, solpaneler och acktank för att skapa den för mig bästa lösningen med full termostatstyrning förutom källarvåningen dit solen inte når....
Har nu kommit till en punkt där jag har ca 10 starter per dygn med  bra funktion, COP har jag ännu inte full koll pÃ¥, men just nu ser det lovande ut :)

Mike   
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2014, 21:08:40 »
Gradminuter är en uråldrig och mycket trubbigt verktyg.
Finns hur många sätt som helst att reglera på och många ÄR-värden som är betydligt mycket mer representiva för verkligheten än ett uppskattat värde.
Största problemet med GM är att regleringen är gjord för att jaga hem GM underskott på inverterpumpar.
On/Off med shuntad FLT kan man faktiskt använda ett flertal tempgivare för att reglera starterna efter innehållet i tanken.
En inverterpump skall i min värld leverera ÄR=Bör och justera FLT efter framräknat värde från innegivarens avvikelse.
Inte ändra FLT och lägga ett högre värde för att jaga hem GM underskott som i verkligheten inte finns.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2014, 21:12:50 »
Gradminuterna fanns nog före inverter vp gissar jag. Vilken inverter vp funkar sÃ¥ att den jobbar bort gm för mycket  Sc:,h hamnar vp för lÃ¥ngt efter i gm sÃ¥ bör den jobba i kapp och ligga pÃ¥ kanske -200 sÃ¥ den har lite buffert utifall den inte kan reglera ner effekten lägre. En on off vp strövar efter gm 0 men pÃ¥ en inverter bör strävan ligga pÃ¥ tex -200.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2014, 21:28:34 »
GM fanns långt innan moses föddes och bör förpassas till historien.
Ju högre GM underskott ju mer grader över Bör värdet-läggs på och vid lågt GM underskott (GM= start) så finns fortfarande en övertemperatur.
Det som räddar en är ofta avisningar och oljeretur.
Utan dem så hade en inverterpump aldrig kunnat hålla sig i drift.
Det finns gott om ÄR-värden som visar verkligheten att reglera efter.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2014, 21:32:53 »
Om det är så den funkar så handlar det väl om felaktig programmering inte om att gradminuter inte funkar på inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2014, 21:35:22 »
Styrning av innetemp med t.ex inverterstyrning av tillförd  effekt är enkel reglerteknik precis som ni skriver.
Gör en processmodell, häng på nån fuskfaktor och självadaptera modellen till verkligheten genom automatisk datainsamling. Jag förmodar detta redan är gjort. Även för konsumentprodukten värmepump.

Om man envisas med gradminuter och on off så kan den styrning kompletteras med derivering av gradminuterkurvan, minskande derivata starta pumpen tidigare, ökande derivata, fördröj starten.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2014, 21:40:15 »
Bigfoot, men inte behöver väl berg/mark VP pumpar stanna och avfrosta och ta hem olja
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2014, 21:47:57 »
Citera
Om det är så den funkar så handlar det väl om felaktig programmering inte om att gradminuter inte funkar på inverter.
Det är så gradminutreglering fungerar.
Det är gjort för att Starta vid x antal minuter med temperaturunderskott, lägga på en övertemperatur för att kompensera för det uppskattade temperaturunderskottet i bostaden och räkna ner till noll efter x antal minuter med temperatur överskott.
Vid höga temperaturunderskott så gasar regleringen på ytterligare med högre FLT tills dess att GM underskottet sjunker under förinställda nivåer varpå den minskar övertempen något.
Lite som en blandning av drifttermostat och p-band.
Vet inte hur ME har löst det hela men jag misstänker att de har smartare reglering än exempelvis Nibe.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2014, 21:50:46 »
Citera
Bigfoot, men inte behöver väl berg/mark VP pumpar stanna och avfrosta och ta hem olja
Vet inte hur VVVP gör med oljereturen men jag kan inte tänka mig att de går konstant de iheller.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2014, 21:56:38 »
Har riktigt dålig koll på inverter men kan inte tänka mig att dom alltid går med en framledning över bör då blir det i princip en on off och så illa lär i alla fall inte Nibes gamla inverter 1250 funka och förhoppnings vis inte den nya 1255 heller. Vissa vp varvar upp för att få tillbaka oljan vissa går inte ner så lågt i effekt så dom anser det behövs om jag fattat rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2014, 22:00:26 »
Dom stannar i alla fall inte och avfrostar  tummenupp
Och angående gradminutsreglering så tycker jag inte att den enbart ska dömas ut. Det är en enkel reglering som för det mesta fungerar bra. Och just att den är enkel ser jag som kanske dess största fördel. Man behöver inte vara överbegåvad för att förstå funktionen, man kan enkelt lära sig att påverka styrningen.
I mitt hus pendlar temperaturen i vanliga fall under 0,5 grader vid stark blåst max 1,5 grad.
Dom temperatursvängningarna har jag inga som helst komfortproblem med. Och det är sällan som sluttemperaturen i en värmecyckel liggermer än 4 -5 grader över börvärdet och det tycker jag är helt OK.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2014, 22:33:57 »
Det fanns ju någon gammal nestor här på forumet för en herrans massa år sedan. Han förespråkade att, åtminstone i lätta hus, helt skulle jobba med inomhustemperaturstyrd värme.

