Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: less som fan....pÃ¥ arbeten  (läst 4419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
less som fan....på arbeten
« skrivet: 12 januari 2012, 20:42:26 »
hej
måste bara skriva av mig lite....om jobb

undrar varför det ska va så svårt att få ett riktigt jobb...har springvickat i olika kök på våran kommun av å till i ca 14 år...har dock under sommaren jobbat i skogen varje år,tror jag nekat att jobba 2x under dessa år

under dom åren har jag sett folk komma å gå in å ut på dom olika arbetsplatserna..har alltid sökt jobb då nån tjänst kommit ut,men har alltid fått veta att interna tillsättningar går först + att vissa har ju lasat in på jobben...
har tom en gång fått veta att jag inte fick jobbet...pga att dom ville inte låsa fast mig på ett ställe utan va jätte nöjd med att jag utan problem kunde jobba på dagis,skolkök och sjukhem utan inskolning pga att jag va så flexibel...en annan gång fick jag veta att jag va för flyktig...

pga att jag varje sommar drog ut i skogen Ã¥ jobbade...dÃ¥ frÃ¥gade jag perssonal ansvarige ...hur ofta erbjuder NI  6 mÃ¥n heltids jobb med högre lön ?
den dan du gör det ....så kommer jag att stå nere i köket omg....för min del handlar det om att skaffa pengar till...skor,mat å hålla igång familjen.
det är en jädra skillnad på 8 veckors semestervick å 6 månaders riktigt arbete....

Enligt min mening kan eller gÃ¥r det väldigt bra att "styra in" folk pÃ¥ ett jobb med hjälp av las ...om man ser till att en utvald vikarie alltid... fÃ¥r all tid som blir över  Ã¥ resterande timmar fÃ¥r slappet ta..
det lustiga är att jag ser ju att andra inte behöver slava på timmmtid å spring vick,utan misstänker att dom kräver att få mer ordnade former å anställningar

Nu i dagarna har ett annat ställe hört av sig å vill att jag ska va backup på deras arbete...för ordinarie perssonal ska jobba på annan ort..som vanligt e det inhopp å timmar dom vill man ska arbeta...

har fan i mig lessnat,strul med papper problem med a-kassan då jag nött upp alla mina deltidsdagar på sjukhemmet ...jag ids inte nu skiter jag i detta...
kommer inte att joura som timvikarie en dag till å kommer inte att gå med på att jobba en dag vid behov...
den dan dom ringer Ã¥ erbjuder ett heltids jobb  pÃ¥ 4 veckor eller mer kommer jag med glädje gÃ¥ ut Ã¥ jobba annars fÃ¥ det va ....

En väldigt EJ ..utarbetad DR Cunlan
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 21:05:07 av Dr Chun-Lan »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2012, 20:54:49 »
hej
måste bara skriva av mig lite....om jobb

undrar varför det ska va så svårt att få ett riktigt jobb...har springvickat i olika kök på våran kommun av å till i ca 14 år...har dock under sommaren jobbat i skogen varje år...tror jag nekat att jobba 2x under dessa år
under dom åren har jag sett folk komma å gå in å ut på dom olika arbetsplatserna..har alltid sökt jobb då nån tjänst kommit ut,men har alltid fått veta att interna tillsättningar går först + att vissa har ju lasat in på jobben...
har tom en gång fått veta att jag inte fick jobbet...pga att dom ville inte låsa fast mig på ett ställe utan va jätte nöjd med att jag utan problem kunde jobba på dagis,skolkök och sjukhem utan inskolning pga att jag va så flexibel...

enligt min mening kan eller gÃ¥r det väldigt bra att "styra in" folk pÃ¥ ett jobb med hjälp av las ...om man ser till att en utvald vikarie alltid... fÃ¥r all tid som blir över  Ã¥ resterande timmar fÃ¥r slappet ta..
det lustiga är att jag ser ju att andra inte behöver slava på timmmtid å spring vick,utan misstänker att dom kräver att få mer ordnade former å anställningar

nu i dagarna har ett annat ställe hört av sig å vill att jag ska va backup på deras arbete...för ordinarie perssonal ska jobba på annan ort..som vanligt e det inhopp å timmar dom vill man ska arbeta...

