Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe VVM S320/2040-6 vs VVM310/2120  (läst 929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinsv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe VVM S320/2040-6 vs VVM310/2120
« skrivet: 10 augusti 2022, 13:53:16 »
Hej alla,

Det är hög tid för oss att byta vår 2000 årsmodell värmepanna som enbart går med elpatron till något modernare. Jag har fått offerter på både kombinationen S2125/VVM310 samt 2040-6/VVM320 S-modell. Huset är ett 80-talshus på ca 150kvm med ettrörsystem för elementen (som är "moderna", inte den gamla modellen med väldigt lite vatten och kopparslinga). Vi förbrukar i dagsläget strax under 20,000kWh/år, energibehovet är 14,000kWh enligt NIBEs beräkningsmodell. Effektbehov 4,6kW.

Från företaget som vill sälja VVM310 så föredrog dem den pga ettrörsystemet där de påstod att VVM S320 inte skulle räcka till pga för litet internt kärl. Påståendet är att S320n kan slå av, vilket isåfall blir löst med en extern tank. De talar, precis som de flesta företag, i egen sak då de har VVM310 tillgängliga (S320 har leverans om 12 mån).

Företaget som offererat S320 har dessa tillgänliga. Att ha den kopplad till ett ettrörsystem kan i vissa fall ge "knackningar" i elementen vid vår och höst och blir löst med en extern tank men kommer sannolikt inte vara ett problem med våra element. De säger även att S320 är den som säljs, VVM310 är avsevärt mindre vanlig och att dess "slingsystem" inte ger några fördelar för oss, snarare tvärtom. Fördelen är den kraftigare elpatronen.

Nu blir jag givetvis lite förvirrad. Vad blir bäst?

Jag kan uppskatta att VVM S320 på papperet är modernare med dess smarta styrning. Jag har svårt att bedöma dock huruvida S320 är det bättre alternativet än VVM 310. S320 alternativet är dessutom billigare.

Vad säger forumexperterna här?

Tack på förhand.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe VVM S320/2040-6 vs VVM310/2120
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2022, 02:21:27 »
S-styrningen kan vara lite irriterande å andra sidan, den är inte så bra som den borde vara. Absolut inte installatörernas favorit, helt subjektivt med andra ord.
Gamla F-styrningen lämnar inte mycket att sakna faktiskt, får även anses som beprövad också.

VVM310 är bättre i längden anser jag, pga ingen laddslinga för varmvattnet som Nibe haft en del problem med att de gror igen så värmeöverföringen vid varmvattenproduktion inte fungerar bra. Värmen går bara vidare och värmepumpen mår inte bra av det. Slingorna är svårtvättade när det händer, men möjligt att tvätta. Verkar inget problem för vissa och stort problem för andra. Även om alla har kommunalvatten.
Gror en VVM 310 igen blir det kallare i kranen vid störttappning, kompressorn kommer alltid ha fina förhållanden att arbeta emot.

Enrörstystem är enrörsystem, jag vet inte om jag hade vågat chansa. När systemflödet bestäms av vad värmepumpen gör, speciellt inverter så blir värmespridningen helt hur som helst.

Jag tycker antingen får du installera en S320 med arbetstank och extra pump, eller köra VVM310 som den är. Ingen ren S320.

---

Finns det 2120 i dina effekter att få tag i ännu? I så fall bör du passa på. 2120 är mycket bättre än 2040. Kvalitetsmässigt är båda bra.
Nyste 2125 tror jag inte går köras med någon F-styrning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!