Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Integral och svängningar i rumstemperatur  (läst 1458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Integral och svängningar i rumstemperatur
« skrivet: 25 november 2010, 15:55:47 »
Hej,

kallt ute, härligt att äntligen få se värmepumpen anstränga sig lite. Jag håller på att försöka hitta ett bra integralvärde, har just nu -130 vilket ger (vid -4° idag) ca 45 min gång, 30 min paus. Rumstemperaturen pendlar då mellan 21 och 22,5 vilket känns helt OK. Funderar dock på en sak - förutom komforten, finns det något mer att tänka på med temperaturpendlingar och att försöka få så få starter som möjligt? Är det något annat (positivt eller negativt) som händer med huset vid temperatursvängningar?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Integral och svängningar i rumstemperatur
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 17:21:34 »
Om du inte har innegivare och skaffar en sån, så kan du nog få mindre tempsvängnigar.

Idag fick pumpen kräma på ordentligt -32gr imorse!!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Integral och svängningar i rumstemperatur
« Svar #2 skrivet: 25 november 2010, 17:48:40 »
Med rumsgivare kommer du ner till minst en tredjedel av nuvarande svängningen.
Har legat senaste 14 dagar inom 2 till 3 tiondelar av en grad.
För ekonomin vet jag inte vad det betyder men man har ju eldat lagomt alla fall. 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Integral och svängningar i rumstemperatur
« Svar #3 skrivet: 25 november 2010, 20:31:17 »
Nja, en rumsgivare är väl fin att ha, men en sån används ju för att kompensera för tillfällig utkylning eller tillfällig sol/person/ugns-uppvärming. Här handlar ju frågan om svängningar i rumstemperaturen som sker i varje kompressorcykel. Alltså, när kompressorn slår av för att integralen når 0 så når innetemperaturen sitt max, 22,5°. Sedan sjunker innetemperaturen med 1,5° innan kompressorn startar en värmekörning igen. Just nu har jag runt 20 starter/dygn, så det sker alltså 20 sådana här pendlingar upp och ner varje dygn. Och min fråga var då: Om jag tycker att det är OK komfort trots pendlngarna (vilket jag gör), är det något annat som påverkas av pendlingarna?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Integral och svängningar i rumstemperatur
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 08:08:50 »
Nej. Det är bara komforten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!