Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta växelventil?  (läst 16555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Byta växelventil?
« skrivet: 14 oktober 2012, 06:59:23 »
Jag tror jag behöver byta växelventilen (Honeywell VC4013) i min Nibe 1210. Har sett att man kan byta ut själva insatsen i växelventilen ganska billigt.  Är det nÃ¥gon som vet var man fÃ¥r tag pÃ¥ den (VCZZ6000) billigast (i GöteborgsomrÃ¥det om det spelar nÃ¥gon roll)?   Ã„r byte av insatsen en lösning som brukar fungera när piggen gÃ¥r trögt?

När man lossar på insatsen, kommer det inte komma stora mängder ganska varmt (50 grader) vatten? Är det bäst att låta VPn stå avstängd ett längre tag för att manteln skall svalna?

Vattnet kommer att rinna ur manteln. Finns det risk att beredaren tar skada när beredaren är full och manteln tom (och det inte finns något mottryck från manten)?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Byta växelventil?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2012, 07:47:04 »
Hej! Jag brukar göra systemet trycklöst när jag byter för annars finns det risk att det kommer ut vatten när du tar bort insattsen och det blir onödigt mycket vatten men visst man kan ju vänta några timmar om man har tid ;).Det brukar finnas hos ÅF och det är samma till både thermia ,nibe ,ivt som det sitter 4012-4013 och vi har insattsen i själva affären och tar runt 250kr.

PS: se till att du torkar rent runt o-ringspåret och i botten på huset för det brukar samlas en del skit där.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byta växelventil?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 07:59:57 »
Du menar sänka trycket i radiatorsystemet?  Min anslutning till VPn gÃ¥r ut vid taket, sÃ¥ även om jag tömmer radiatorsystemet sÃ¥ kommer väl inte manteln att bli tömd?  Kommer inte vatten att komma ut genom växelventilen när jag skruvar ur insatsen, hur jag än gör?  Fast jag har ju kommit pÃ¥ hur jag snabbt sänker temperaturen i manteln, det är ju bara att trycka ner växelventilen halvvägs, ungefär vad som händer oavsiktligt nu ju... ^-^

Följer demonteringsverktyget för insatsen alltid med eller kostar det extra?

Var har du din affär?  Om det är i närheten av Göteborg fÃ¥r du gärna PMa mig...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Byta växelventil?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 08:20:47 »
Du menar sänka trycket i radiatorsystemet?  Min anslutning till VPn gÃ¥r ut vid taket, sÃ¥ även om jag tömmer radiatorsystemet sÃ¥ kommer väl inte manteln att bli tömd?  Kommer inte vatten att komma ut genom växelventilen när jag skruvar ur insatsen, hur jag än gör?  Fast jag har ju kommit pÃ¥ hur jag snabbt sänker temperaturen i manteln, det är ju bara att trycka ner växelventilen halvvägs, ungefär vad som händer oavsiktligt nu ju... ^-^

Följer demonteringsverktyget för insatsen alltid med eller kostar det extra?


Var har du din affär?  Om det är i närheten av Göteborg fÃ¥r du gärna PMa mig...
Hej! Du stänger av tur och retur för systemet och sedan lättar du pÃ¥ säkerhetsventilen sÃ¥ trycket blir noll och nu har du gjort systemet trycklöst,(och du har stängt av vpn pÃ¥ arbetsbrytaren innan) sÃ¥ finns det ingen risk att det kan komma ut vatten eftersom växelventilen stÃ¥r i läge stängd mot varmvattensberedaren och öppen mot värmesystemet sÃ¥ det är inget märkvärdigt som du kommer märka.Nyckeln kommer med i förpackningen.Tyvärr bor jag inte  i närheten men topocop (eller vad han heter)bor väll där du bor.Du kan ju fundera om du vill sätta dit en LK 525 som är vridande i stället och den passar pÃ¥ din modell och kostar runt 1200 inkl.moms
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byta växelventil?
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2012, 12:19:58 »
Nu är insatsen pÃ¥ växelventilen bytt.  En vänlig värmepumpstekniker mötte upp vid en bensinmack och levererade insatsen. Utbytet var tämligen busenkelt. Roade mig med att ta isär den gamla insatsen och tvätta rent den och smörja upp den med kiselfett och nu löper den lika fint som den nya. Inte för att 250:- är sÃ¥ mycket att brÃ¥ka om, men det kan ju vara behändigt att ha en liggandes i reserv.

Ångrar däremot INTE att jag köpte ny insats istället för att bara fixa den gamla, då det följde med ett enkelt men ganska behändigt verktyg för att få loss insatsen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

TrulsB

  • Gäst
TrulsB
SV: Byta växelventil?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2018, 12:34:50 »
Tänkte att jag också skulle ge mig på att byta insatsen i växelventilen då den kärvar en del.
Det verkade ju ganska simpelt, men som vanligt så har jag alltid extra problem med sådant här :(

Jag får inte ut insatsen.
Den kommer ut en liten bit(ca 1cm), men sen är det stopp. Det verkar ju inte vara mycket som kan sturla, men jag antar att o-ringen på mitten sitter så löst att den tar emot någon kant.
Jag ser ingen annan utväg än att dra mer, men som vanligt är jag ju rädd att något går sönder.

NÃ¥got tips?

Mvh Truls

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta växelventil?
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2018, 14:08:29 »
Vilken modell är det på växelventilen?
« Senast ändrad: 10 juni 2018, 14:10:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

TrulsB

  • Gäst
TrulsB
SV: Byta växelventil?
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2018, 22:46:39 »
Honeywell VC4013

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta växelventil?
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2018, 10:04:25 »
Det är nog som du skriver en o-ring som kommer i kläm.
Prova att vrida och dra ett tag, der gör ju inget om själva insatsen går sönder lite när den dras ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta växelventil?
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2018, 05:14:17 »
Har du otur, som jag hade hos en kund, så hade ventilen fastnat inne i 3 vägaren, var bara demontera hela ventilpaketet, och pilla sönder insatsen med mejsel. Men du kan ju testa att bara slita så mycket du orkar, kan ju vara nån liten grad den fastnat i

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!