Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!  (läst 12118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
http://cgi.ebay.de/Solar-V-Waermepumpe-COP-5-4-W-W-4-2-kW-einfriersicher_W0QQitemZ280099075598QQcategoryZ125068QQtcZphotoQQcmdZViewItem

När får Vi se det här eller nåt liknande, i serieproduktion, med en trevligare lösning? En L/V-pump, med direkt anslutning för solfångare å platt-vvx, liknande den som Airwell har, hade suttit som en smäck!

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #1 skrivet: 02 april 2007, 13:46:19 »
Kan inte ett ord tyska, men om jag har förstått av bilderna har någon tysk alltså byggt om en L/L så att utedelen matas med vatten istället (?). Hittade runt 6 olika bilder på olika utedelar med div konstruktioner där också innerdelen ersatts med olika kondensatorer typ att värma upp en damm ? Hur som helt en intressant sida, någon här som har lust att kortfattat översätta vad våra tyska vänner håller på och labbar fram.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #2 skrivet: 02 april 2007, 13:53:57 »
Kan inte ett ord tyska, men om jag har förstått av bilderna har någon tysk alltså byggt om en L/L så att utedelen matas med vatten istället (?). Hittade runt 6 olika bilder på olika utedelar med div konstruktioner där också innerdelen ersatts med olika kondensatorer typ att värma upp en damm ? Hur som helt en intressant sida, någon här som har lust att kortfattat översätta vad våra tyska vänner håller på och labbar fram.

Han har gjort alla jäkla varianter med nÃ¥n Daikin L/L-pump, men tyvärr är min tyska Ã¥xÃ¥ begränsad. Använder mig av Babelfish för att översätta, men som Du säkert vet, blir det oftast bara nÃ¥t mer eller obegripligt iaf  ;D Men sÃ¥ mycket förstod jag, att ide´n är helt perfekt. Tänk att skrämma upp en "skitpump" i COP 5 vid kanske -10, bara genom att utnyttja lite solvärme. Perfekt här upp i Norden, där Vi ofta har kallt, men ändÃ¥ solsken.

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #3 skrivet: 02 april 2007, 14:02:13 »
Klart intressant, när får vi en svensk Åsa-Nisse VP-uppfinnare ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #4 skrivet: 02 april 2007, 14:29:52 »
Klart intressant, när får vi en svensk Åsa-Nisse VP-uppfinnare ?

Dom finns. Men försök själv komma med en uppfinning, jag har prövat å blivit utskrattad. Så det är fan inte kul att vara uppfinnare i Sverige. Troligen världens sämsta land i det fallet, om Du frågar mig.

mvh humlan.

PS. Jo förresten. Nästa gång Du sättar din bilnyckel i tändningslåset kan Du ju alltid tänka på mig. Jag försökte få igång en tillverkning med startspärr inbyggd i den, precis som det finns till de flesta bilar idag. Det ville jag ha hjälp med två år före BMW först kom ut med det... Det slutade med att jag blev utskrattad, så inte fan går jag med mina idéer till nåt svenskt företag nåt mer... DS

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #5 skrivet: 02 april 2007, 14:38:55 »
HÃ¥ller med till 200%, Sverige är verkligen uselt pÃ¥ att tillvarata olika ideer. Ha rför mig att uppdrag granskning pÃ¥ SVT2 ska komma med ett nytt avslöjande i fallet med HÃ¥kan Lantz, killen som nog är en av Sveriges bästa uppfinnare idag, det sätt som han behandlades pÃ¥ bÃ¥de här och i USA är rent ut sagt för jävligt, hoppas han fÃ¥r upprättelse och en mycket stor fet summa pengar (även efter skatt)  ;)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 14:54:14 »
HÃ¥ller med till 200%, Sverige är verkligen uselt pÃ¥ att tillvarata olika ideer. Ha rför mig att uppdrag granskning pÃ¥ SVT2 ska komma med ett nytt avslöjande i fallet med HÃ¥kan Lantz, killen som nog är en av Sveriges bästa uppfinnare idag, det sätt som han behandlades pÃ¥ bÃ¥de här och i USA är rent ut sagt för jävligt, hoppas han fÃ¥r upprättelse och en mycket stor fet summa pengar (även efter skatt)  ;)

Ja det är otroligt hur, rent ut sagt dumma, svenska företag/företagare är, när det gäller å ta till vara på folk som har ideér. Jag har själv försökt med andra idéer åxå, men alltid med samma resultat... Alla dom ideérna finns nu som produkter i handeln, självklart importerade å patentsökta från nåt annat land. Inte konstigt att jag helt skiter i kolla vad som finns i Sverige, när det gäller nya prylar, dom finns ändå aldrig här ändå...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #7 skrivet: 02 april 2007, 15:24:31 »
hej ..
e tvungen å hålla med er...

vet skälv då jag för nått år sen,då jag skulle starta upp mitt skogs röjnings företag...
i princip alla dum la mina ideer å tyckte jag levde på en annan planet
 nästan alla tyckte jag skulle sansa mig Ã¥ landa pÃ¥ jorden..

