Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kall borra  (läst 721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Labtech

  • Gäst
Labtech
Kall borra
« skrivet: 07 januari 2024, 23:05:07 »
Hej!
Jag har ett borrhål från 2007 vars temperatur har sjunkit så pass så ingående brinetemp ligger på runt -2° och utgående mellan -7 till -8°. Jag har en Nibe  F1245 -8 kw pump som är 7 år gammal. När temperaturen i utgående brine når -8° så slår den ifrån, det har hänt 5 ggr de senaste 2 veckorna. Jag är inne på att göra ett av tre alternativ: Borra ett ytterligare hål som kopplas ihop med det befintliga. Borra ett nytt djupare hål som används ensamt. Borra det befintliga hålet djupare.
Nån som har nåt tips eller rent av egen erfarenhet av detta? Trolig kostnad för något av alternativen?
Mitt hus står i Jämtland, byggt 1969, 200 kvm fördelat på två våningar.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kall borra
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 04:45:11 »
Jag fick mitt hål fördjupat, hade 145 mm från början i det gamla om jag minns rätt,  dvs nya borren fick plats. "Halva priset" betalade jag.
Borraren fixade nästan allt, inkl installation på 1,5 dag. Jag grävde bara fram hålet var det låg och fyllde sedan tillbaka.
Jag sa till Borraren att jag ville ha det gjort på sommarhalvåret men han kunde välja tiden fritt, så han kunde ha det som spilltidsjobb när det passade bra att komma.

Använd också det gamla hålet även om du väljer alternativet att borra ett nytt.

Prova om det går att höja farten på cirkulationspumpen, deltat skall vara närmare 3°.
Visar båda givarna samma när pumpen stått still någon timma?
Finns det ett smutsfilter?
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 08:28:31 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Labtech

  • Gäst
Labtech
SV: Kall borra
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2024, 14:43:56 »
Var det nyligen du fick ditt hål fördjupat? Ungefär hur mycket betalade du?
Köldbärarpumpen är inställd i Autoläge och har gått med 100% hastighet i stort sett hela vintern. Ja båda givarna visar i stort sett samma när dom står still.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kall borra
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 15:04:02 »
Hur djupt är borrhålet? Har nivån i expansionskärlet ändrats sedan det blev problem? Vad är det för typ av köldbärarpump?

När man kontrollerar om givarna visar lika måste köldbärarpumpen gå när kompressorn står still.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kall borra
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 15:55:57 »
Som ett första steg så kan du kanske sänka skyddstempen för när pumpen stänger av till något lägre, typ -10, så slipper den stanna för dig. Men frågan är varför flödet är så lågt så att du får så kallt ut.

Men om givarna visar rätt så är det lite i underkant, om flödet bromsas av nånting så borde vätskan också få längre tid på sig att värmas upp så du borde få varmare in.ökar flödet (och deltat kommer närmare 3) kommer in-tempen samtidigt sjunka motsvarande, så du får kanske in -3 och skickar ut -5.

Men nånting bromsar flödet, det kanske är så att hålet faktiskt börjar klämma slangarna (pga is), om smutsfiltret är rent.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Labtech

  • Gäst
Labtech
SV: Kall borra
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2024, 16:53:48 »
Hur djupt är borrhålet? Har nivån i expansionskärlet ändrats sedan det blev problem? Vad är det för typ av köldbärarpump?

När man kontrollerar om givarna visar lika måste köldbärarpumpen gå när kompressorn står still.
Hålet är 130m. Nivån i expansionskärlet har ökat något. Köldbärarpumpen vet jag inte, den sitter iaf i en Nibe F1245 -8kw.

Labtech

  • Gäst
Labtech
SV: Kall borra
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2024, 16:57:55 »
Som ett första steg så kan du kanske sänka skyddstempen för när pumpen stänger av till något lägre, typ -10, så slipper den stanna för dig. Men frågan är varför flödet är så lågt så att du får så kallt ut.

Men om givarna visar rätt så är det lite i underkant, om flödet bromsas av nånting så borde vätskan också få längre tid på sig att värmas upp så du borde få varmare in.ökar flödet (och deltat kommer närmare 3) kommer in-tempen samtidigt sjunka motsvarande, så du får kanske in -3 och skickar ut -5.

Men nånting bromsar flödet, det kanske är så att hålet faktiskt börjar klämma slangarna (pga is), om smutsfiltret är rent.
Kan inte pumpen ta skada om jag sänker skyddstempen från -8° till -10° ?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kall borra
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2024, 17:34:04 »
Kan inte pumpen ta skada om jag sänker skyddstempen från -8° till -10° ?

Nä, pumpen borde inte ta skada av det, det är ingående som är problemet och så länge det inte fryser inne i pumpen (dvs, lägre än -15) så ser jag inte att det borde påverka.

Det som ert ska skydda mot är väl frysning av hålet, men om du både får kn minus och skickar ut minus så är ju hela kollektorn i frysgrader ändå.

Det är ju ingen långsiktig lösning, tänkte mest om du ville slippa driftstopp medans du försöker förstå varför hålet är så kallt.

Prova också ställa köldbärarpumpen i kontinuerlig drift ett tag och stäng av värmeproduktionen (driftläge manuell, checka ur både värme och tillsats, eller välj läge enbart tillsats). Låt den stå så en stund (Typ 30-40 minuter, kanske 1h) och läs av mätarna för Brine in/ut för ett se om de visar lika.

130m är kanske i snålaste laget för en 8kW, men jag kör själv en 1226-8 mot 100m och har typ -2/-5.5 grader, verkar inte vara något problem. Vid de temperaturerna så ger pumpen bara ca 5kW värme, så den tar ur ca 3kW ur berget (30W/m),förmodligen ungefär samma för dig.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kall borra
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2024, 19:37:43 »
Var det nyligen du fick ditt hål fördjupat? Ungefär hur mycket betalade du?
Köldbärarpumpen är inställd i Autoläge och har gått med 100% hastighet i stort sett hela vintern. Ja båda givarna visar i stort sett samma när dom står still.

Tror det var 7-8 år sedan.  Betalade 23.000 för 105 m borrning, gammal kollector upp och bort, ny kollector 180m svetsad, sprit, luftning, trycksättning (hade ett jobbigt rött tryckkärl då som jag nu bytt till ett utjämningskärl i plast) .
Jag fick även kratta ut stenmjölet på gräsmattan, kom jag på nu, gjorde ju inget bara priset hölls ☺️
Har ingen koll på priser, gissar att du får räkna med 40k (minus lite rot kanske) , slangen o spriten kostar ju något i detta också. Själva borrningen går nog snabbast i allt...

Prova o kör elpatron 2-3 dagar och se om ditt flöde ökar, bara en ide, och kör cpn samtidigt om det går att ställa så... Ev ispropp är väl längst upp i hålet.  Jag vet inte, bara en tanke
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 20:02:46 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kall borra
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2024, 22:53:19 »
Med 130 meter borrhål är -2 grader in en rimlig temperatur men jag tycker differensen är väl stor. -5 till -6 ut är rimligare värden. Är köldbärarfiltret rensat?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labtech

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kall borra
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2024, 16:26:11 »
Det ska komma hit en Nibe tekniker och kolla om han kan hitta något annat problem än en kall borra. Återkommer när han har varit här.
Tack för era svar och förslag så länge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!