Jag har inte testat detta ännu men avser att göra när tiden räcker till.

Egentligen kan man ju säga att link gör detta problemet är att den gör det genom att förändra kurvvärdet och den accepterar inte att det faller fort nog. Max en grad per dygn. Det hanterar den ju med termostaterna men där kan någon hävda att man då under en viss period kör för hög kurva. Eftersom kurvan i sin tur går mot en ute-temperatur så är det ju i det fallet på marginalen, speciellt givet termostaterna, men ändå......

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2014, 22:39:51 »
och nu kan vi spåna om hur en ren inne-temp-baserad styrning ska se ut. med minsta möjliga åverkan på befintlig anläggning.

sätt utgivaren inomhus. Vi säger den visar 18 grader i pannrummet (i mitt fall då).

sätt värmestopp till 22 grader, lär aldrig ske annat än på sommaren och då ska ju inte värmepumpen gå ändå.

Ha en trådlös termostat, standard på/av, med max 0,5c hysteres.
Koppla den mot nattsänkning.
Maximera värdet för nattsänkning.
Sätt min framledning på ditt behov vid DUT.

Ställ in termostaten på 21.5 grader, exempelvis, när temperaturen går över 21 grader aktiveras nattsänkning och börvärdet faller brutalt. Körningen avslutas genom att hysteresen slår i taket. Vi sätter den till ett ganska lågt värde, 5k?

Synpunkter? Hurrarop? Ska jag testa? Nu? 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2014, 00:53:54 »
Förslag två för att undvika denna horribla GM reglering. :)

slit ut ute-givaren. Enligt uppgift blir det då -20 eller -40 som standardvärde. Nu mins jag inte längre.

Justera till en kurva som vid -40 eller -20, vilket det nu blir, som ger en rimlig framledning vid din DUT.

Aktivera nattsänkning via EVU port mha extern termostat. Sätt sänkning till 10 grader. Det är 30 grader minus på beräknad framledning mina damer och herrar. Så med minus 20 eller 40 som ger beräknad framledning på 50 kommer vi när termostaten slår till nattsänkning ha en beräknad framledning på 20 grader.

Så vi har 22 grader inne, beräknad framledning = 20. När det blir 21,5 inne så slår nattsänkning ifrån. beräknad framledning blir 50. och här kommer problemet, men vi väntar med det. start för kompressor står på 20 så värmepumpen sätter igång direkt.

Vi säger att ute-tempen är ca 0 grader och temperaturen på radiatorvattnet är 28. värmepumpen börjar jobba upp tempen. Efter 30 minuter är den 22 igen och värmepumpen går i nattsänkning och hysteresen gör att värmepumpen stoppar direkt.

Problemet då... jo på 30 minuter befinner sig vattnet från 28 till säg 40 grader. Vi lyfter ju direkt 7 så i praktiken blir det 35 till 40. Varje minut kommer vi räkna ner GM, fast vi inte vill, med typ 10 grader, vi tar det som ett exempel. Då har vi en maximal gångtid med 10 i diff på 1,5 timmar innan tillskottet slår i?!

Kan man inaktivera tillskott men att det ändå fungerar som nödtillskott om kompressorn säckar ihop?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2014, 01:05:41 »
Förslag tre......

Slit loss framledningsgivaren i värmepumpen. Lägg den i rummet. Vi säger att det är 18 grader i rummet.
Lägg även utgegivaren här. Ställ en kurva som ger ett lite högre värde än rumstempen. Vi säger 20 grader i beräknad framledning.

Värmepumpen vill sÃ¥ledes alltid göra värme. Skulle din termostat sluta att fungera sÃ¥ kommer värmepumpen gÃ¥ tills den nÃ¥r max-retur. Eller driftpressostaten slÃ¥r i. Förslagsvis sätts maxretur till 45 grader som en bra säkerhetsnivÃ¥. 

GM för start sätts till ett väldigt lågt värde. Typ 10.....

Den enda skillnaden mot förslag två är att vi har satt framledningsgivaren ur spel och därmed inte behöver sätta en mål temp på 50 grader. Och därmed kommer inte GM räkna ner med mer än säg 2 grader per minut. Det ger oss 8 timmars körning innan tillskottet slår i. Och finns det inte därutöver någon funktion som gör att tillskottet inte går i om inte temp-diffen är stor nog???

