Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acktank konstruktion  (läst 8387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Acktank konstruktion
« skrivet: 16 december 2004, 20:11:43 »
Hej alla , Nu hÃ¥ller ja pÃ¥ att svetsa ihop en 140 liters acktank till mitt lilla 35liters  radiatorsystem. Den ska dÃ¥ sitta direkt efter VP pÃ¥ framledningen som första!
Mått 700mmm hög
bredd 500 mm
djup 400 mm
För att installationen ska bli enkel så kommer jag då in i toppen av tanken med ett rör som går nästan ner i botten (ca 100mm från botten) och tar sen ut vattnet i botten med ett rör som går nästan upp i toppen på tanken, detta då för att dra fördel av ev skiktning i tanken. Järn rör in och ut från tanken som ansluter mot dom bef 22mm kopparrören.
På ovansidan in i tanken sitter då flexslang. Jag behöver väl ingen flex slang ut på undersidan ..eller??

Blir de BRA..svara nu innan ja börjar svetsa!!

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Acktank konstruktion
« Svar #1 skrivet: 16 december 2004, 20:28:19 »
Hej, det lÃ¥ter vettigt i mina öron. Fick läsa igenom tvÃ¥ gÃ¥nger innan jag fattade gÃ¥ngen. Flexislang i toppen mÃ¥ste räcka. Du har väl inte flexislang mellan elementen annars för övrigt heller  ;)
Jag förutsätter att du tänkt ha mässing mellan järnröret och kopparn.

/L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #2 skrivet: 16 december 2004, 20:32:35 »
Hej, det lÃ¥ter vettigt i mina öron. Fick läsa igenom tvÃ¥ gÃ¥nger innan jag fattade gÃ¥ngen. Flexislang i toppen mÃ¥ste räcka. Du har väl inte flexislang mellan elementen annars för övrigt heller  ;)
Jag förutsätter att du tänkt ha mässing mellan järnröret och kopparn.

/L

Fel av mej.. inte koppar..de e ju 22 mm mässingrör efter VP som ja ansluter mot

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #3 skrivet: 16 december 2004, 20:40:55 »
Om du ändå ska ta ut/in vatten från ovandelen resp. underdelen på tanken måste du verkligen ha rör innuti?
Räcker det inte med gängade stålmuffar som svetsas direkt i tanken på rätt höjd?

Jag skulle dessutom avrÃ¥da frÃ¥n att göra en rektangulär tank (om inte ditt system är nästintill  trycklöst).

Jag kan ha räknat fel  ??? men om du behöver ha en uppfodringshöjd av 5m (vid trycklöst) och acken stÃ¥r längst ner ger det ett tryck pÃ¥ 5ton/m2!! Vid 1,5 bars tryck är motsvarande kraft 15ton/m2. SÃ¥ det är rätt stora krafter att ta hänsyn till  :o .

Sen tror jag inte att det blir någon skiktning i tanken då flödet genom tanken blir större än man tror.Eftersom flödet ligger mellan 20 och 30l/minut innebär det ju att du kommer att byta allt vatten på mindre än 10 minuter, Dessutom går ju värmebärarpumpen hela tiden vilket också gör att strömningarna i tanken kommer att förstöre ev. skiktning (utom vid VV produktion).
Det är iaf vad jag tror.

Tittar jag på min egen ack som är på 500l så skiljer det mindre än 1 grad (vet ej hur exakta dessa termometrar är) mellan topp och botten då värmebärarpumpen går.

Frågor:

Varför skulle skiktning vara nÃ¥got att sträva efter?    ???

Och vad skulle det göra för skillnad att ha inlopp uppe i tanken istället för i botten?
« Senast ändrad: 16 december 2004, 20:41:53 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Acktank konstruktion
« Svar #4 skrivet: 16 december 2004, 20:44:35 »
Ok, men någon slags koppel sätter du väl dit och inte löder ihop rören som de är?
Hur är det med vattentrycket? Trots att tanken inte är så stor är vattenpelaren väsentlig för hur hållfastheten i tanken blir. När tanken är tänkt som en kub kanske det måste till sidoförstärkningar så att den inte blir klotrund när du tappar på vattnet.
Men eftersom du kan svetsa så antar jag att du har lite sinne för konstruktion och har dimensionerat efter dina förhållanden.

/L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Acktank konstruktion
« Svar #5 skrivet: 16 december 2004, 21:12:56 »
Skiktning funkar !!
Vet en 150l vvb som installerats med stigen från VP till botten på VVB (kalla anslutningen), ut från vvb i toppen till stigen på radiatorerna.
Vid VP stopp kommer det kallt vatten in i botten på acken..
Acken fortsätter att leverera ut varmt vatten långt efter VP stopp!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #6 skrivet: 16 december 2004, 21:26:59 »
Jag har ju bara 1 plans hus så vattenpelaren blir ju inte hög , tanken sitter då max 1 m över radiatorerna och expanssionskälet sitter ca 1 m ovanför tanken och trycket i expansions kärlet är ca 0.5 bar. Jag gör tanken av 2.5 mm plåt med några vinklar i hörnen invändigt och kanske 1 kors i mitten.
Det där med skiktning var de nån som påtala innan ..tror de va Bertil..(Bertil finns du där?)
De e ju ganska enkelt att lägga in dom 2 rören när man lika svetsar ihop plåtarna . Sen får ja provtrycka och såpa ..och troligen bättra där de läker..för de läker alltid nånstans..även om jag har svetsat ihop mycket skrot i mina dar.

mer kommentarer..bra me mycket tipps !

