Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ut med FOMA och in med?  (läst 6716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Ut med FOMA och in med?
« skrivet: 06 september 2010, 20:31:40 »
Jag och min Sambo köpte en Foma 4500 förra hösten och vi fick riktigt bra pris på den och säljaren sa den var väldigt bra och många var nöjda tydligen.... Något vi inte skulle lyssnat på! Under vintern var det väldigt kallt och efter 15 minus dog den och direkt elen fick sättas på *urk* och när den väl gick så orkade den knappt värma huset!

Vi har ett två plans hus från ca 72 dåligt isolerat mmmm på ca 130 kvm: Nedre våningen Skiss!



Röda är dörrarna och vilket håll dom går åt och trappan upp lila och ytterdörren ljusblå och oranga vart FOMAN sitter nu....

Över våningen: Skiss!



Notera att övre våningen bilden råkade bli mindre så det är inte mindre uppe än nere så ni inte tror fel ;)

Nu är frÃ¥gan! Vi har elräkning nu pÃ¥ ca 4000-4800 kr i mÃ¥naden pÃ¥ vintern med skitpumpen! 10-15 minus ute -> nedrevÃ¥ning! vardagsrum ca 17-18 grader.... Datarummet stängt med oljeelement pÃ¥ till 15 grader lekrummet öppen men har fläkt konvektorelement för att värma ytligare sÃ¥ inte knatten fryser, toan stängd utan värme för det använder vi inte, i tvättstugan ingen värme pÃ¥ sÃ¥ ca 10-15 grader....  ÖvervÃ¥ning i oanvända utrymmet är oljeelement av och pÃ¥ toan finns ett litet direkt el element pÃ¥ nÃ¥gra 100 watt som funkar rätt bra och i förrÃ¥det ingen värme.... I sovrummet har vi ett fläkt konvektorelement som jag satt in för att fÃ¥ cirkulation pÃ¥ luften ist för tvÃ¥ oljeelement som satt där och värmen gick rakt ut igenom fönstren, vart lite billigare och ca 20-23 grader har vi där!

Vi fick låna 25000 på banken nu till en ny pump men dom skulle öka amorteringen 500 kr i månaden så kommer vi få ner elräkningen så det blir värt och öka amorteringen och köpa ny pump? Jag har kollat runt i stan och det som sälj är.... Bergslagskyl -> panassonic pumpar och kylteknik -> mitsubishi heavy pumpar.... Sen fick jag upp ögonen för fujitsu nocria serien och frågade berslagskyl om dom kunde ta hem en! och det vart NEEEJ! bara panassonic vi orkar inte krångla med andra märken!!!! Kylteknik ja vist det verkar se ut och vara en bra pump med bra kretik så den kan vi ta hem åt dig om du vill ha den och installera med garanti osv :) jag frågade dom om vad dom tyckte om mitsubishi heavy och det var en bra pump med tyckte dom men nå krångel med avfrostnig bla bla jag inte fattade något men sen iaf sa han att dom har bra tillgång till reservdelar av mitsubishi osv så därför säljer dom mitsubishi heavy och rekomenderar dom den oftast och har inte testat så mycket andra pumpar än den....

Hur ska jag göra? Mycket yra frågor och kanske konstigt skrivet men stressen är på max när vintern är på väg!

Mvh Terho, Sofia och lille Arvid :)







Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2010, 21:16:38 »
Förslag:
Behåll Foman och montera upp en ny kvalitetspump i tex.trappen.
Två pumpar som jobbar i par har överlägsen effektivitet (Läs dellast-COP...mest värme för drifts-pengarna vid låg och mellan-last)

jag hade personligen tittat efter Mitsubishi Electric FD 25/35 eller toshiba polar alt Nocrian ...,men smaken är som baken.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2010, 22:55:02 »
Okej gör FOMAn nå nytta änns där menar du? Hus väggen vid trappan är granens gård så där går inte men hur lång kan man göra rören? Kanske går och få den bortanför husknuten så den kommer in på min tomt igen :) ?

Jag är ingen märkes nörd det var mest förslag ja kom med.... Hur stor pump kan jag tänkas behövas först och främs?

Mvh Terho.


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2010, 06:38:58 »
10m rör är oftast inga problem. installationsplatsen var bara ett förslag som jag tyckte kändes som en bra lösning...ovanför ytterdörren skulle nog fungera också.
två pumpar är att föredra.
de pumpar jag räknade upp är kraftiga nog  (välj ingen klenare...tänk pÃ¥ att det är vid -15 ºC ute du behöver effekten)  ;)

lycka till
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2010, 16:48:30 »
Börjar fundera om det är något fel på min FOMA skit pump.... Testade nu och maxa den för att se temeraturen på ut luften och som max fick jag ut 32c och då är det 15 grader ute.... Sätter jag fläkten på max då ca 30c och fläkten på mini så 32 c är något fel på den kanske vart nå fel från första början?

Mvh Terho

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2010, 23:04:11 »
Nu är det 9 grader ute och pumpen har stått på sen kl 16:10 och då var det 15 grader ute och 19 grader inne och då har inte pumpen vart på innan till 23:00 med temp 31 c inställd hela tiden och den har fått upp tempen till otroliga 21 grader och matar konstant och säger själv på displayen 22 c!!!! i huset Tycker inte någon det låter mysko???? eller är dom så dåliga????