Enklast är nog ändå alternativ 2 under förutsättning att det går att inaktivara tillskott men ha kvar det som nödfunktion.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2014, 01:19:59 »
Alternativ 4 är att helt enkelt välja en kurva som man vet är för varm.

Jag som kör 36 väljer kurva 40.

aktiva nattsänkning sätt påverkan på 10 grader. Då stoppar man effektivt värmepumpen när måltempen inne är nådd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2014, 01:23:31 »
Men då är mitt nuvarande alternativ 5 bättre. Det som jag normalt sett kör med.

Välj en korrekt kurva. Aktivera termostater enligt tycke och smak. Och det kan förändras över tid.

Aktivera nattsäkning med 1 grad påverkan = 3 grader på framledning. Ställ måltempen på den lägsta temperatur du kan acceptera. I mitt fall 21,5 där jag vet jag vill ha det som varmast och där givaren sitter, i hallen. Så länge temperaturen är över 21,5 så kör jag den korrekta kurvan. Så fort värdet går ner till 21,5 så inaktivaras nattläget och värmepumpen gasar 3 grader på framledningen. När detta sker är det uppenbarligen för kallt vilket gör att majoriteten av alla termostater är fullt öppna.

Kombinationen med termostater och förslag 1-4 nedan kan nämligen leda till problem.

SÃ¥ jag kan nog inte hoppa över GM ändÃ¥ :)   
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2014, 08:39:37 »
Mitsubishi Ecodan har en autoadaptiv styrning där man bara ställer in önskad innetemp och sedan skapar vp'n en virtuell kurva.Första vintern så hade den problem vid snabba temperaturminskningar ute och det blev ett par grader kallare inne men denna vintern så har den kurvan från förra året i minnet och innetempen har max sjunkit en halv grad mot inställd temp
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2014, 12:31:58 »
GM's styrka är väl att det kan baseras på bara en givare, placerad utomhus.
Och om det blir tillräckligt bra, så är det helt klart den billigaste lösningen.
Utan innegivare så kan man inte bygga den adaptiv, men med innegivare så borde det vara enkelt att anpassa kurvan så att den tillslut blir 'rätt'.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2014, 13:25:59 »
ute-givaren är en styrka men det är inte GM per se, tycker jag. Det är kurvan som är styrkan i det sammanhanget.

Huruvida du utifrån kurvan reglerar på hysteres eller GM spelar ju inte så stor roll.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2014, 15:59:27 »
ute-givaren är en styrka men det är inte GM per se, tycker jag. Det är kurvan som är styrkan i det sammanhanget.
Huruvida du utifrån kurvan reglerar på hysteres eller GM spelar ju inte så stor roll.
Korrekt, kurvor är lätta att begripa och rita ut i manualer så användaren kan förstå den.
Att förvänta sig att nÃ¥gon kan ställa in och justera PID konstanter kan ju vara naivt!  ::)
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2014, 16:19:56 »
så ingen hade synpunkter på mina förslag kring inomhusstyrning på en GM pump?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2014, 16:20:38 »
Att basera reglering pÃ¥ innegivare är inte iheller optimalt pÃ¥ grund av svÃ¥righeten att hitta  en placering som är representativ för hela huset.

Alla värmepumpar har mer än 1 givare men de används inte för regleringen.
En lvvp kostar mellan 40-80kkr och har en mycket basic reglering.
Reglerutrustning kostar inte mycket pengar.
Nu generaliserar jag ganska grovt, men ha i åtanke att en vanlig miniräknare för ett par hundra har mer datakapacitet än månlandaren hade.

Ett annat problem med regleringen är att kurvorna är linjära medans behovet och värmeavgivningen i verkligheten inte är linjära.
Här är ME's ett föredömme som tittar på verkligheten och justerar efter den.

