Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Optima 600-1100 med IVT 290 A/W "Utlöst motorskydd kompressor eller fasfel"  (läst 1928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Vi har en(enligt manualen) IVT Optima 600-1100 med IVT 290 A/W från 2011 som verkar bara gå på el nu och har ett larm för: "Utlöst motorskydd kompressor eller fasfel" som är några timmar gammalt och troligen kom i samband med att jag stängde av anläggningen för att ta ut och göra rent filtret som sitter på ledningen mellan inne och utedel.
Vart kan detta motorskydd sitta?
Jag har kollat manualen men kan inte hitta detta.
El-drift just nu är inte kul.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Motorskyddet för kompressorn ska sitta nära kompressorn i utedelen. Kanske strax ovanför på någon el-panel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Motorskyddet för kompressorn ska sitta nära kompressorn i utedelen. Kanske strax ovanför på någon el-panel.
 

Då betyder det att jag måste plocka loss panelerna och leta efter denna?
Ett motorskydd borde vara ett vred eller en knapp som hoppat ur sitt läge?
Jag bytte en givare för ett par år sedan så jag får väl börja där imorgon...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det borde bara vara en plåtpanel man ska behöva öppna för att komma åt el-panelen i utedelen. Motorskyddet bör se ut som en kontaktor för normskena och ha en tydlig återställningsknapp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Allt sitter i låda ovanför kompressorn, motorskydd och mjukstart.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
En troligen ganska dum fråga men det är väl vettigast att stänga huvudbrytaren när man gör detta?
Jag ska bara ha min frukost och åka iväg till det andra huset och hämta verktyg innan jag ger mej på den.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det ska finnas en arbetsbrytare vid utedelen som man ska kunna slå av om man ska in i det elektriska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Det ska finnas en arbetsbrytare vid utedelen som man ska kunna slå av om man ska in i det elektriska.
 

En dum fråga till, om jag rensar larmloggen kommer det då ett nytt larm när jag slår på värmepumpen igen om det inte är motorskyddet som har löst ut?
Det är fortfarande samma larm från 16:14 som ligger kvar i loggen.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Ingen förbättring, jag kollade och det fanns spänning på samtliga L1, L2, L3 och inget motorskydd verkade ha löst ut så nu är frågan, hur lägger jag in bilder eller filmer här?
Jag hittade hur man lägger in både bilder och filmer, filmen är tagen efter att huvudbrytaren stängts av.

Det fanns ingen arbetsbrytare ute på enheten.
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 14:19:11 av maxmsm »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
De läggs upp som en bilaga i ditt inlägg. Viss begränsning i vilka filformat som tillåts.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Fixat, nu finns det bilder i förra inlägget.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Motorskyddet är den med den lilla röda knappen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
En sak som verkar lite skum i mitt tycke är att fläkten snurrade och det var värme på kompressorn och värmeväxlaren trots att den har gått på el sedan sen eftermiddag igår.
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 14:35:35 av maxmsm »

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Motorskyddet är den med den lilla röda knappen.

Det hände inget när jag tryckte på den och jag vill ha det till att det fanns spänning på båda sidor på den också.
Spänning på båda sidor på mjukstarten också.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Även om kompressorn inte går så är säkert kompressorvärmningen igång när det är kallt ute och även cirkulationspumpen/laddpumpen kör för att inte värmeväxlaren ska frysa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!