Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera CTC EcoHeat 308 med CTC V40 ?  (läst 978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PASwe

  • Gäst
PASwe
Kombinera CTC EcoHeat 308 med CTC V40 ?
« skrivet: 28 oktober 2012, 08:25:01 »
Hej forumet!

Jag har i dagsläget en CTC 308 i källaren på mitt tegelhus byggt 1973. Jag valde bergvärme bland annat för att jag ville ha något som sköter sig själv. Orsakerna till att jag nu funderar på om man kan komplettera med en vedpanna är att även med bergvärme så är el dyrt (särskilt i södra sverige) samt att en vedpanna till viss del återställer funktionen som en oljepanna ursprungligen fyllde (drag och varm skorsten).

Jag funderar nu på om detta ens är möjligt? Kan en V40 värma vattnet i en 308 eller behöver jag en ytterligare ackumulatortank. Vilka andra nackdelar och fördelar finns det som jag inte känner till.
Tacksam för alla erfarenheter/synpunkter!  :)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kombinera CTC EcoHeat 308 med CTC V40 ?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2012, 08:47:35 »
Det går säkert bra att docka en vedpanna till en 308 det är väl fördelen med Ctc men du måste ha en acktank samt laddomat för att kunna elda med en modern vedpanna och priserna brukar dra iväg. Ska du få bra luftombyte så får du ju elda nästan varje dag kanske bättre att förbättra ventilation på annat sätt. Är du fortfarande intresserad av att elda så går det att lösa jag har vedpanna och vp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

PASwe

  • Gäst
PASwe
SV: Kombinera CTC EcoHeat 308 med CTC V40 ?
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2012, 10:01:52 »
Tack för svaret.
Någon som kan ge tips om en lämpligt ackumulatortank (typ och storlek)?
308:an har 223L inbyggt.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kombinera CTC EcoHeat 308 med CTC V40 ?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2012, 12:23:52 »
Hur stort hus ska du värma och hur seriöst tänker du elda om inte vp ska gå alls vill man ju ha så stor tank så man klarar ca 20 tim utan eldning men om vp får gå därimellan kan man klara sig med lite mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!