Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Balansera bergvärmesystem med flera radiatorslingor och golvvärme  (läst 352 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aenyberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har för ett par år sedan konverterat mitt hus som då hade vattenburen golvvärme på bottenvåningen matat av en frånluftsvärmepump och elradiatorer på övervåningen till bergvärme som matar både golvvärmen och vattenradiatorer (14 st i fyra olika kretsar) på övervåningen.

Jag behöver en del klokskap och funderingar kring att få detta system i bra balans, och jag tycker inte att installatören och rörmockaren är vare sig särskilt kunniga eller intresserade av detta. Dom tycker väl det räcker att det blir varmt, men jag är mycket mer intresserad av att det blir optimalt och energieffektivt, och att alla flöden är i balans så jag kan köra systemet på lågt flöde, stor skillnad mellan framledning och retur och låga växlar på bergvärmepumpen.

Det finns ju många ställen att justera detta system på:
1.   Cirkulationspumpen i bergvärmepumpen (som kan köras antingen proportionellt mot hur hårt pumpen går, med min- och max, eller på konstant varvtal).
2.   Cirkulationspumpen i shunten (kommer lite frågor om den längre ner)
3.   MMA ventiler i alla element.
4.   Ballofixventiler på stammarna på alla radiatorslingor.
5.   Strypventiler på returen på primärsidan på shunten.
6.   Termostat (självverkande med dykrör) på shunten.
7.   Strypventil på sekundärsidan på shunten.

Systemet består av:
1.   Thermia Atlas 12
2.   14 radiatorer i tre kretsar
3.   Thermotec Shunt Mix M
4.   30 mm huvudstam från VP
5.   15 mm stammar för radiatorkretsarna (allt är tvårörssystem).
6.   LK golvfördelare med ställdon för 6 olika slingor i olika rum.

Jag har hittills kört systemet med strypventilen på primärsidan på shunten något strypt (gjordes vid installation). Shunten har ju sedan en fast framledningstemp. till golvvärmen som sedan reglas av ställdon om rumstermostater. Fyra av radiatorerna är i en krets som går till en uthyrningsdel av vårt hus, som är ovanpå ett isolerat men ej uppvärmt garage och ngt sämre isolerade väggar och tak (vilket togs höjd för vid dimensionering, gott om element i den delen). Övriga tre kretsar av radiatorer är på ovanvåningen som ligger ovanpå det uppvärmde betonggolvet på bottenplan. Jag har behöv strypa värmen på ovanvåningen i vår del (ej lägenhetsdelen) med termostaterna på elementen, då lägenhetsdelen har krävt högre framledningstemp för att hålla en bra inomhustemp.

Problemet är att jag upplever att systemet inte har varit i särskilt bra balans. Flöde och energi har inte nått ut till hyreslägenheten, framför allt vid mildare väder. Men värmekurva har behövt vara ganska dopad vid varmare väder, för att sedan vara mer ”standard” vid kallare väder. Jag tycker även att skillnaden mellan framledning och retur har varit för dålig (ca 4-5 grader). Jag har provat att dra upp cirkpumpen på VPn och då känns det som mer energi kommer ut till lägenheten, men då blir ju diffen mellan framledning och retur ännu lägre (3-4 grader) och verkningsgraden markant sämre. Jag tror att systemet beter sig bättre vid lägre utomhus temp för då jobbar VPn hårdare, och därmed går även VPns cirkpump hårdare och därmed blir flödet bättre ut i lägenheten.

Jag har nu provat att strypa dom 3 radiatorkretsarna med ballofixventilerna en hel del, och då får jag ett helt annat beteende. En diff på mellan 7-9 grader mellan framledning och retur, och det känns som att jag kan köra på lägre framledningstemp på lägenheten. Hela målet med min optimering är ju att radiatorkretsen till lägenheten skall gå med så låg framledningstemp som det bara går med bra inomhusklimat (20-21 grader), för om den gör det kommer det finns framledningstemperatur så det räcker och blir över till golvvärmen och övriga radiatorkretsar. Helt perfekt vore det så klart att ha alla radiatorkretsar i balans så att ingen radiator behöver strypas med termostat, och att det ändå blir lagom varmt i lägenheten men inte för varmt i övervåningen på vår del.

Så nu undrar jag lite kring era tankar och metoder för att balansera systemet riktigt bra. De verktyg jag har att tillgå är t ex IR termometer eller termometrar man kan sätta på rören. Samt ett antal uppkopplade trådlösa rumstermometrar att placera ut på olika ställen.

1.   Vad skall cirkpumpen i shunten stå på (P1 eller C1, se bifogade bild). Jag har läst på men blir inte klok. C1 verkar ju vara rätt för golvvärme, men jag tolkar det som golvvärme som styrs centralt med framledningstemperatur, inte som mitt system som styrs mer som en radiatorkrets med styrdon som öppnar och stänger olika kretsar. Då tror jag P1 är rätt? Har det någon betydelse för balansen i systemet för övrigt, eller påverkar detta endast sekundärsidan i shunten.
2.   Är det bra att köra med VPns cirkpump ställd som nu, att den varierar med vilken växel VPn går på? Eller skall jag hellre ställa den manuellt? Hur vet jag när det när lagom ställd, dvs. så att flöde når hela vägen ut i t ex lägenheten och dom andra kretsarna, men systemet går med så högt temperaturfallen mellan framledning och return som möjligt.
3.   Skulle det hjälpa att jobba med strypning av radiatorerna i dom 3 kretsarna som inte är lägenheten med MMA ventilerna? Jag tror inte det. För när jag reglerade dom med termostater gjorde det ju ingen skillnad, jag tror det beror på att det är 15 mm stammarna som behöver strypas, annars snurrar bara vattnet runt där istället för att pressas ut till lägenheten. Eventuellt kanske även 30 mm stammen behöver strypas något mer (genom primärdelens strypventil på shunten tänker jag) Vad tror ni? Eller är MMA ventilerna rätt väg att gå?
4.   Kan det fungera att arbeta med ballofixventilerna för att balansera detta, eller är dom för oexakta för att få bra balans i systemet? Skulle jag behöva någon from av flödesmätare och strypventil per radiatorkrets för att få till detta på ett bra sätt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!