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Acktank konstruktion
« Svar #7 skrivet: 16 december 2004, 21:27:14 »
Vid VP stopp kommer det kallt vatten in i botten på acken..
Acken fortsätter att leverera ut varmt vatten långt efter VP stopp!!!

Bertil, det här fattar inte jag, när VP stoppar så forsätter ju cirkpumpen, då cirkulerar väl vattnet oavsett var rören är anslutna? eller?
Vid VV-produktion så växlar ju vxl-ventilen och då kan det väl inte cirkulera alls genom tanken? vxl-ventilen är ju stängd!

eller ??? snälla förklara!!!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Acktank konstruktion
« Svar #8 skrivet: 16 december 2004, 21:36:15 »
Ja cirkpumpen fortsätter att gå vid vp stopp helt ok...
Då får man ju in ouppvärmt returvatten in i "acken" tar man in det i botten har man det just uppvärmda vattnet i övre delen. Det kan va bra att vattnet riktas nedåt, men det vet jag inte, det kan va ok att ta in det i botten också..
Det funkar helt klockrent på den anläggning jag talat om...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #9 skrivet: 16 december 2004, 23:57:47 »
För att skiktningen skall fungera måste väl vattnet i acken stå still ???

Om nu vattnet skiktas så att varmt vatten ligger upptill där utgående värmebärare ansluts och kallt vatten i botten där inkommande ouppvärmt (VP står still) vatten kan jag enkelt se att värmeleveras under en längre tid. Men som en konsekvens av detta måste ju det vatten som finns i botten vara kallare (pga skiktningen) när det kommer ut i systemet. Allt detta kalla vatten måste ju då först passera igenom radiatorerna innan det kan komma nytt uppvärmt vatten (VP startar) eller så har det möjligen redan passerat igenom då flödet räcker för att omsätta tanken helt under stopptiden.

Jag tror inte att skiktningen spelar någon som helst roll i de ackar som vi har som första radiator (för lite vatten i förhållande till cirkulationen). Däremot om man ha större ackar för tex vedpanna eller pelletspanna så spelar det roll. Men då har man ju alltid dubbla cirk pumpar och shuntar etc som kan dra nytta av skiktingen.

När det gäller anslutning så föordar IVT till sin ack att den ska ta in värme från VP i toppen och utlopp i botten.
Så har jag kopplat min ack så vi får väl se hur det går.

Citera
trycket i expansions kärlet är ca 0.5 bar.
Det ger samma tryck som 5m vattenpelare dvs 5ton/m2. Se till att provtrycka den innan du kopplar in acken. Se bara till att du inte står i närheten om det smäller
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Acktank konstruktion
« Svar #10 skrivet: 17 december 2004, 08:40:45 »
Skrivet av: utopiazz
Det ger samma tryck som 5m vattenpelare dvs 5ton/m2. Se till att provtrycka den innan du kopplar in acken. Se bara till att du inte står i närheten om det smäller

Vatten smäller inte! Vatten är inkompressibelt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #11 skrivet: 17 december 2004, 09:39:51 »
Det var mer menat som en varning. Ordvalet "smäller" kanske inte var riktigt bra  :-[

Även om inte vatten kan komprimeras så mycket är det fortfarande stora krafter som frigörs om något går sönder vid trycksättning.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Acktank konstruktion
« Svar #12 skrivet: 17 december 2004, 10:17:46 »
Med det minsta lilla luft kvar i tanken/eller slangar sÃ¥ smäller det ;) AvrÃ¥der frÃ¥n att svetsa ihop "fyrkantiga egna konstruktioner"  ;) Om man inte vet exakt vad man sysslar med. Är den kopplad med "öppet" exp.kärl kan det gÃ¥ an ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Acktank konstruktion
« Svar #13 skrivet: 17 december 2004, 19:11:18 »
Ok boys,girls.. Nu börjar ja svetsa ..visst försiktighet skall iaktas när man provtrycker.
Jag eldade med ved under 80 talet i en HS Solopanna pÃ¥ 30-35 kw och de gick ju dÃ¥ligt med mitt lilla 35 liters vattensystem sÃ¥ ja svetsa ihop en fyrkantig 2 kubikmeters tank av 3mm plÃ¥t...2 m hög och 1 m i fyrkant..dÃ¥ blev de Ã¥ka med!  jag elda i flera dar me snudd pÃ¥ härdsmälta i vedpannan innan tanken va pÃ¥ 90 gr...ladda uppifrÃ¥n  och sen vände uttaget och tog vattnet uppe och ut i systemet via en blandventil..den höll framledning i ca 3 dar vid normal kyla om ja minns rätt . Sen va de ba att börja elda igen..vilket gnet

Den pannan va kass ..skorstensröret va rött en halvmeter ovanför pannan..de va ett rent nöje att slänga ut den.

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Acktank konstruktion
« Svar #14 skrivet: 17 december 2004, 19:34:27 »
Citera
Den pannan va kass ..skorstensröret va rött en halvmeter ovanför pannan..de va ett rent nöje att slänga ut den.

Tyvärr kom det en hel del pannor den där tiden, som inte var bra.
Dom kunde helt skna konvektionsdel, nästan allt åkte som du sa rakt ut.
Skandal att man jobba fram en sån konstruktion, man skäms faktiskt...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!