har fan i mig lessnat,strul med papper problem med a-kassan då jag nött upp alla mina deltidsdagar på sjukhemmet ...jag ids inte nu skiter jag i detta...
kommer inte att joura som timvikarie en dag till å kommer inte att gå med på att jobba vid behov...
den dan dom ringer Ã¥ erbjuder ett jobb  pÃ¥ 4 veckor eller mer kommer jag med glädje gÃ¥ ut Ã¥ jobba annars fÃ¥ det va ....
,

Starta eget som knivtillverkare  Thumbsup

Men lider med dig och din beskrivning i inlägget, trÃ¥kigt att inte ha fast kan jag tänka mig  :'( :'(
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2012, 21:22:02 »
hej
har sökt andra "vanliga" jobb på industri ..hoppas vid gud jag får ett av dom....min tid som matlagare SKA va över ...krusar inte en dag till..

ett fel jag har är väl att jag inte krusar å är speciellt blyg å försiktig på jobben,en gång fick jag skäll innan jag ens gjort fel ...pga att så kunde man inte göra.
då brann det av lite å jag frågade om jag fick jobba i fred å göra det jag skulle först...sen om det blir skit få du gärna komma hit en gång till å skälla..då ska jag lyssna å ta lärdom av det....
konstigt nog så fick jag inte nått mer skäll ...då det jag gjorde va lika bra eller tom bättre än det vanliga sättet å jag hadde sparat in säkert 30-40 min i arbetstid ....

av nån anledning har jag gått skola i 2-3 år för å utbilda mig till kock,har ochså väldigt ofta en hög minimi tröskel ..jag serverar inte ut nått som jag inte tycker är bra,gillar jag inte maten kommer förmodligen ingen annan häller att göra det....

Har varigt med om anställda som i princip skiter i vad dom gräver i hop i grytorna.....pölsa gick enligt en inte att äta å perssonen vägrade smaka på det...trots att hon gjort 200 lit...
konstigt att maten i bland är helt osmaklig eller saltad så det knappt går å äta.....

har man inte nått som hällst egenansvar eller nån stolthet för jobbet man gör eller för det man serverar sina kunder
vore jag chef på stället skulle mäniskan få ta med skorna på kvällen å inte behöft bemöda sig å komma igen nått mer

« Senast ändrad: 12 januari 2012, 21:24:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 21:29:56 »
Ett riktigt jobb får du genom att visa framfötterna, dvs visa att du kan något, sälja dig själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2012, 22:07:43 »
Ett riktigt jobb får du genom att visa framfötterna, dvs visa att du kan något, sälja dig själv.
hej
joo jag vet.men min egen erfarenhet är ofta att det bara är ...käft å bakben på perssoner som framhäver sig skälv å pratar vitt å brett om hur duktig dom är...
klart enklast och mäst rättvist är provjobb i en eller ett par mån....så ser man vad perssonen kan..

ha vare med om folk som va europa mästare i svetsning dÃ¥ dom sökte jobb...verkligheten va en helt annan dög inte till Ã¥ svetsa i hop 2 plattjärn i en hästvangn  Ã¥ än mindre läsa en ritning.....

i min värd funkar det sÃ¥ här söker jag jobb som svetsare,skogsröjare,kock mm mm 
SKA jag kunna allt som jobbet innebär å hällst mer....kan jag inte göra jobbet pga okunskap eller dålig utb ...ska jag häller inte ha fulllön...då jag ej kan utföra jobbet som jag påstår att jag kan eller har utbildning för
är jag utbildad svetsare ska jag kunna lägga en bra å gotjänd svets,jag ska kunna läsa ritningarna jag får ut
i handen mm mm

Det är det min chef betalar ut lön för ...min kunskap å mitt kunnande...
 