Den enda gången GM är användbar är när en inverter inte kan sänka frekvensen längre och ändå få övertemperatur då kan den användas för att räkna ner.
Och omvänt när pumpen stoppat.
På on/off pumpar kan jag inte se någon nytta alls över ÄR-värden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2014, 16:22:36 »
du förespråkar kurva i kombination med hysteres på framledning eller retur således?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2014, 16:27:12 »
Eleson, har du en bra reglerutrustning så behöver du inte ställa in så mycket.
Mycket av parametrarna vi ställer in idag är värden som skickas till en pid regulator.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2014, 16:39:46 »
Kurvan behöver inte vara linjär jag har gjort en egen kurva mycket enklare än att hÃ¥lla pÃ¥ med förskjutning av kurvan och inne givare tog jag som en självklarhet för att fÃ¥ jämn värme inne oavsett reglering. Självklart gÃ¥r det att reglera en vp med endast innegivare problemet blir som vid andra värme källor att hitta en bra placering. Tycker inte gradminut reglering ska vara nÃ¥gra problem pÃ¥ en inverter sätter man start vid gm-120 fast strävan hos vp ska vara gm -200 sÃ¥ kan den lägga framledningen lite under börvärde en stund tills den hamnar pÃ¥ -200 och dÃ¥ ska den ligga pÃ¥ börvärde om den kan annars fÃ¥r den variera med att ligga över resp under bara den hÃ¥ller sig mellan -150 till -250. När effektbehovet blir sÃ¥ lÃ¥gt att vp inte kan reglera ner effekten tillräckligt sÃ¥ hamnar den till slut pÃ¥ gm 0 dÃ¥ stoppas kompresssorn och startas vid gm -120 igen enkelt eller  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2014, 18:08:50 »
Mitt system just nu:
Vp inkopplad på värme retur 2 T-rör strax innan pannshunt med backventil emellan vilket tvingar flödet från Vp att alltid gå genom shunt. Framledningsgivare för Vp på framledning strax efter pannshunt, returgivare fortfarande i Vp. Pannshunt ställd fullt öppen, fram från Vp går genom pannan som fungerar som en volymtank med mycket märkbart utjämnande resultat, inga knäppningar och jämn temp inne 21 grader.
GM nu -30, 14 starter/dygn, igår med GM -100 10-11 starter/dygn
Detta vid ca -1 utetemp.
Om och när solen behagar visa sig kommer den att ta över behovet eftersom jag växlar solvärmen in i pannan i shunthöjd. Väntar spänt på att se detta resultat.
Vidhåller min åsikt att värmepumpar med sin styrning gentemot en vedpannas styrning framstår som en Lada mot en Ferrari, (Ferrarin är vedpannan) om denna metafor tillåts ;)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2014, 18:14:44 »
Du kan ju prova att fÃ¥ jämn värme inne frÃ¥n en vedpanna inkopplad med flytande kondensering  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2014, 18:20:39 »
Efter ca 25 år av elstöttad vedeldning samt shuntat system och ca 8,5 år med VP och gradminuter vill jag bestämt hävda att temperatursvängningarna INTE är större med gradminutsstyrning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2014, 18:24:10 »
Alla system (nästan) är bra om man lär sig hur dom funkar och ger sig tid att justera in tex värmekurva och det gäller nog både med och utan gradminuter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2014, 18:51:48 »
Jag har aldrig känt problem med gradminuter annat än att dom inte räknar högre än 100 och är just gradminuter. jag föredrar gradsekunder.

Däremot vore det kul att testa hur det fungerar med enbart inomhusreglering.
Jag antar jag får göra det genom att helt enkelt ange, endast värmepump, så att inte elpatronen kan gå in. och så får jag göra testet när jag vet att vi inte är bortresta.

Jag har bifogat en bild på hur gradminuter är tänkt att fungera.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2014, 21:15:15 »
Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
SÃ¥ lÃ¥ngt inga problem sÃ¥vida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2014, 21:29:51 »
Nu förstÃ¥r jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det lÃ¥g i en trÃ¥d om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sÃ¥dana. Därav min förvÃ¥ning när du nämnde avfrostning.  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2014, 21:34:53 »
Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
SÃ¥ lÃ¥ngt inga problem sÃ¥vida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.
Om inte pumpen skulle gasa pÃ¥ kanske du skulle fÃ¥tt kallt inne eftersom du inte fÃ¥r för varmt när den gasar pÃ¥ eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #41 skrivet: 06 februari 2014, 00:55:58 »
Citera
Nu förstÃ¥r jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det lÃ¥g i en trÃ¥d om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sÃ¥dana. Därav min förvÃ¥ning när du nämnde avfrostning. 
Hade faktiskt ingen aning om att det var under berg/mark pumpar.
Behöver man avfrosta en VVvp så har riktiga problem och inte I-lands problem som GM's vara eller icke vara. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2014, 06:22:10 »
Hej! Tycker det fungerar bra med integralstyrning och hittar man rätt med hysteres på våren och hösten så den klipper överskottsvärmen så funkar det riktigt bra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #43 skrivet: 06 februari 2014, 09:30:17 »
Problemet är att folk i allmänhet inte förstår och vill hålla på med gradminuter och knäckta kurvor. Man vill ställa in den innetemperatur som man trivs med hemma, punkt.
Det finns ju till och med de som inte fattat att kompressorn stannat förrän elräkningen kommer...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #44 skrivet: 06 februari 2014, 09:44:35 »
Sätter man upp en innegivare som komplement till utegivaren behöver man inte hÃ¥lla pÃ¥ och knäcka kurvor. Man behöver vanligtvis inte röra en pryl sedan grejerna justerats in vid uppstarten. Att vissa av oss pillar och justerar in absurdum betyder inte att det är ett mÃ¥ste för att fÃ¥ ett acceptabelt innomhusklimat. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #45 skrivet: 06 februari 2014, 09:50:57 »
Jag trodde alla var överens om att i den här klubben berättar man inte det där  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #46 skrivet: 06 februari 2014, 10:43:08 »
Eleson, har du en bra reglerutrustning så behöver du inte ställa in så mycket.
Mycket av parametrarna vi ställer in idag är värden som skickas till en pid regulator.

visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Konstanterna (eller kurvan) är ju ett sätt att beskriva ett hus. Så visst behöver de skilja sig.
Vet egentligen inte hur man borde göra det på ett bra sätt som gemene man begriper.

Sedan är det väl så att till en ren PID modell finns det flera utarbetade modeller för att få dem adaptiva.

kanske är de också bättre på att hantera alla variabler/störningar som inte systemet har koll på, som:
Värme från människor och utrustning, vädring, vindar, dag och natt, solinstrålning, snömängd för att nämna några.
Jag har respekt för att autotuna, men det kan ju vara obefogad oro.
( Och alternativet är inte att endast ha innegivare, däremot borde regleringsmöjligheterna bli bättre ju fler givare som finns att tillgå, oavsett om det är temperatur, vind, nederbörd eller annat. )

För att addera mer parametrar, om en inverterstyrd pump har olika effektivitet vid olika varvtal/belastningsfall, så är det inte självklart att den alltid skall ge 'rätt' temp ut, det kan vara bättre att köra on/off i sitt optimala arbetsområde.
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 10:49:01 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #47 skrivet: 06 februari 2014, 11:44:34 »
Ju mer noggran som regleringen skall vara desto mer visar sig svagheterna i olika styrningar.
PID styrning är linjär process som främst är till för skapa stabilitet och inte exakthet.
När man börjar göra en modell av systemet hus med centralvärme i ett växlande uteklimat så blir snabbt mer komplicerat.
För att ha nytta av fler parametrar måste vi ha en mer utförlig modell men också fler styrningar, ventiler, pumpar, markiser etc.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #48 skrivet: 06 februari 2014, 12:47:27 »
visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Ja, det är därför en del VP-tillverkare kallar det integral istället för gradminuter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #49 skrivet: 06 februari 2014, 12:47:52 »
Edit: svar till Ugge.

Så då är vi tillbaka till en grundfråga, vilket problem vill vi lösa med att förändra/förbättra styrningen?
- Bättre värmekomfort?
- Bättre ekonomi?
- Längre livslängd?
- Annat?

GM kan ju både kallas "simpel" eller elegant, beroende på vilken fot man står på.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #50 skrivet: 06 februari 2014, 18:27:31 »
visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

En regulator bygger väl på att man har en givare i mediat som man skall reglera (rumsluften)? Man har en reglerloop och får ett svar från givaren. I fallet "endast utegivare" får man ju inget svar mer än från värmebärarens temperatur. Kan man ens kalla det en regulator?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #51 skrivet: 06 februari 2014, 19:15:13 »
Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Har du innegivare så justeras med dess avvikelse från önskad temp kurvan, kan väl uppfattas som en deriverande (D) funktion på P . PID-reglering.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #52 skrivet: 06 februari 2014, 20:36:31 »
Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt
DÃ¥
F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #53 skrivet: 06 februari 2014, 20:47:08 »
Citera
Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Ja, GM skulle kunna ses som en I-del.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #54 skrivet: 06 februari 2014, 21:08:07 »
Tack Big-foot, det är ett bra tag sedan jag "höll pÃ¥" med processstyrning, sÃ¥ jag tänker om ...igen lite... ::) 

Jag tänker så här: Värmebäraren är är-värdet som jämförs med börvärdet, som du får från kurvan beroende på utetempen. Kurvan justeras med innegivare om du har det.
Avikelse från börvärdet integreras över tid och ger gradminuter. Inställda gradminuter är gräns för att justera värmebärar-är med hjälp av värmepumpen. "On" alltså. Värmebäraren värms tills integralen=0.Värmepumpen stängs=Off. On/off reglering vars noggrannhet bestäms av den satta gränsen för gradminuterna. Vill du ha noggrannare reglering av värmebärartempen så ska man ha ett mindre absolutvärde på gradminuterna. Att det tillåts svänga så beror ju på att man inte vill ha för många on/off.
Så till slut så finns inget val längre om man vill öka noggranheten, Pumpens effekt måste bli variabel, alltså varvtalsstyrd t.ex. Finns nog andra lösningar med för det.

