Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersättning kan ges HJÄLP Nibe f750 & Sam40  (läst 1904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andrrs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersättning kan ges HJÄLP Nibe f750 & Sam40
« skrivet: 12 november 2021, 18:47:30 »
Hej det verkar finnas gott om duktigt folk här så provar ställa min fråga en liten ersättning kan ges.



Jag o min sambo flytta in i vårat nya byggda hus i April 2021 vi har två våningar och cirka 180 m2,

Vatten buren Golvvärme på bägge plan.



Värmesystem är en Nibe F750 och en Sam 40

Och huset ligger i Gävlebors län allt installerat av en lokal firma.



Mitt ”problem” vad jag tycker är att nu på senare tid 2 månader har pumpen börjat låta väldigt mycket mer och avfrostar ofta och elptronen har gått in lite då och då!

Ljudet ökar väldigt mycket ibland o sen blir det tyst ett tag.



Är det bara jag som är känslig eller är det nått fel?



Vi kan även notera att tillexempel att sovrum med klädkammare i samma rum o slinga så är det olika varmt på golvet kan skilja 2 grader på kort sträcka även på plan 1 är det så i kök och hall

tack så mycket i förhand
« Senast ändrad: 13 november 2021, 09:02:14 av Andrrs »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Nibe f750 & Sam40
« Svar #1 skrivet: 12 november 2021, 19:03:19 »
Under hösten ökar värmebehovet successivt när dagarna blir kyligare och värmepumpen måste arbeta mer än på sommarhalvåret. Då låter den också mer när varvtalet ökar. Värmen i golvet borde vara hyfsat jämn annars kanske man måste justera cirkulationspumpen om det beror på flödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andrrs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe f750 & Sam40
« Svar #2 skrivet: 12 november 2021, 19:52:21 »
Hej tack för svar :),

Jag är fullt förstående med att pumpen får arbeta mer vinter halvåret, men tänkte mer på om allt står rätt till med pumpen om man kollar loggfiler den avfrostar 10-15 gånger på ett dygn är det normalt? Oftast då den höjer kompressor ljudet.

Tack så mycket för svar

Utloggad Andrrs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersättning kan ges HJÄLP Nibe f750 & Sam40
« Svar #3 skrivet: 13 november 2021, 09:04:28 »
om man kollar så ser det ut som lufthastigheten har ökat jätte mycket efter vårat första strömavbrott som man kan se på historik.

kan detta va en bra anledning för mitt problem att jag tycker pumpen arbetar högre och mer?? 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!