Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorljud XE9CKE  (läst 1575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompressorljud XE9CKE
« skrivet: 04 december 2009, 18:16:48 »
Hej.
Har en XE9CKE monterad någon gång 2005. Den har fungerat felfritt, inget fel på den någon gång. Nu har kompressorn börjat låta rätt mycket, tycker ljudet blir värre när det är kallare ute. Är kompressorn paj, eller gasbrist? Har inte kunnat märka att den värmer dåligt. Blir isbildning jämnt fördelat på utedelen. Kan ju naturligtvis kolla med supporten på panasonic. Har köpt den utan kvitto, vet ej hur det blir då. Sen är den ju tillverkad 2004.10, då är den ju över 5 år gammal, men kanske varit monterad 4,5 år.
/Dennis

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Kompressorljud XE9CKE
« Svar #1 skrivet: 05 december 2009, 12:07:36 »
Hej och hå,

Jag ska inte ge mig ut på hal is och gissa orsaker till missljudet, sådant överlämnar jag hellre till vår tekniker. Gasbrist lär det i alla fall knappast vara om den värmer bra, visserligen kan lite gas ha sipprat ut, men soppatorsk är det inte tu tal om i alla fall.

Har du köpt den utan kvitto, får du bara hoppas på att de företag som sålde den till dig kan hjälpa dig här, de lär ju själva inte ha köpt den svart och därmed torde de ha en leverantörsgaranti på den. Kompressorgarantin innebär i regel fem år från installationsdatum - eller inköpsdatum beroende på hur du köpte den (pumpen för sig, eller pump+installation samtidigt), tillverkningsåret är oväsentligt (i annat fall skulle du ju i praktiken ha köpt den förra veckan och kompressorgarantin skulle vara utgången redan vid köpet). Köpte du den privat, är saken en annan och det är bara att kasta in handduken.

Markus
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorljud XE9CKE
« Svar #2 skrivet: 05 december 2009, 13:17:38 »
Hej & tack för svaret.
Köpte den av en kille som jobbar på en kylfirma, han köpte den av företaget han jobbar åt & monterade den hos mej. Men han verkar inte vara intresserad av att ta tag i detta. Funderade på att ringa till firman direkt eftersom dom sålt den, fast till han som monterade den, inte direkt till mej. Vet att den är monterad i April-Maj 2005. Han måste ju fått ett kvitto på den när han köpte ut den, som han säkert redan kastat.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kompressorljud XE9CKE
« Svar #3 skrivet: 05 december 2009, 17:48:33 »
Är det så dålig kompressorgaranti? Många har 7-10år på kompressor, eller missminner jag mig? Annars har du helförsäkringen, men om avskrivningstiden är 7år så lär den vara lite värd efter 5år, men går att kolla.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorljud XE9CKE
« Svar #4 skrivet: 05 december 2009, 17:58:13 »
Hej.
Har en XE9CKE monterad någon gång 2005. Den har fungerat felfritt, inget fel på den någon gång. Nu har kompressorn börjat låta rätt mycket, tycker ljudet blir värre när det är kallare ute. Är kompressorn paj, eller gasbrist? Har inte kunnat märka att den värmer dåligt. Blir isbildning jämnt fördelat på utedelen. Kan ju naturligtvis kolla med supporten på panasonic. Har köpt den utan kvitto, vet ej hur det blir då. Sen är den ju tillverkad 2004.10, då är den ju över 5 år gammal, men kanske varit monterad 4,5 år.
/Dennis

 det är inte sÃ¥ att du fÃ¥tt is i kompressor rummet ?
 kan bli väldiga O-ljud dÃ¥
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorljud XE9CKE
« Svar #5 skrivet: 09 december 2009, 13:51:40 »
Tackar för era svar. Har haft en firma här för att kolla på den, & konstaterat att komprerssorn sjunger på sista versen. Har kollat med Panasonic, & garantin är som sagt 5 år på kompressorn men eftersom jag inte hade ett kvitto som styrkte när pumpen blev monterad så körde dom efter tillverkningsdatumet, 2004 10,,,, 2 månader för gammal, men men, sånt är livet. Hemförsäkringen skulle ta kostnaden för reparation eller om det behövdes, utbyte av hela pumpen, minus åldersavdrag & självrisk förstås.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!