På minner lite om då brosan skulle assistera en svetsare på en stooor industri med sin hjullastare,han höll upp traversbalk som killen skulle svetsa i hop.....då killen äntrat upp på balkarna började det rengna svetstråd runt traktorn å killen va fly förbannad.

brosan hoppade ut å frågade om svetsen va paj ...killen frågade då brosan om han kunde test svetsa lite för å se om svetsen funkade,brosan äntrade upp å test svetsade lite utan problem....

på lunchen frågade killen om brosan va svetsare ...å berättade att han nyss gått ut sin svetsutbildning...
killen dög inte till å svetsa ...å dom som rönkade fogarna va 50m bort...stabilt som fn.....

hur dom fixade utbildningen...joo en av dom på firman kunde svetsa,så han svetsade alla svetsprov åt alla på firman....killen fick sen sparken då han gick in till chefen å i frågasatte hur fan det skulle sluta då 2 av 10 kunde svetsa ...
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 22:11:54 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2012, 22:19:16 »
Funkar inte lika idag när man lägger svetsprov kontrollanten är med och bevakar. Finns ingen möjlighet att kunna allt inom svetsning är för stort område och kostar för mycket med licenserna som räcker 2 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2012, 23:09:01 »
hej
joo jag vet.men min egen erfarenhet är ofta att det bara är ...käft å bakben på perssoner som framhäver sig skälv å pratar vitt å brett om hur duktig dom är...
klart enklast och mäst rättvist är provjobb i en eller ett par mån....så ser man vad perssonen kan..

ha vare med om folk som va europa mästare i svetsning dÃ¥ dom sökte jobb...verkligheten va en helt annan dög inte till Ã¥ svetsa i hop 2 plattjärn i en hästvangn  Ã¥ än mindre läsa en ritning.....

i min värd funkar det sÃ¥ här söker jag jobb som svetsare,skogsröjare,kock mm mm 
SKA jag kunna allt som jobbet innebär å hällst mer....kan jag inte göra jobbet pga okunskap eller dålig utb ...ska jag häller inte ha fulllön...då jag ej kan utföra jobbet som jag påstår att jag kan eller har utbildning för
är jag utbildad svetsare ska jag kunna lägga en bra å gotjänd svets,jag ska kunna läsa ritningarna jag får ut
i handen mm mm

Det är det min chef betalar ut lön för ...min kunskap å mitt kunnande...
 
På minner lite om då brosan skulle assistera en svetsare på en stooor industri med sin hjullastare,han höll upp traversbalk som killen skulle svetsa i hop.....då killen äntrat upp på balkarna började det rengna svetstråd runt traktorn å killen va fly förbannad.

brosan hoppade ut å frågade om svetsen va paj ...killen frågade då brosan om han kunde test svetsa lite för å se om svetsen funkade,brosan äntrade upp å test svetsade lite utan problem....

på lunchen frågade killen om brosan va svetsare ...å berättade att han nyss gått ut sin svetsutbildning...
killen dög inte till å svetsa ...å dom som rönkade fogarna va 50m bort...stabilt som fn.....

hur dom fixade utbildningen...joo en av dom på firman kunde svetsa,så han svetsade alla svetsprov åt alla på firman....killen fick sen sparken då han gick in till chefen å i frågasatte hur fan det skulle sluta då 2 av 10 kunde svetsa ...

Jag menade, sök det du kan, eller nästan vet att du kan greja.
Sälj dig själv.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2012, 18:42:42 »
Förvisso finns det företag som tar omoraliska vägar fram vad gäller personal, men att en offentligverksamhet (kommunen) gör enligt din historia lÃ¥ter helt fel. De skall ju visa vägen och föregÃ¥ med gott exempel vad gäller detta omrÃ¥de. Ta upp de senaste 14Ã¥ren med lokal tidningen, berätta att du velat ha fast jobb helatiden, men nekats tjänster skickats runt och utnyttjats som tillfällig lösning när det passar, tvingats ut i skogen trots familj och smÃ¥ barn hemma för att fÃ¥ mat pÃ¥ bordet etc. etc.   >:D
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2012, 18:56:44 »
Reglerna för förtur och LAS tillsammans med de sämre A-kassereglerna, har gjort det hart när omöjligt att springvicka inom olika verksamheter.

Det som gjort det otroligt mycket krångligare än tidigare är att varje enskild A-kassa skall bära sin egna kostnader, det innebär att varje ny arbetslös = högre premie för befintliga medlemmar.
Detta i sin tur gör att A-kassa/fack inte VILL ha nya medlemmar eftersom det bara försämrar för de som redan är medlemmar...
Som ett resultat av detta gör fack/A-kassa det allt krångligare att gå med, rapportera in arbetslöshetsperioder, de fördröjer handläggning, försenar utbetalningar o.s.v. - allt för att de som inte har fast anställning skall välja annat fack och annan A-kassa.