noll stöd å uppbackning från mina nära å kära...

fick tag på en gammal kompis som har pysslat rätt mycket med företagande å framla min ide
efter div krokar å svängar gav jag upp min företags ide....

kompisen startade upp firman å anställde mig som bas första året gick det lite plus...
nu 4 året
vi kör pÃ¥ precis som jag hadde tänkt  i Ã¥r kommer vi förmodligen omsätta ca 5 miljoner
med ganska bra vinst marginal...

men jag gnäller inte för jag har hyfsad lön å jobb från maj till nov varje år...men
jag har bestämmt mig för att om mina ungar nån gång vill testa eller starta en firma så ska jag backa upp dom till 200% å inte skratta åt dom,om det verkar va en vettig å genomtänkt ide

vet inte vad det beror på men jag tro det e nån form av missunande som gör att folk inte törs tro på en ide ..vågar man inte nått så vinner man häller inte nått

det har då jag fått erfara ...skulle hälldre ha hafft firman som jag hjälpt till med att jobba upp
än att va arbetslös 5-6 mån per år...



Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #8 skrivet: 02 april 2007, 23:39:49 »
Klart intressant, när får vi en svensk Åsa-Nisse VP-uppfinnare ?

Dom finns. Men försök själv komma med en uppfinning, jag har prövat å blivit utskrattad. Så det är fan inte kul att vara uppfinnare i Sverige. Troligen världens sämsta land i det fallet, om Du frågar mig.

mvh humlan.

PS. Jo förresten. Nästa gång Du sättar din bilnyckel i tändningslåset kan Du ju alltid tänka på mig. Jag försökte få igång en tillverkning med startspärr inbyggd i den, precis som det finns till de flesta bilar idag. Det ville jag ha hjälp med två år före BMW först kom ut med det... Det slutade med att jag blev utskrattad, så inte fan går jag med mina idéer till nåt svenskt företag nåt mer... DS
Thumbsup
Och skulle du någon gång lufta bromsarna på bilen med hjälp av bromsluftningskit, så tänk på mig. Jag byggde den första på 70-talet för att kunna göra det ensam, tyckte den funkade så bra att jag kontaktade Biltema och skickade dem en uppsättning i tron att man skulle få tack av något slag. Blåögdt och korkat, skulle tagit kontakt med någon i Gnosjö istället.
Håller med, ordet uppfinnare har ett löjes skimmer över sig. Kan tänkas Åsa-Nisse filmerna har lite skuld i det. Föresten bjöd jag även en patentbyrå på gängtappen med borr, alltid rätt borr, alltid rätt vinkel på gängtappen, aldrig knäcka en tapp. Men kostnaden för ett patentskydd var så stor att det var omöjligt för en fattig stackare som jag att lösa. När den sk solstyrningen (jag vill kalla den enegiväljare) som jag hoppas ni skall få ritning på strax, blev jag rådd att tillverka och sälja så många jag kunde innan nån annan tog det ifrån mig, patent var bara en onödig kostnad då den kan tillverkas och säljas från annat land. Man vill inte tro det är sant men se på H Lantz , vilket helvete han fått bara för att han varit duktig. Man blir inte precis sporrad.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #9 skrivet: 03 april 2007, 00:10:47 »
Nä minst av allt... Ã… ändÃ¥ försökte jag gÃ¥ genom ställen som hade till uppgift hjälpa mig med skydd, produktutveckling m.m, statligt understödda verksamheter alltsÃ¥. Men dom tycket idén inte var nÃ¥t att ha, det var lÃ¥sen pÃ¥ bilarna som var problemet. Bättre lÃ¥s skulle skydda mot stöld..., sÃ¥ var det bara  huvuddunk  fiR: huvuddunk Men se pÃ¥ stöldstatistiken nu! Nästan inte en enda nyare bil stjäls, Ã¥ inte fan beror det pÃ¥ att tjuvarna inte tar sig in, eller att dom inte kan bryta upp rattlÃ¥set! Det beror självklart pÃ¥ att dom inte gÃ¥r att starta...

mvh humlan

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #10 skrivet: 03 april 2007, 04:48:21 »
Problemet idag är nog att den moral som en gång fanns, att patent verkligen respekterades, inte längre finns.

Jag håller med de som säger att det inte är stor ide att försöka patentera något alls som har mer än en lokal marknad, är det en produkt med världsomfattande intresse så kommer den ändå att bli kopierad och såld av "kineserna" eller någon annan som inte bryr sig om sånt trams som patent.

Jag tror att det smartaste man kan göra om man är innovatör är att ta fram en optimalt konstruerad produkt och hitta tillverkare som kan tillverka den så billigt att andra svårligen kan konkurrera med dig sedan du byggt upp en marknad.

När andra trots allt kommer ikapp och hittar tillverkning ännu billigare är det dags för nästa innovation.