Mvh Terho

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2010, 00:48:21 »
Gav den bara 32c vid 15 grader ute & 19 grader inne så är det nog ett fel ja. Min invest 18 skulle jag tippa ge ca 50-55c vid 15c ute. Jag ska ta och mäta för skojs skull.

Har testat nu, & den gav ca 54c vid 10c ute och 22c inne.



« Senast ändrad: 08 september 2010, 02:37:07 av bippsan »
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2010, 06:43:03 »
misstänkt läcka.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2010, 12:17:04 »
Jag drog åt kopplingarna ordentlig och smetade på loctite när jag installerade rören men pumpen har vart sådär kass från start och har varken blivit bättre eller sämre.... Aldrig att jag känt den blåst riktigt varm någongång! Jag har fortfarande garanti på pumpen ska jag gå till ÅF och ryta i åt dom?

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #9 skrivet: 09 september 2010, 12:44:24 »
Någon som vet ungefär vad en FOMA 4500 har för temeratur på utluften?

Mvh Terho

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #10 skrivet: 10 september 2010, 07:49:40 »
om du hade loctite när du drog ihop kopplingarna var det ingen qwick connect....lyckades du bra med evakueringen eller vart det en kylkille som gjorde det?

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #11 skrivet: 10 september 2010, 09:18:30 »
Det är det vist ^-^

Läs! ->

Monteringskit FOMA 4500, 5600 och 6300
VÃ¥rt unika modulsystem
PATENT PENDING

Baserat på gör-det-själv- principen har FOMA konstruerat en värmepumpsanläggning för nordiska förhållanden, bestående av solida och enkla moduler som är mycket lätta att sätta samman. De färdigfyllda komponenterna är vacuumerade och fyllda med köldmedia från fabrik. Systemet behöver varken luftas eller efterfyllas och monteringen kräver vid privat installation ingen certifierad installatör.

Modulerna är utrustade med skruvkopplingar som är försedda med automatiska avstängningsventiler. Dessa öppnas för köldmedia endast när systemet är rätt sammankopplat och förbindelsen är tät utvändigt. Installationen blir mycket enkel, säker och normalt utförd på några få timmar. Anläggningen sammankopplas samt ansluts till elnätet med stickkontakter dvs, det krävs inga ingrepp i husets elsystem. Anläggningen kan tas i bruk direkt efter monteringen.

Monteringskitet innehåller alla delar för komplett montering, inkl CD-skiva med monteringsinstruktioner: Levereras i längderna 3, 4 eller 7 meter: 4 meter är den vanligaste längden.

Utloggad Lasse K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #12 skrivet: 10 september 2010, 10:38:43 »
Säljer inte Bergslagskyl Toshiba också?
http://www.bergslagskyl.se/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=30
Kan inte det va nåt?
Men som sagt du bör nog kolla funktionen på Foman i första hand.
SAP-KRV-91EH + FD25 VABH 630
138m2 1-1/2 plansvilla Dalarna

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #13 skrivet: 10 september 2010, 13:37:57 »
det har inte åkt med loctite runt i systemet då?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #14 skrivet: 10 september 2010, 14:35:12 »
Hej, hittade den här beskrivningen. Antar att det är den du haft vid installationen.
Loctite används bara som gänglåsning inte någon tätning mellan rören.
Detta är Utgåva 06-1.
http://ultimair.se/pdf/Monteringsanvisning_FOMA_Vaermepumpar_Utg202006-01.pdf

Hittade även en liknande beskrivning men som är daterad senare, Utgåva 08-1
http://www.heatpump-scandinavia.se/Monteringsanvisning%20Luft-Luft.pdf
Här har man tagit bort avsnittet med Loctite och rekommenderar efterdragning.

Tyvärr hjälper det här inte dig, jag beklagar att din pump inte fungerar. Ville bara visa hur Foma rekommenderat installationen av produkterna och att det inte är QC koppling.

Mvh


« Senast ändrad: 10 september 2010, 15:26:25 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #15 skrivet: 10 september 2010, 18:11:29 »
Oki kanske är så men ÅF ja köpte pumpen av sa jag ska ha det i för säkerhetsskull.... Men hur ska jag göra, ska jag gå till ÅF och ryta på dom att lösa problemet om dom änns gör det eller ska jag ta in en kyltekniker som fyller om pumpen för 1500 kr och hoppas på det bästa?

Skulle vara kul och veta vad andra har för ut luft temp med sina Foma pumpar om dom är i 50 graders snåret?

Mvh Terho.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #16 skrivet: 14 september 2010, 12:18:34 »
Nu mätte jag igen efter den ståt på lite mer och var uppe i ca 40 grader ut från inne delen men den pendlar där mellan.... är det normalt tro?

Men hur som haver kommer jag tjäna på att slänga in en Fujitsu Nocria 14 eller en MITSUBISHI ELECTRIC FD25 mot vad Foman gjorde eller är det bara små pengar det handlar om? Tänkte flytta Foman till min verkstad istället där det bara är 40-50 kvm och den kanske orkar bättre där....

Mvh Terho.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ut med FOMA och in med?
« Svar #17 skrivet: 14 september 2010, 22:02:20 »
Ja med all säkerhet får du mer kraft, och ännu mer kraft om du väljer ME35VABH.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productCompareList=231,247,237

Sedan, om du låter en installatör göra jobbet, får du 5 års garanti på både Fujitsu och Mitsubishi.
Samtidigt kan du göra översynen på Foman.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!