Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?  (läst 2904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Jag ser förändringar. Äldre (några av dom jag känner) har det tufft. Verkligen tufft. En hamnade på boende då barnen "pallar" inte att ha honom hemma.
Läser man FACEBOOK, är många oroliga inför framtiden.
Hur kan man gardera sig. Vad planera?

Tydligen kommer 80 talister få ca 40% av deras lön i pension!

Det blir tufft.

Vad bör man göra? Bygga litet och välisolerat? Stort med uthyrning? Så att det finns alltid någon i närheten?

Eller samla sömnmedel?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 19:57:25 »
Jag ser förändringar. Äldre (några av dom jag känner) har det tufft. Verkligen tufft. En hamnade på boende då barnen "pallar" inte att ha honom hemma.
Läser man FACEBOOK, är många oroliga inför framtiden.
Hur kan man gardera sig. Vad planera?

Tydligen kommer 80 talister få ca 40% av deras lön i pension!

Det blir tufft.

Vad bör man göra? Bygga litet och välisolerat? Stort med uthyrning? Så att det finns alltid någon i närheten?

Eller samla sömnmedel?



Jag är pessimist o född 65 räknar inte med pension!
Inte värt o räkna med iaf... Tror man får rådda med eget pensionsspar typ sättpotäter osv....Rädda sig den som kan! :) känns som tåget har lämnat perrongen.... En variant är att återgå till äldre tider Dvs stora hus o flera generationer. Lån o andra onödiga kostnader bör nog skalas avi tidigt skede....

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Se till att ni är skuldfria och bor i eget boende den dag ni går i pension. Då räcker pengarna rätt långt, i alla fall om man inte har några dyra laster som man "bara måste unna sig" som tex kröka och röka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2017, 20:42:14 »
Var aktiv så länge du är pigg.
Har svårt att se att livet efter 80 kan vara särskilt givande.
Men när man kommer dit kanske man ser annorlunda på saken?  Sc:,h
i vilket fall tänker jag att man inte kan bränna så mycket cash då - om man finns då - ha mer kul nu istället.
Skuldfri är ett bra tips.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Min svärfar blev nästan 100 år och var fullt aktiv ända in i "kaklet", så håll igång så mycket ni kan. "Lägger" man sig ner kan det vara svårt att komma upp igen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2017, 21:05:16 »
Min svärfar blev nästan 100 år och var fullt aktiv ända in i "kaklet", så håll igång så mycket ni kan. "Lägger" man sig ner kan det vara svårt att komma upp igen.

Tror likadant om man nu får ha hälsan?
Har en släkting runt 95 som troligen skulle klå mig vilken dag som helst... Bara synen som ställer till det. Älskade o gå o röja sly tills ögona svek honom.
Härligt med krutgubbar o gummor! tummenupp
Finns mkt o lära där!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2017, 21:24:03 »
Om inget oväntat händer så blir det ganska lika som i år. Fyller 74 snart.
Skuldfri? Knappast. Sälja huset ...- lätt, men allt annat boende kostar mer, så det får nog bli att man åker ut härifrån med fötterna före..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2017, 21:42:58 »
Har 31 år kvar till pension. Jobbar och sliter för ha pengar till rust och betala av huset för att kunna låna pengar till något boende i Spanien.
Skulle va najs att kunna flytta redan när ja är 60. Eventuellt blir ja gammal men förmodligen får ja cancer innan pension.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2017, 22:22:49 »
när du är 60 är det kanske för varmt i Spanien
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2017, 22:26:16 »
Har 31 år kvar till pension. Jobbar och sliter för ha pengar till rust och betala av huset för att kunna låna pengar till något boende i Spanien.
Skulle va najs att kunna flytta redan när ja är 60. Eventuellt blir ja gammal men förmodligen får ja cancer innan pension.

