Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C5 gÃ¥r onormalt mycket pÃ¥ tillskott...  (läst 2598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LudvigJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Ny här på forumet!
Vi har ett problem med vår värmepump, och det är att den går väldigt mycket på tillskott... Vi noterar tillskottsräknaren varje månad, och denna månad i år jämfört med förra året så har vi gått från 4 till 40 timmar tillskott... Kan tillägga att igår kväll gick tillskottet in trotts att det bara var 0,5 grader ute, och gick säkert i 30 minuter. När tillskottet gick in var elementen väldigt svala...
Värdena är intrimmade och deltaT på värmebärare ligger på 7° och på köldbärare 3°, växelventilen är bytt för inte allt för länge sedan.... Någon som kan ge mer tips på vad vi kan göra?
Pumpen är en IVT Greenline C5 från 2002, som värmer ett enplanshus med källare från 1959 på 95kvm. Ligger i Skåne så har rätt varmt väder överlag

Mvh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #1 skrivet: 01 april 2018, 08:12:40 »
Lund har en medeltemperatur på +0,1° för mars 2018. Samma månad 2017 var medeltemperaturen +4,5°.

Med 22° rumsvärme och 3° egenvärme, kräver villan att det tillförs 30% mer energi till rumsvärmen 2018 i jämförelse med 2017.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #2 skrivet: 01 april 2018, 09:21:00 »
Det är också så att det går åt mer tillsatsel om det är temperaturvariationer mellan dag och natt. Klarar pumpen att värma huset ner till noll grader ute går det åt mer tillsatsel när temperaturen pendlar mellan -5 och +5 jämfört med när det är noll grader dygnet runt.

Jag har också märkt att någon gång ibland har tillsatselen kopplats in fast det inte behövdes. Det har varit i samband med varmvattenberedningar. Det verkar som om reglersystemet inte nollställde tillskottstimern efter varmvattenberedningen fast den borde ha gjort det (i alla fall som jag tycker det borde ha fungerat). Jag har inte studerat problemet närmare, kör normalt med tillskottet urkopplat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #3 skrivet: 01 april 2018, 09:26:14 »
Min VP har gått 20% mer (mitt tillskott är avstängt) under mars i år jämfört med förra året så det kan säkert vara ett skäl till att det gått åt mer tillskott i år.
Om du märker en försämring i pumpens kapacitet år från år så kan du börja med att se hur det bubblar i siktglaset. Om du har mycket bubblor under lång tid efter kompressorstart kan det indikera att du börjar få gasbrist.

Så här bubblar det i min pump (IVT C7 från 2002. 38.000 driftstimmar) och det påstås vara helt OK
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.msg519416#msg519416

I hopp om att i förväg få indikationer på gasbrist filmar jag bubblorna varje år i januari och jämför med hur det såg ut tidigare år.

PS! Du kanske får mer svar på dina frågor om du postar under gruppen IVT
« Senast ändrad: 01 april 2018, 09:29:00 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #4 skrivet: 01 april 2018, 11:18:09 »
Det verkar som om reglersystemet inte nollställde tillskottstimern efter varmvattenberedningen fast den borde ha gjort det (i alla fall som jag tycker det borde ha fungerat). Jag har inte studerat problemet närmare, kör normalt med tillskottet urkopplat.

Jag tror det är bra om timern inte nollas, bara för att den växlar mot beredaren.

Om vi tror att det är kallt och timern säger att det är behov av tillskott för rumsvärme när den då får signal om varmvattenbehov, så är det förmodligen extra behov att tillskottet kliver på.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #5 skrivet: 01 april 2018, 11:30:09 »
Har Nibe tagit över dessa pumpar???   8)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad LudvigJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo kan ju vara att det helt enkelt är kallare i år, därav mer tillskott! Dock känns det lite skumt, för sedan pumpen installerades har det aldrig någonsin gått så mycket tillskott på en månad som det gjort nu... Och det har definitivt varit kallare månader sedan dess, jämfört med denna!
Jag får kolla upp gasen, för det känns som att kompressorn ger dålig effekt. Dvs. temperaturen verkar ibland sjunka när den bara går på VP, tills tillskott går in!

Utloggad LudvigJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är som sagt helt ny på forumet, och såg nu att mitt inlägg verkar hamnat i Nibe kategorin... Kan någon vänlig själ hjälpa mig flytta över tråden till IVT eller förklara hur man gör?

Mvh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C5 går onormalt mycket på tillskott...
« Svar #8 skrivet: 03 april 2018, 10:52:28 »
Du kan göra en grov mätning av pumpens effekt genom att se vad det är för temperaturer på in- och utgående värmebärare (GT8 och GT9) när pumpen enbart går och när den går med elpatron. Temperaturdifferenserna är direkt proportionella mot till förd effekt. Det är en grov mätning därför att felvisning på givarna kan göra att differensen inte är noll när tillförd effekt är noll. Elpatronens effekt är troligen inte heller 3 kW (utgår från att 6 kW inte går under den här årstiden). Men som en första grov mätning duger det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!