Större projekt, typ Lanz GPS-navigering skall nog bara skötas av stora multinationella företag, de stjäl ändå ideerna och gör dem till sina - kosta vad det kosta vill.

Dessutom håller ju det mesta på att vara uppfunnet redn, numera är det ju mest olika former av kombinationer och nyttjanden av redan "uppfunna" saker som blir nyheter och då får man ju med automatik problem att skydda sina patent.
Så länge det inte fanns en maskin som pastoriserade mjölk var det nog ingen större konst att patentera den, men om det redan finns 100 olika modeller är det nog svårt att komma med en som är bättre och tro att det skall gå att skydda den teknik som gör den bättre utan att andra med smärre modifieringar apar efter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #11 skrivet: 03 april 2007, 05:01:38 »
Som en kuriosa kan jag berätta om en ny styrning jag och en kompis utvecklade inom pappersindustrin, vår styrning löste ett problem som tillverkaren hade och som potentiellt kunde hjälpa dem att öka sin omsättningmed tiotals eller hundratals miljoner/år.
(Gällde förbasning av flis med hjälp av överskottsånga från processen)

Vi bjöd i alla fall (med vår arbetsgivares godkännande) upp deras konstruktörer på studiebesök och de kontrollerade funktionen och på vilket sätt vi löst det. När de reste var vi överens om att de skulle köpa vår lösning och att de skulle bekosta patentet men att det skulle stå i vårt namn.

Vi begärde, efter att ha räknat på det, 500 000 kr förutom patentkostnaden som vår ersättning. De skulle titta på det hela och senare höra utav sig.
När vi inte hört av dem på en månad så ringde jag dem och nedan följer deras berättelse:

"Jaså, ni väntar på besked...
Nu är det ett litet problem, ett par andra killar har kontaktat oss med i princip samma typ av lösning som ni kommit på och de begär bara 200 000 kr, det är helt omöjligt för oss att bdöma vem av er som löste det först, men vi känner ett moraliskt ( ;D) ansvar att ersätta er då vi först var hos er och tittade på lösningen..."

Vad skall man säga?

Vi godtog 200 000 kr och ett patent men de ljög naturligtvis för oss.
200 000 delades på två, och detta var dessutom när högsta "marginalskatten" var 72% så det blev bara 28 000 kr/man över när allt var klart.......

Det hade säkert varit bättre om vi kontaktat alla företag som de sålt sin utrustning till och i efterhand byggt om deras grejer för en betydigt högre kostnad, om jag inte minns fel sparade man 1-2 miljoner/år på den bättre styrning vi byggde i vissa fall. (Beroende på tillgången av överskottsånga)

PS: Vi fick även "förslagsbelöning" på fabriken där vi jobbade, men beräkningsreglerna och tillgången på överskottsånga i denna anläggning gjorde att det bara gav 50 000/man...
Ändå bättre än vad många andra skulle ha fått ut av sin ide, så man skall väl inte klaga.
« Senast ändrad: 03 april 2007, 05:04:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #12 skrivet: 03 april 2007, 12:21:16 »
hej ..
joo det är olyckligt.jag jobbade på en verkstad å vi hadde en förbättrings låda på firman
om man kom på nått som gick att förbattra i produktionen så fick man hela 2500kr för sitt förslag... Thumbsup

vi hadde en kille på firman som slutat på jobbet,som hittat på en bra grej firman tjänade in ca 25 000 i månaden på den lilla grejen....år ut å år in
han fick 2500 kr för besväret...

tror ni våran förbättrings låda användes mycket...nott

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #13 skrivet: 03 april 2007, 12:26:35 »
Jag skulle inte ens försöka söka patent, däremot kan ett mönsterskydd vara bra. Åtminstone i Sverige, där folk köper det dom känner igen, inte för att det är en bra sak ;D

mvh humlan.

Utloggad osell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #14 skrivet: 03 april 2007, 21:18:33 »
Tråkigt humlan57. Ingen skulle väl idag köpa en bil utan startspärr.
Patent kan också verka i motsatt riktning och vara utvecklingshämmande.
Vet en som nyligen försökte starta import av E95 bränsle för Scanias alkoholdieselbussar som är i trafik i Stockholm. Det gick inte alls! Bränslet var patenterat av Aczo Nobel! Bränslet innehåller bara 95 procentig etanol + några andra vanliga alkoholer och polyglykoler för att förbättra startegenskaperna. Inga märkvärdigheter alls.
För närvarande kostar alkoholbussarna klart mer per mil mer än dieselbussarna i drift.
Med hans importerade E95 bränsle skulle alkoholbussarna istället kosta mindre per mil i drift än de med traditionell dieselmotor.
Skattebetalarna får stå för patentkalaset.
Riktiga innovatörer som uppfinner något nytt har däremot oftast ett elände att finansiera utvecklingen av sina projekt.
« Senast ändrad: 03 april 2007, 21:30:47 av osell »
Chunlan 50GW under installation. Tidigare finns pelletseldning med marknadens felkänsligaste brännare: PX21

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!