Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TÃ¥l jordvärmeslangen att ligga under en väg  (läst 5609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad isorast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mäta och logga är en hobby
Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« skrivet: 30 november 2013, 06:53:53 »
Bästa platsen för min jordvärme är att lägga den under vägen upp till huset. Längden blir ok men frågan är om det finns risk för att slangen får skador av den ev tunga trafik som ibland kör på vägen. Klarar slangen att bli överkörd av en lastbil om det finns ett grus/jordägare på 1 meter över slangen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #1 skrivet: 30 november 2013, 09:09:31 »
Man bör ha ett lager fin sand närmast slangen och även isolera den under vägen.
Men sen tror jag att den inte ska ta skada.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #2 skrivet: 30 november 2013, 10:38:28 »
Lägg den i skyddsrör typ markavloppsrör som packas runt med sand. Sen kan du köra Ã¥ngvält över den  tummenupp.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad isorast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mäta och logga är en hobby
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 10:54:24 »
Lägg den i skyddsrör typ markavloppsrör som packas runt med sand. Sen kan du köra Ã¥ngvält över den  tummenupp.

Ja, så kan man göra om slangen bara går under vägen någon eller några gånger. I det här fallet är nästan hela slanglängden fram och tillbaka under vägen eller möjligen längs med vägen. Spelar det någon roll om man lägger slangen längs med eller tvärs vägsträckningen?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 11:01:30 »
Aha! du tänkte lägga den under vägen längs med. Men är det så lämpligt med tanke på att vägen plogas och tjälen därmed går djupare ner?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad isorast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mäta och logga är en hobby
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #5 skrivet: 30 november 2013, 11:06:11 »
Aha! du tänkte lägga den under vägen längs med. Men är det så lämpligt med tanke på att vägen plogas och tjälen därmed går djupare ner?

Nej, det har du nog rätt i men den bästa lösningen av de som finns tillgängliga. Men hur mycket tål en slang och finns det olika typer som tål olika tryck?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #6 skrivet: 30 november 2013, 11:36:54 »
Jag tror att strörsta risken är nog om det blir någon form av punktbelastning så att slangen trycks ihop just där. Återfyll med material som kan packas ordentligt så tror jag inte det blir några problem. Är det mycket tung trafik på vägen då?
Lurar på om man kan lägga någon typ av isolerskiva som utgämning på ovansidan av slangen. Tanken är väl att utnyttja värmen som finns i marken längre ner, som stiger upp menar jag. Kan ju inte spela någon roll om det ligger ett lock på slangen då? Eller??
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #7 skrivet: 30 november 2013, 12:43:42 »
Du vill helst inte isolera alls då det är värmen kring jorden som ger din värme och denna fylls på uppifrån till stor del sommartid.

markvärmepump är egentligen en lågtemperatursolfångare med magasin (jorden) och lägger du isolerplattor över kollektroslangarna kommer det inte tina inom rimlig tid efter att första vintern har sugit ut värmen ur jorden.

DÃ¥ mycket av värmen dras fram genom att frysa vatten kring kollektorledningen vintertid (ett kilo vatten som fryser motsvar att ett kilo jord/sten sänker sin temperatur med 80 grader C ungefär)  sÃ¥ mÃ¥ste du fundera pÃ¥ vad tjälskott mm. kommer att göra pÃ¥ vägen kanske mÃ¥nad(er) senare än den vanliga tjälskottsperioden när marken tinar upp djupt ner och hur detta kommer att pÃ¥verka din vägs bärighet för tyngre trafik med kanske ökad underhÃ¥ll och hela tiden lappa potthÃ¥len som blir.

 

Utloggad isorast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mäta och logga är en hobby
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #8 skrivet: 30 november 2013, 14:19:58 »
Egentligen har jag inte primärt tänkt att använda slingan i vägen för en värmepump utan för att temperera inkommande luft till ftx aggregatet vilket ger lite förvärmning på vintern och lite svalka på sommaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #9 skrivet: 30 november 2013, 19:30:30 »
Som sagt är det inte så bra att ha hela slangen under vägen, det funkar att passera en väg, men snön ovanpå marken där jordvärmeslangen går bör vara orörd på vintern.
Tjälen går betydligt djupare ner på vägar, så KB-temp kommer bli betydligt lägre om du lägger den under en väg.
Dessutom finns risken att vägen blir en leråker på våren då tjälen går ur.
Har du nån annan markplätt att plöja ner slangen på är det betydligt bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad isorast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mäta och logga är en hobby
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #10 skrivet: 30 november 2013, 20:16:39 »
Som sagt är det inte så bra att ha hela slangen under vägen, det funkar att passera en väg, men snön ovanpå marken där jordvärmeslangen går bör vara orörd på vintern.
Tjälen går betydligt djupare ner på vägar, så KB-temp kommer bli betydligt lägre om du lägger den under en väg.
Dessutom finns risken att vägen blir en leråker på våren då tjälen går ur.
Har du nån annan markplätt att plöja ner slangen på är det betydligt bättre.

Helt rätt när det gäller värmetillgången i marken men det som jag vill veta är hur tålig en slang är mot marktryck från en lastbil när den ligger 1 meter under ytan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #11 skrivet: 30 november 2013, 20:31:33 »
Risken är väl störst vid tjällossningen på våren då lastbilarna säkert sjunker ner en bit (om det är grus).
Tjällossningen kan även skjuta upp slangen sÃ¥ den efter ett par Ã¥r inte längre ligger 1 m ner utan lite närmare ytan...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #12 skrivet: 03 december 2013, 17:20:18 »
Precis. Trycket av eventuell belastning på marken har ingen som helst inverkan på slangen. Dock kommer marken säkerligen börja röra på sig om du skottar regelbundet så att tjälen blir djupare och dessutom kyler ytterligare via slangen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Tål jordvärmeslangen att ligga under en väg
« Svar #13 skrivet: 08 december 2013, 09:09:29 »
Slangen håller för lastbil.
Min slang ligger tvärs över infarten till gården där lastbil körs lite då och då.
Och även på gräsmattan där slangen ligger har det körts traktor flertalet gånger och min slang är fortfarande hel :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!