När det gäller adaption så är vi villaägare väl hänvisade till mänsklig sådan normalt, dvs vi adapterar kurvan som ger ärvärdet på värmebäraren manuellt tills vi är nöjda (ganska) med innetemperaturen.
Här tycker jag att man skulle kunna förbättra reglertekniken betydligt med lite AI (artificiell intelligens). Självadaption till omständigheter som påverkar börvärdet alltså, typ sol, vind, hushållsel etc. Vad ska vi annars ha logger till? Den ger ju möjlighet till att bygga en databas där man kan finna de samband som ska kunna förbättra styrningen! Gäller bara att logga såna faktorer och slutresultatet.

Och spinner man vidare på det så blir värmekurvan i sig onödig, eftersom adaptionen inklusive utetemp utöver ovan nämnda faktorer ger funktionen som bestämmer behovet av tillförda effektstorleken.
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 21:14:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #55 skrivet: 06 februari 2014, 21:36:00 »
Så länge givaren är känslig nog och sitter på en plats som är påverkad nog måste inte givaren sitta ute.
Det egentliga börvärdet är ju inomhustemperaturen.

Vad är-värdet på framledningen är. Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant. Det enda vi vet är att om innetemperaturen är för låg så måste vi öka framledningen tills dess att så inte längre är fallet.

Det ideala hade i min värld varit just finjusterande elektroniska termostater på varje radiator / rum som är kopplade med värmepumpens reglerdator. Exempelvis thermia link. Problemet är att i stället för att utveckla detta utifrån de enormt goda förutsättningar som finns så väljer dom att sedan konvertera detta och bulta det på något underligt sätt till den väldigt begränsade verkligheten med kurva och gradminuter.

Den verklighet som faktiskt råder är ju att de flesta värmepumpar är underdimensionerade i förhållande till det faktiska behovet. Och ser man på det utifrån detta perspektiv så kanske gradminuter har ett större existensberättigande än man annars kan tycka.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #56 skrivet: 06 februari 2014, 21:46:36 »
Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #57 skrivet: 06 februari 2014, 21:56:07 »
Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt
DÃ¥
F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Det låter helt fel om framledningen ökar över börvärde vid minskande/låga gm vid låga gm borde ärvärde och börvärde vara samma eller ärvärde ev lite lägre för att få till lite gm buffert så man undviker kompressor stopp. Kan ju faktiskt ha med avfrostning eller nått annat luft/vatten relaterat att göra eftersom dom behöver kompressor stopp ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #58 skrivet: 06 februari 2014, 22:52:24 »
Citera
Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant
Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).

Citera
Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
Precis så! tummenupp
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #59 skrivet: 07 februari 2014, 00:05:51 »
 Sc:,h Nu har jag funderat ett tag till:

Istället för GradMinuter

Avgiven energi regleras ju idag on/off  mot ett värmebärar-tempunderskott (negativa gradminuter) eller vartalsstyrt mot nÃ¥gonting (vet inte vad)

Vad transporterar värmen ut ur huset?

Temperaturskillnaden Tinne-Tute. Olika stor värmetransport för olika värmeledningsmotsatÃ¥nd. Därför har vi olika värmekurvor att laborera med, olika  beroende pÃ¥ hur isolerade hus vi har.

Ju större temperaturskillnad desto större värmetransport genom väggar fönster tak o golv (klimatskal).

För att kompensera för denna förlust, eller vinst om det är varmare på väggens utsida, behöver man tillföra (eller bortföra) värme.

Helt proportionellt mot temperaturskillnaden önskat inne och utsida.

Här är min poäng: Istället för att mäta temperaturen utomhus , Mät väggtemperaturen på utsidan av väggen och reglera den avgivna effekten på värmepumpen eller vad du nu har för aggregat med denna skillnad mot önskad innetemp som proportionalitetsfaktor.

Är det för varmt inne ska man minska tempskillnaden i beräknad önskad tillförd effekt

Önskad tillförd effekt  blir dÃ¥

 P = K x (önskad innetemp-avvikelse frÃ¥ndenna-Väggtempute)
 där

K är en konstant som beror på husets storlek och isolering mängd fönster mm.

Varvtalstyrning av effekten är enkelt , on/off likasÃ¥:  pulsa fram önskad effekt

Värmepumpens önskade avgivna effekt styrs sedan med hjälp av effektmätning på värmebäraren (deltaT och flöde)

Att mäta väggtempen ute istället för lufttemperaturen borde ju ta hänsyn till sol och vind, kan nog behövas flera mätare (en per sida av huset för att få ett medelvärde).



Ja jag vet, inget är nytt under solen, men har någon av er prövat detta?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 10:02:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2014, 00:21:45 »
Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).
Precis så! tummenupp

Jo det förstår man så klart. Men ute-temperaturen vet inte vad det är för temperatur i huset.

