Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med val av värmepump !  (läst 4530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hjälp med val av värmepump !
« skrivet: 09 juni 2008, 22:57:45 »
Hej igen !
nu är det så att jag fått 2 likvärdiga offerter av 2 olika rör firmor, den ena har IVT och den andra THERMIA och min fråga är vilken ska man välja...???

Thermia:
1 st Thermia värmepump Duo Diplomat 10 med MBH TWS 200 liter

IVT:
1 st IVT Greenline HT Plus C6

källaren har lågt i tak ca 185 cm så IVT pumpen kommer att vara en likvärdig men med vatten beredaren bredvid


huset är på 105 kvm just nu men kommer att byggas ut ca 20 kvm inom det närmaste, det byggdes 1937 och har två plan med källare.


vore jätte snällt att ni kunde komma med lite respons på vilken man ska välja....!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2008, 06:58:50 »
Jag tror det är IVT HT+ E6 som offererats om den ska gå in i din källare.

Nu vet jag inte din energiförbrukning men jag misstänker att IVT offererat en för klen och Thermia en för stor VP. Utan att veta förutsättningarna så gissar jag att du nog ska ha en 7-8 kW VP. Det är också viktigt med rätt dimensionerad kollektor, om jag gissat rätt så bör det vara uppåt 150 meter aktivt borrdjup.

Sen spelar märket på VP:n mindre roll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2008, 08:20:00 »
Lite svårt att bara gå på ytan, finns det ingen uppgift om nuvarande värmebehov eller, i brist på det, var i landet ligger huset?

Utgående enbart från ytan och förutsatt att huset ligger i en klimatzon typ mälardalen skulle jag liksom Carl N säga att C6 låter lite snålt, det skulle fungera men 7 kW bör pumpen kunna ge.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2008, 20:08:43 »
ok !!
bor i skaraborg, och energin eller oljan vi gör av med just nu är ca 3 kbm per år, hushållselen ca 6000 kwh
vad händer om de dimensionerar för en mindre pump ? kommer den att dra mer ström ?

ps det ska grävas ner ca 400-450m rör ds...
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 20:10:34 av nikke »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2008, 20:25:33 »
Skulle sikta pÃ¥ 7, kanske 8 kW med tanke pÃ¥ utbyggnaden. En för liten pump kommer att dra mer ström dÃ¥ den behöver mer tillsatsel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2008, 21:48:00 »
Skulle sikta pÃ¥ 7, kanske 8 kW med tanke pÃ¥ utbyggnaden. En för liten pump kommer att dra mer ström dÃ¥ den behöver mer tillsatsel. 

Detta är lite ovanligt, jag brukar driva på och säga det går åt mer. Men om det Skaraborg vi pratar om är nära Borlänge, så går jag den här gången i motsatt riktning. 3 kubik olja förutsätter jag är inklusive varmvatten. Det gör runt 17500 kWh per år i uppvärmning (och 5000 i varmvatten, räknat via http://www.mibnet.se/house/heating/HouseEnergyNeedCalculationFromUsage.php), så långt norrut, det är inte så illa. Jag får det till att en 6 kw räcker utmärkt (5 kw är lite för liten, drar runt 550 kWh extra i tillskottsenergi per år), men med tanke på utbyggnaden kan man tänka sig ett snäpp högre än 6 kW.

Svaret på frågan om en mindre pump: Pumpen drar mindre ström, mne länmnar mindre effekt, så du blir tvungen att lägga till mer eltillskott.

--- Mats ---

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2008, 23:46:33 »
hej igen !!

tackar för svar, skall kolla med IVT mannen om en större pump, för en utbyggnad blir det på iaf minst 20 kvm.
skaraborg nja, inte nära borlänge, men precis söder om vänern där bor vi.

en dum fråga kanske, men är det inte billigare att låta en värmeväxlare gå lite extra (om det var så ni menade med en större pump)än varmvattenberedaren som måste skjuta till extra värme ???

är det fortfarande folkets (eran) mening att det inte spelar någon större roll om det är Thermia eller IVT ???

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2008, 06:44:55 »
hej igen !!

tackar för svar, skall kolla med IVT mannen om en större pump, för en utbyggnad blir det på iaf minst 20 kvm.
skaraborg nja, inte nära borlänge, men precis söder om vänern där bor vi.

en dum fråga kanske, men är det inte billigare att låta en värmeväxlare gå lite extra (om det var så ni menade med en större pump)än varmvattenberedaren som måste skjuta till extra värme ???

är det fortfarande folkets (eran) mening att det inte spelar någon större roll om det är Thermia eller IVT ???

