Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Samvetsfråga !  (läst 3023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Samvetsfråga !
« skrivet: 22 december 2010, 20:46:18 »
Fundering är det bara jag i hela Sverige som backar in på P-Platser.

Har sedan många år lagt märke till konfliktsituationer/tillbud. När folk skall backa ut sina bilar ifrån
köpladorna efter förättatade inköp. Bilarna är packade med varor o dyl. Dålig runtomsikt.

Tycker att det är skönare/ bekvämare att ha backat in kärran först för att bara kunna dra utan att krångla..... huvuddunk

Parkerade häromveckan  som vanligt med aktern inåt tittade längs med raden av bilar såg att jag var den enda som hade ställt mig med ändalycktan inåt av 20 bilar i min rad.

Inser att det är bekvämare att ha lastningsluckan utåt men... Sc:,h

Skulle vilja ha till stånd en liten omröstning innan Julen hur gör du ?

Joka vart tog du vägen ? Du lyfte ju fram såna här spörsmål.

God Jul ÖNSKAR Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Samvetsfråga !
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 20:48:42 »
Gör en ny tråd då innan du får svar, fast klicka inte på "nytt ämne" utan välj omröstningsalternativet lite längre åt höger i samma rad.

 Thumbsup

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Samvetsfråga !
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 20:51:31 »
Jag backar in om det är trångt, eftersom det är enklare att svänga så.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samvetsfråga !
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 21:09:34 »
Nej Nej!

Har du inte märkt att många inte ens kan parkera med fronten inåt. Hur tror du det blir om dessa stjärnor ska försöka backa in mellan två bilar varav den ena kan vara min eller din. Bättre att de backar ut från parkeringsplatsen. Då har de en hel parkeringsplats på sig att ratta fel och jag kan backa/köra undan om jag råkar vara inom riskavstånd vid dessa manövrar.

Själv parkerar jag långt från ingången till köpcentret. Där finns gott om plats och jag slipper oroa mig för klantskallar som slår upp dörren i sidan eller backar in i min bil.

Har föresten noterat ett litet bevis för att vi är flockdjur. Hur långt bort du än ställer bilen så är det nästan alltid någon annan som parkerat precis bredvid när du kommer tillbaka till bilen. Precis som om han inte vill stå ensam. Eller värnar om mig som står där alldeles själv...
Komiskt.
//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Samvetsfråga !
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 21:18:52 »
Det där är faktiskt något jag testat rent praktiskt. Jag har vid flera tillfällen när den ordinarie parkeringen varit full själv upprättat min egen plats, det brukar inte ta lång stund innan det fylls på med bilar invid min egen.

Ställer jag mig lite snett, då ställer sig efterföljarna snett. Parkerar jag vinkelrätt, då blir raden vinkelrät osv. Flockbeteende?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samvetsfråga !
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 21:30:49 »
Lär vara bra för miljön att backa in blir mindre utsläpp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Samvetsfråga !
« Svar #6 skrivet: 23 december 2010, 08:07:05 »
Lär vara bra för miljön att backa in blir mindre utsläpp.

???
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Samvetsfråga !
« Svar #7 skrivet: 23 december 2010, 08:41:18 »
kör in, då jag bara har speglar att backa på( kåpa på flaket)  och känns tryggare att inte sätta dragkroken i nånons front av misstag och med en normal lång eller kort bil är det nog lättare också.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Samvetsfråga !
« Svar #8 skrivet: 23 december 2010, 08:53:06 »
Har föresten noterat ett litet bevis för att vi är flockdjur. Hur långt bort du än ställer bilen så är det nästan alltid någon annan som parkerat precis bredvid när du kommer tillbaka till bilen.

De IDIOTERNA  kan man ju reta ihjäl sig på och oftas lyckas de parkera så nära att man f_n funderar på hur de kom ur bilen ?

När jag ställt mig längst bort på parkeringen och en sådan fjant som jag beskrev ovan parkerat brevid mig så brukar jag fälla in sidospeglarna och fälla upp torkarbladen bara för att jävlas lite  fiR:
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Samvetsfråga !
« Svar #9 skrivet: 23 december 2010, 10:21:31 »
Lär vara bra för miljön att backa in blir mindre utsläpp.

???

Ja, när du backar så blåser ju avgaserna tillbaks in i avgasröret av fartvinden  Thumbsup
Fan,  jag borde bli riksdagspolitiker...  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Samvetsfråga !
« Svar #10 skrivet: 23 december 2010, 10:25:18 »

När jag ställt mig längst bort på parkeringen och en sådan fjant som jag beskrev ovan parkerat brevid mig så brukar jag fälla in sidospeglarna och fälla upp torkarbladen bara för att jävlas lite  fiR:


Men om det börjar regna när du åker hem så måste du ju stanna och fälla ned dem igen, och med infällda speglar så ser du ju inte om det kommer någon bil innan du slänger upp dörren?

Låter som din metod är så där bra ;) huvuddunk

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Samvetsfråga !
« Svar #11 skrivet: 23 december 2010, 11:22:15 »

När jag ställt mig längst bort på parkeringen och en sådan fjant som jag beskrev ovan parkerat brevid mig så brukar jag fälla in sidospeglarna och fälla upp torkarbladen bara för att jävlas lite  fiR:


Men om det börjar regna när du åker hem så måste du ju stanna och fälla ned dem igen, och med infällda speglar så ser du ju inte om det kommer någon bil innan du slänger upp dörren?

Låter som din metod är så där bra ;) huvuddunk


hans bil naturligtvis
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Samvetsfråga !
« Svar #12 skrivet: 23 december 2010, 12:25:10 »
Jag brukar satsa på att hitta en "genomkörare", dvs där jag kör in och fortsätter över till nästa ruta så att fronten hamnar utåt.
Backning är alltid ett riskmoment, och kan man undvika det är det bara bra.

Risken att bli påbackad osv.. struntar jag helt i. :) Så länge det inte är såpass illa att nån ruta eller lykta går av smällen eller bilen blir okörbar såklart...

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Samvetsfråga !
« Svar #13 skrivet: 23 december 2010, 13:57:07 »


hans bil naturligtvis


Hehe, jo då, jag förstod det.

Inte alltid ironi fungerar i textform, mitt fel Thumbsup

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samvetsfråga !
« Svar #14 skrivet: 23 december 2010, 17:34:40 »
Lär vara bra för miljön att backa in blir mindre utsläpp.

???

Mindre körning på tomgång med kall motor. Motorn kommer fortare upp i temp om man slipper backa ut ur parkering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!