Men som sagt. Har man taskigt med pulver så har man kanske inget annat val.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2014, 00:42:24 »
Det har jag just nu tagit hänsyn till i mitt förra inlägg och justerat det. ::)
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 09:24:19 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #62 skrivet: 08 februari 2014, 17:19:23 »
Mitt system just nu:
Vp inkopplad på värme retur 2 T-rör strax innan pannshunt med backventil emellan vilket tvingar flödet från Vp att alltid gå genom shunt. Framledningsgivare för Vp på framledning strax efter pannshunt, returgivare fortfarande i Vp. Pannshunt ställd fullt öppen, fram från Vp går genom pannan som fungerar som en volymtank med mycket märkbart utjämnande resultat, inga knäppningar och jämn temp inne 21 grader.
GM nu -30, 14 starter/dygn, igår med GM -100 10-11 starter/dygn
Detta vid ca -1 utetemp.
Om och när solen behagar visa sig kommer den att ta över behovet eftersom jag växlar solvärmen in i pannan i shunthöjd. Väntar spänt på att se detta resultat.
Vidhåller min åsikt att värmepumpar med sin styrning gentemot en vedpannas styrning framstår som en Lada mot en Ferrari, (Ferrarin är vedpannan) om denna metafor tillåts ;)

Mike
Mitt system just nu:
Som ovan fast nu är ordinarie shuntautomatik inkopplad, och att jag justerat den ordinarie automatiken så att den vill ge ca 0,5 grader högre temp än Vp:n vid given utetemp. Betyder att när värmebehovet överstiger den i panna och tank tillgängliga går Vp:n in och värmer pannan tills ordinarie shuntautomatik stänger, framledning går upp och Vp stannar på Gm. Mera vatten, större tröghet tummenupp
Inga diffar i innetemp, inga knäppningar eller sus :)
Börjar närma mig ett system som jag kan acceptera utifrån mina krav på ett väl fungerande system.
Väntar dock fortfarande på solen...

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #63 skrivet: 08 februari 2014, 17:45:44 »
Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #64 skrivet: 09 februari 2014, 11:17:59 »
Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Stämmer att kurvan för ordinarie shuntautomatik är något högre än tidigare för att få mitt önskade resultat, beror delvis på att den "gamle" EVR:en inte ger mig möjlighet att knäcka kurvan vid 0 som jag gjort på Vp:n.
Är ju inte heller helt hundra på att givarna till Vp och EVR visar samma värden, justeringar utförs just nu med troligen tiondelar av grader eftersom EVR:en har steglös tempstyrning.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #65 skrivet: 09 februari 2014, 13:02:10 »
Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #66 skrivet: 09 februari 2014, 13:39:07 »
Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.

Kurva i Vp är 37, och med framgivare monterad efter ordinarie shunt blir  den faktiska framledningen in i pannan innan den stänger shunten högre under viss period, men kan inte se att det är ett problem, möjligen bara om jakten pÃ¥ det perfekta och högsta COP:et är överordnat komforten av ett tyst system.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #67 skrivet: 09 februari 2014, 14:01:57 »
Nej precis är det ett medvetet val att offra lite cop för att uppnå nått annat som man tycker är viktigare så är det naturligtvis inte fel även om jag tycker det är konstigt att du får knäppningar med så stort system men har man knäpp känsligt system så har man.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #68 skrivet: 09 februari 2014, 14:35:13 »
Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #69 skrivet: 09 februari 2014, 14:37:45 »
Så fast kondensering eller ska man kalla det flytande med pålägg för att temostaterna ska kunna både öka och minska tillförd värme?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #70 skrivet: 09 februari 2014, 14:44:15 »
Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #71 skrivet: 09 februari 2014, 16:00:30 »
Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Övertemp blir det alltid någonstans gentemot behov pga sol, datorer, människor eller kanske om det är riktigt kallt typ -20 det blir eldning i vedspisen för den där riktigt sköna spisvärmen, händer ibland sådana gånger att det är 25 grader inne. Låter mycket men spisvärme är torr och väldigt skön även för mig som egentligen inte gillar när det är för varmt inne, 21 är bra.
Det enda ställen jag kör med öppet spjäll är källaren och vårt badrum, tempen i källaren avgör framledningstemp i systemet, sedan tar termostaterna i övriga huset hand om att skapa mina ideal, vilket innebär ca 21 grader förutom vårt sovrum där radden är helt avstängd och alltid har varit, bottenrekordet i sovrummet var en sommarnatt för 2 år sedan när tempen var 12 grader, alltid lite öppet fönster sommartid.
Övriga sovrum ligger kring 19-20.
Om solen lyser och det är -15 sÃ¥ värms mitt hus förutom källaren passivt av solen, kalla raddar, stängda termostater, mÃ¥nga  fönster mot öster, söder och väster, endast 2 mot norr=passivt solvärmehus :) 
Tilläggas också att min planlösning är väldigt öppen med stora ytor, dörrar till sovrum och toaletter endast.
Har aldrig gillat stängda dörrar ;)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #72 skrivet: 09 februari 2014, 16:12:45 »
Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och lÃ¥ter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har nÃ¥gra termostater aktiva 1 i sovrummet som stÃ¥r pÃ¥ 21 grader men som bör stypa om det nÃ¥n gÃ¥ng skulle bli varmare sen har jag nÃ¥gra i garaget som är helt stängda. De gÃ¥nger jag eldar sÃ¥ stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #73 skrivet: 09 februari 2014, 16:27:15 »
Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och lÃ¥ter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har nÃ¥gra termostater aktiva 1 i sovrummet som stÃ¥r pÃ¥ 21 grader men som bör stypa om det nÃ¥n gÃ¥ng skulle bli varmare sen har jag nÃ¥gra i garaget som är helt stängda. De gÃ¥nger jag eldar sÃ¥ stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.

Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #74 skrivet: 09 februari 2014, 18:12:51 »
Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #75 skrivet: 09 februari 2014, 18:38:47 »
Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.

Kan nog stämma att jag är en petimeter, men det trivs jag med :)
Har faktiskt samma gamla termostater från när huset byggdes, 79-80, Danfoss som funkar utmärkt. Annars gillar jag MMA som går att spärra både uppåt och nedåt på vald temperatur.
Där jag jobbar håller jag nu på att successivt byta ut gamla Danfoss- och AGA-termostater och tillhörande ventiler mot just MMA då MMA:s ventiler inte fastnar, vilket Danfoss och AGA:s kan göra, speciellt efter en sommar då de varit stängda en längre tid.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #76 skrivet: 09 februari 2014, 18:50:20 »
Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #77 skrivet: 09 februari 2014, 19:06:52 »
Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.

Det uttalandet stämmer, när pumpen jobbar för värme laddas vvb "gratis", har haft uppåt 75 grader i vvb när pumpen gått längre stunder, men "på köpet" och "gratis" är väl en halv sanning, den värmen hade man ju kunnat gett till huset annars. Däremot så är det så att den i princip aldrig går enbart för att ladda vvb.
Var endast i början vid provkörning och intrimning detta skedde.
Har endast 3 tim varmvattenkörning på den totalt, legionellakörning är inte heller nödvändig, har inget eltillskott överhuvudtaget sedan installationen :)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #78 skrivet: 09 februari 2014, 21:18:56 »
Inte ens en halv sanning utan en hel lögn. Dom hade kunnat skrivit att man får vv till bättre cop gissningsvis ungefär samma cop som värmen det hade varit sanningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #79 skrivet: 09 februari 2014, 23:42:35 »
om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #80 skrivet: 10 februari 2014, 17:21:50 »
Jag tror att jag tagit upp detta i någon annan tråd, men många på forumet verkar tycka att det bästa COP:et är det elementära, för mig är komforten och funktionen tillsammans med min ved/solkombination viktigare.
COP på en pump är en sak, COP på ett hus räknat på totalen är en annan, jag struntar faktiskt i om mitt COP på pumpen är 3 eller 3,5, huvudsaken är det att funkar med mina krav på komfort och kompabilitet med mitt övriga system.
De här siffrorna som berättar om COP pÃ¥ 5 eller mera frÃ¥n olika tillverkare har väl dessutom sällan nÃ¥got med verkligheten att göra för de flesta av oss som konverterar ett äldre hus frÃ¥n t.ex ved, olja, pellets eller el till värmepump. Min erfarenhet  frÃ¥n mitt föregÃ¥ende och nuvarande jobb där jag tillser och hanterar värmepumpar dagligen, bÃ¥de villastorlek och fastighetsinstallationer, säger mig att ett realistiskt COP över tid är runt 3.
Tror dock att flera på detta forum har bättre värden, misstänker att David Rinnan hör till den senare gruppen.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #81 skrivet: 10 februari 2014, 18:03:39 »
om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
I det här fallet så kommer ju övertempen strypas bort vilket i slutet av en körning bör röra sig om 4-8 grader hur mycket det påverkar medeltempen som vp jobbar med bör röra sig om gissningsvis ca 2 grader vilket kanske kostar lika mycket som Hgw ger men vad gör det om det är ett aktivt val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #82 skrivet: 10 februari 2014, 18:54:45 »
personligen har jag aldrig riktigt köpt HGWkonceptet fullt ut. Verkar dock fungera bättre nu med G3 än G2.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #83 skrivet: 10 februari 2014, 20:08:42 »
G3 borde ha hetare hetgas med R410 men läste nånstans att hetgasen låg ca 30 grader över framledningen vilken är ganska normala siffror även med R407 men det kanske inte skiljer så många grader mellan dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!