Vad bra att jag hade fel skaraborg (för mig), då tycker jag också att 6 kw är i minsta laget redan nu. Varmvattnet görs av din värmepump så länge den är stark nog att hinna med både och. Så målet är att dne skall vara stark nog (vilket vi nu alla tror innebär 7 kw). Blir den för svag måste elpatron gå in, och det gör ingen stor skillnad om elpatron går in för varmvatten eller värme, det blir en förlust i alla fall (har du riktig lågtemperatur är det billigast att använda elpatronen för varmvatten då värmepumpen ge rmest COP för värmen, men billigast är att använda värmepumpen för både och). Men med 7 kW före utbyggnad skall elpatron behövas väldigt lite. Väljer du en pump som är för stor kan du dels få betala mycket mer för pumpen (beroende på leverantör så mycket mer att det tar många år att få tillbaka de extra pengarna), samt att pumpen får fler start/stopp, alternativt att du behöver en volymtank.

--- Mats ---

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2008, 11:42:23 »
hej igen !!!
nu har IVT mannen varit här, tyvärr känns det som Thermia säljaren gjorde ett mer och bättre intryck.
men det som sas var att kanske elen behövdes göras om ??!! var tvungen att ha 16 amp säkringar i proppskåpet, just nu är det 10 amp.

dock diskuterade vi inte mer om uppbytet till 7 kw VP...

men frågan kvarstår dock om Thermias VP är denna likvärdig eller kanske bättre ?? 10 kw kanske är en överdimmensionerad VP men jag tror Thermias säljare räknade med att vi skulle bygga ut till 140 kvm inte 120 ... ett försäljar knep vad vet jag ??!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2008, 12:10:51 »
Utbyggnaden lär bli betydligt bättre isolerad än den gamla delen så värmebehovet ökar inte proportionellt mot ökningen av golvytan. Tar man dessutom hänsyn till att läckaget genom en gammal dåligt isolerad vägg (beror på hur utbyggnaden görs) försvinner blir det kanske inte så mycket större uppvärmningsbehov än det nuvarande.

FrÃ¥gan är ocksÃ¥ i vilket skick oljepannan och brännaren är. Är det moderna utrustning med bra verkningsgrad betyder det mer värme till huset per m3 olja än om det är gamla grejor. Det svÃ¥rt att dimensionera värmepump frÃ¥n oljeförbrukning vilket gör att värmepumpleverantörerna kan lägga pÃ¥ en ordentlig säkerhetsmarginal för att slippa problem med en kund som klagar över för liten värmepump. Det lär ytterst sällan vara nÃ¥gon som klagar över för kraftig värmepump. 

Utbyggnaden är också en osäkerhet som kan ligga bakom 10 kW alternativet. Sen har också vintrarna de senaste åren varit ovanligt varma jämfört med ett normalår så 3 m3 kanske inte är representativt för förbrukningen.

Thermia, IVT eller NIBE går på ett ut. Det skiljer lite i styrsystemen men de fungerar lika bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2008, 13:54:12 »
Jo, VP:n ska ha 16A säkringar men du kan testa om inte 16A huvudsäkringar funkar innan du säkrar upp H-säkringar. Jag kör på 16A huvudsäkringar (anledningen är att det kostar ca 1000 kr mer/år med 20A H-säkringar i nätavgift) och de håller.

Sen vidhåller jag att du ska ha en 7-8 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2008, 18:34:44 »
Kör också 16 A huvudsäkring och det fungerade en kall julafton när ibland 6 kW tillsats behövdes och spisen gick för fullt när julmaten tillagades.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping,
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2008, 10:53:05 »
hej hej !!!
då har man varit i kontakt med IVT killen igen och pratat med han om 7 kw maskinen, anledningen till att han inte hade tagit en 7kw var att i hans räkneprogram så hade tydligen en 6 kw:are givit ett utslag på 99% "kompabilitet ??!!"...

han sa att en 7 kw skulle ha mer start och stop än en 6 kw.... de ville att pumpen skulle gå en längre tid än att göra små korta start o stop hela tiden...

kan någon förklara för mig varför det är så ??? drar den inte mer energi om den går mer ?? eller är det slitaget på pumpen som gör att den inte ska ha så mycket kortat start o stop ??

men med en 7 kw och en 160 liters vvb bredvid (lÃ¥gt i tak)  samt 60 m mer slang (förut 340m nu 400m) sÃ¥ hamnar notan pÃ¥ 111 900:- priset känns väl ok iallafal...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2008, 11:50:38 »
Hej

Om pumpen startar 40 gånger/dygn och går 10 minuter varje gång, så har den gått 400 minuter på ett dygn.

Då är det bättre att den startar 10 gånger/dygn och går 40 minuter varje gång, den har då fortfarande gått 400 minuter på ett dygn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med val av värmepump !
« Svar #14 skrivet: 25 juni 2008, 19:32:17 »
99 % var förmodligen energitäckning.

Skillnaden mellan en pump på 7 och en på 6 kW är inte så stor. Det blir max 15 % fler starter. En del anser att fler starter minskar pumpens livslängd, andra säger att så länge man har mer än 20 L vatten/kW i radiatorsystemet spelar det ingen roll.

En något större pump behöver inte mer slang i proportion till effektökningen. Det är i stort sett samma mängd värme som skall tas ut från marken. Det är bara under den tid som pumpen på 6 kW inte räcker till och behöver tillsatsel som en större pump kommer att belasta markslingan hårdare. Men det är inte fel med längre slinga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!