Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa  (läst 1198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tim86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« skrivet: 06 januari 2022, 12:01:11 »
Hej är lite besviken på prestandan och misstänker att den inte går som den ska, har försökt att hitta info om max frekvens på kompressor men utan resultat, min går aldrig över 69hz har någon en likadan eller vet max frekvens på den här modellen, har även problemet med oljud vid mycket frost på utedel
Förbrukning december 2052kw producerad 3983kw
Villa ca 200kvm max framledning inställd pÃ¥ 50c högsta framledningstemperatur jag sett är 47 grader dÃ¥ var det  -17 ute elpatron gÃ¥r in och stöttar redan vid -5
Mvh Tim
« Senast ändrad: 06 januari 2022, 12:28:49 av Tim86 »

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2022, 08:52:49 »
Besvikelse över verkningsgrad känner jag också. I kalkylen för vårt hus står SCOP 3,2 men i verkligheten ligger vi mellan 1,5 och 3. Lägst när förbrukningen är högst, GRRR!
Vi hade också problem med vår maskin, Zubadan 80, att den aldrig gick över 50 Hz.

Även problem med det fruktansvärda ljudet vid frostbildning.

Kämpat länge med Mitsubishi och installatören för att få det vi betalade för.
Trots flera besök här och inskickande av driftdata så vägrade dom länge att inse felet.
Till slut så ändrades inställningen på utedelen till Zubadan 112 och då varvade den förbi 50 Hz utan problem. Nu går den upp över 100 Hz och ljudproblemen har minskat.
Känns som de begränsar den mindre 80 enbart genom att strypa varvtalet. Är ju samma hårdvara i båda. Vilket sammanträffande om det finns fler som har varvtalsbegränsning.
Har skrivit om dessa problem tidigare

Utloggad Jonas i morjhult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2022, 10:21:12 »
Hej
Har i dagsläget 1.8 i Coop 3 minus ute  hus byggs 1936 har en 10kw split har klagat i omgÃ¥ngar pÃ¥ min det där med Coop som dom uppger är nog ganska missvisande 🙄

Mvh
Jonas

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2022, 08:25:21 »
Har en vanlig split, SWM100 i södra Skåne och är väldigt nöjd med allt utom ljudnivån som faktiskt kunde varit lägre.

Om man ska tro den inbyggda energimätaren förbrukade vi 1500kwh i december och genererade motsvarande 5100 kWh.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 08:56:27 »
Ni som upplever problem, är anläggningen köpt via en officiell/reputabel återförsäljare?

Kan det vara så att era enheter är köpta utanför vanligt återförsäljarnät som svenska Mitsubishi inte vill kännas vid och som skulle kunna köras med annorlunda mjukvara?

Eller måste installatörer/ åf köpa support av Mitsubishi och detta kan vara en anledning att vissa värmepumpar funkar sämre?
 

Utloggad Tim86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Ehst20d-ym9ddr1 med en pud-shwm120yaa
« Svar #5 skrivet: 17 december 2022, 21:21:29 »

Hej ursäkta att jag inte uppdaterat tidigare äntligen har jag en ecodan som typ iaf levererar😉
Pumpen är från Mitsubishi Sverige efter mycket tjat lyckades jag övertyga dem att skicka ut en expert, som gick igenom systemet och kunde inte hitta nått annat fel än att han inte varvar upp max. Efter några timmars felsökning så hittar han att en switch 5*4 märkt (No funktion) står fel
"brukar stå åt andra hållet"
så han ändrar den och maskinen gasar förbi 69hz direkt!
Nu ett Ã¥r senare i minus -17 sÃ¥ gÃ¥r maskinen pÃ¥ 117hz och hÃ¥ller varmt och skönt inne utan elpatron 😁

I november kom oljuden tillbaka🤨 med isiga lameller (lÃ¥ngt mellan avfrostningarna) ställde switchen high humidity pÃ¥ och nu hÃ¥ller oljudet pÃ¥ max en kvart tidigare väsnades han ibland upp till tvÃ¥ timmar i sträck tycker själv att cop blivit bättre efter har inte kollat noga nu avfrostar den en gÃ¥ng i timmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!