Inte för att verka bitter.....
Men min äldsta son som fyllt 23 år har plötsligt insett att han troligtvis inte kommer få en dyft av insatta skattekronor ..... Men boende utomlands o dina vägnar tror jag på! Vet inte var det är optimalt dock!
Själv har jag kikat på länder i mitt närområde. Men man bör ha hälsan o vara beredd att jobba tills man trillar av pinn!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2017, 00:01:42 »
Haha ja det slutar nog med att vi jobbar till vi stupar  :)
Det känns ändå viktigt att ha en plan tidigt i livet. Självklart ska man som ung leva loppan, supa och resa för när familjen kommer då går det snabbt om man inte ser upp.
Säg vid 70 då vill jag bara sitta med de andra gubbarna under ett stort träd och bryta bitar av en baguette och dricka vin el kall öl.
Jag tror inte på någon överdriven temperaturhöjning utan ungefär som nu. Hoppas att jag har rätt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2017, 07:46:55 »
Vi är skuldfria sedan ett antal år (Vi bor billigt och har tjänat "skapligt" båda två hela våra vuxna liv - samt haft som mål att vara skuldfria tidigt), sedan snart 7 år har jag gått ned i lön och sparar istället mesta möjliga från företagets resultat till tjänstepension, och aktieutdelningen går till ISK.
Min plan är att köpa en bungalow med en egen liten gräsplätt i san agustin eller playa ingles.
Det skall helst vara ett ställe med tillgång till pool, liten butik och restaurang/bar på området, tror det borgar för att man lätt kan skapa sig ett socialt umgänge på den lokala platsen.
Senast när jag är 60 år skall allt vara på plats (Sambon är några år yngre och kommer säkert att jobba till Pension så skall jag hinna innan jag dör så får jag bo där periodvis på egen hand, hon får komma ned när hon kan/vill.
Planen är att vara där kanske okt-dec, jan-mars, april-juni.
På sommaren (när andra har semester), över jul (Då alla är lediga) och under vårvintern (skoterkörning och isfiske) vill jag vara hemma - det är ju i princip bara då det finns något "social liv" här i Piteå - så då missar man inte det heller.
Grabben får ta över webbshoppen, och själv kan jag fortsätta med mina forum (om de överlever så länge) och webbtjänsten (samma med den).
Han får rådda på med energibutiken och så serva/montera och reparera värmepumpar övrig tid.
Målet är att ha så pass mycket på ISK att man kan köpa huset mer eller mindre kontant, och leva på tjänstepension + det som mina kvarvarande verksamheter kan ge.

En utstuderad plan, men som med allt annat kan man ha ändrat sig fortare än man tror.
Kanske köper man sig en fin bil och ett par nya skotrar istället.
Jag tror i alla fall inte att det kommer att gå någon nöd på oss om vi bara får vara friska.

Hur börsen går de närmaste 6-8 åren kommer att ha en stor betydelse för hur min plan går sätta i verket, och samtidigt ser man att priserna börjar stiga igen på de där bungalowsen som jag är ute efter.
Skall vara två sovrum och skaplig stor uteplats för övrigt.  tummenupp
Förhoppningen är att ha gäster på besök kanske halva tiden man är där.
« Senast ändrad: 27 oktober 2017, 08:05:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2017, 07:58:10 »
Evenutuellt nåt sänt här vore möjligt, man borde kunna göra ett litet sovrum direkt innanför ytterdörren så det blev en lgh med två sovrum.
https://objektutland.fastighetsbyran.se/sv/Objekt/?ObjektID=1756981
Fast där var ingen liten gräsplätt...

Det här är drömmen, relativt nära Las Palmas, nära strandpromenaden, nära shopping, nära san agustin (svenkskorten) och nära mas palomas-öknen.  tummenupp
https://objektutland.fastighetsbyran.se/sv/Objekt/?ObjektID=1719779
« Senast ändrad: 27 oktober 2017, 08:03:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2017, 08:10:59 »
Men rent generellt så håller jag med BigGitt och er andra om problembilden, pensionerna kommer att vara låga om man inte jobbar till 67 eller 69 år då det nog blir skapligt i pension.
Så, man måste nog vara skuldfri på huset och vilja bo kvar där om man skall klara sig på en normal pension, kanske 40-60% av lönen.
Alternativet är väl att försöka hitta en gammal billig lägenhet och sälja huset (om man har ett hus).

Mina barn har jag försökt indoktrinera att spara minst 10% av lönen från den dag de börjar arbeta om de skall ha lite valfrihet på gamla dar.
Sonen har lytt mitt råd under sitt första år i arbete, men man för väl förmoda att det kan komma att gå både upp och ned med sparandet beroende på de livssituationer de hamnar i.
Eget sparande kommer i alla fall framöver att vara helt grundläggande för en trygg ålderdom.
Men jag ställer mig inte heller främmande till generationsboende, det skulle jag alldeles säkert gilla som gammal.
Det är även nåt vi har haft i åtanke med "våra gamla", men de har inte verkat så intresserade, och nu är det snart för sent hur som helst.

Den stora skräcken är väl egentligen vad som kommer att hända om sisådär 30-40 år när alla normalbegåvade har sparat ihop 1-2 miljoner för sin ålderdom.
Skulle inte förvåna mig om vi hamnar i en monetär kris då, som gör pengar som vi känner dem mer eller mindre värdelösa.
« Senast ändrad: 27 oktober 2017, 08:13:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad tror ni. Hur lever ni som 75-80 åringar? Hus? Boende?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2017, 08:34:01 »
Behöver inte fundera över hur man lever som över 75 årig. Mitt försäkringsbolag säger att jag kommer att leva tills jag är 74 år, (men om jag köper en hälsoförsäkring av dem lever jag till 86 :) ). Medellivslängden här i landet ligger på 76 för män. I pension kommer jag att gå (med nuvarande beräkningar) vid 69 år, vilket betyder att då den dagen kommer så har åldern blivit "tills jag stupar".

"Du har 11 467 dagar, 1 timmar, 59 minuter och 42 sekunder kvar till pensionen."  tummenupp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!