Reinfeldt  har lyckats bra med moderatpolitiken, trots att han kallar sitt parti Det enda arbetarpartiet...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2012, 21:22:40 »
hej
joo du har sant rickard,nu e det näst omöjligt att jobba in sig nånstans 75 dar sen får man välja sänkt a-kassa eller att gå helt arbetslös....precis som min sits är...

känns inte speciellt skoj då man vill jobba och har hållit sig med jobb dom senaste åren genom att jobba sommrarna i skogen å sjukvicka på vintrarna ....har väl i snitt förbrukat ca 30 dagar varje år ur min stämpling

men...misstänker ochsÃ¥ att reglerna är en följd av missbruk..dÃ¥ det är väldigt bekvämt för en arbetsgivare Ã¥ ha löst folk pÃ¥ häng i flera Ã¥r  som det va förr funkade det ju att sjukvicka i 20 Ã¥r utan att fÃ¥ ett jobb....dÃ¥ man inte behöver anställa annat än man verkligen behöver folk...
misstänker att målet va att få slut på sässongs å kortare anställningar...då folk ofta fasnar i dom typ i mitt fall...

sen är a-kassan nästa hvette,det är ett halvtids jobb att få skiten å funka samt att man får in papper å skit som ska uppdateras var å var annan dag...

bäst va dÃ¥ jag va utan a-kasse ersättning  i 3 mÃ¥nader pga ett anställningsbevis eller intyg ...som arbetsgivaren skulle skriva ut ....utan det fick jag ej pengar.

Arbetsgivaren skrev ut papperet efter 2mån å otaliga påtrycknings samtal ....då jag fick det skickade jag in papperet å efter 2 veckor började breven dimpa in från facket igen....pga att arbetsgivaren fyllt i papperet fel...å jag skulle inte få ut min stämpling innan det va fixat....
GAAAA vilka jävla nötter ...hela min ekonomi rasar pga att ett papper som jag ej kan,får eller ska skriva ut är felaktigt eller inte inkommer i tid.
eller som sista kriget då dom krävde in alla papper från alla ställen som jag jobbat på senaste 12 månaderna fixade papper skälv från skogen...å ringde till komunen på löner å berättade att allt jag jobbat senaste 12 månaderna måste ja få papper på för facket kräver in det......
kvinnan på kommunens löne kontor fixade papper å skickade in dom till facket......sen började en cirkus utan like timmar som ej stämmde pga att jag gått bakjour nån helg å fått ut 6kr per timme i lön...
det dimper ner en lunta som e på 40 a-4 sidor i post lådan.......från facket

surnade till å bar hela jävla högen med papper upp på komunens löne kontor å sa att hon fick hjälpa mig...
ett telefonsamtal till facket på 10 min ...sen va allt ok ...

suck inte konstigt att man ger upp

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2012, 01:40:45 »
Min bild av det hela är att facket är det största hindret.
Skall det vara så?

Kent Ögren, vill vi ha det så?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2012, 09:20:18 »
hej ...
det verkar som a-kassan går in för att leta fel å anledningar att få stänga av folk ,mest troligt pga det du skrev om arbetslösa medlämmar...

ha vare med om att man blir hotad med avstängning pga att timmarna man arbetat ej stämmer...om man tex jobbat heltid under 6 mÃ¥nader Ã¥ har fÃ¥tt ut ett arbetsgivar intyg där det inte stämmer med timmar som man ska ha arbetat  sÃ¥ blir det ett jävla liv....trots att jag ej vill ha ut 5 öre i ersättning under den perioden
förstår att dom surar till om man medvetet försöker ta ut lura fram pengar utan att ha rätt till dom....
men i fallet ovan kostar det inte facket en kr ...

misstänker att dom jagar fuskare å svart arbetare....genom att jämmföra timmar på arbetsgivar intygen å det man rapporterat in på a-kassa korten...

hur mÃ¥nga rapporterar in att man svart jobbar pÃ¥ stämpelkorten  a:gl....eller tar upp det pÃ¥ nÃ¥tt intyg ?
det funkar inte att jaga bidrags fusk genom att titta på arbetsgiar intyg å stämpelkort ...

svart jobbar man står det 8timmar arbetslös dom dagarna på stämpelkortet å dom dagarna syns alldrig nånstans i nån kontroll...svårare än så är det inte

är väl ungefär som dÃ¥ facket jagar arbetsgivare  som utnyttjar utlänska arbetare,ger noll Ã¥ kolla papper

det gÃ¥r till sÃ¥här arbetarna jobbar 12-14 tim per dag ....ofta för 50kr per tim  Ã¥ ofta lördagar med
dvs 6arbetsdar per vecka,det ger ca 84 arbetade timmar per vecka och ca 290 arbetade timmar per månad
arbetsgivarna betalar ut minimi lön  ca 20 000 kr per mÃ¥nad och justerar till arbetsgivar intygen sÃ¥ det stÃ¥r
8 timmars arbetsdag å 5 dar i veckan = ca 170 tim per månad
allt ser väldigt bra ut å klarar lätt en koll då man tittar på papperen,men att folk går för en slavlön framkommer ej

ska man ta fast fuskare krävs det att man har folk ute å kollar hur man följer arbetstid och lediga dagar
genom kontroller och informerar arbetarna om att dom tex har rätt till dag traktamenten,reseersättningar mm mm genom jobbet....samt att det finna övertids ersättningar å extra ersättningar för helgarbeten..
tyvär funkar det så att en rumän knappast gnäller över att han tjänar 20 000 i månaden .....förmodligen är det 6-8x mer än vad han tjänar hemma å dom e skit nöjda med lönen även om den bryter mot vart enda avtal som finns i sverge .....


facket är tyvär en koloss eller fossil som släpar 30 Ã¥r efter i tiden ...silar mygg Ã¥ sväljer kameler 




« Senast ändrad: 14 januari 2012, 09:25:42 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2012, 13:22:58 »
Användning av vikariat och bemanningsföretag utnyttjas felaktigt och oekonomiskt.
Har man många på vikariat så betyder det att man skulle kunna ha fler heltidsanställda då det oftast alltid är minst 1 av dem inne och arbetar vid varje enskilt tillfälle på året.
När man sedan använder bemanningsföretag för att det är "billigare" då börjar man undra hur det står till med miniräknarna.
Har efter att ifrågasatt den stora delen inhyrd personal fått svaret att "vi betalar inte arbetsgivaravgift så det blir billigare" när jag tog upp frågan vid ett möte på ett företag jag arbetat på.
Och det är ett kortsiktigt sätt att se på det hela för visst man betalar inte arbetsgivaravgift men det gör bemanningsföretaget plus att de skall ha vinst så summan blir att det blir dyrare per gubbe än om man anställer.
Sen är det konstigt att vikariat är så utbrett bland stat och kommuner på ett sätt som man inte gör i den privata sektorn.
Politiker pratar om säkra anställningsformer men samtidigt så gör de tvärt om i den sektorn där de har mest inflytande inom och kan påverka.
Är man sedan medlem i ett LO så har man blivit blåst från alla håll.

Stå på dig, fortsätt sök och ställ krav på din arbetsgivare.
Om det nu är som de säger att du är flexibel och det är positivt då kan de ge dig en fast anställning där du kan rycka in där det behövs.
Att ha det som ursäkt för att du skall vara vikarie kan du ifrågasätta.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2012, 18:45:17 »
kollade precis nyheterna, var väl skolverket som hyrde in 60 kontorsarbetare till att granska lärarleg. Billigt sa den intervjuade tjänstemannen, bara 10,5 miljoner i månaden och de slipper arbetsgivaravgifter samt dessutom ordnade Proficce datorer. Allt för det facila priset av 175000 per kontorsarbetare och månad. Billigt! Inte konstigt att pensionärerna måste dela på äggen. fiR:
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: less som fan....på arbeten
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2012, 21:49:09 »
hej...
tjaaa kommer inte att sätta min fot på kommunen igen....eller joo den dan dom ringer å erbjuder mig jobb tillsvidare med månadslön.....kommer jag å jobba
annars få det va ...bättre å visa fram fötterna på nån industri eller innom nått annat jobb...

lite tråkigt då jag trivdes med jobbet... å gillar att laga mat...

men men kan inte bromsa fast ett helt liv för ett tÃ¥g som alldrig kommer....dÃ¥ Ã¥ker jag buss  a:gl




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!