Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S1255 med extra tank  (läst 1157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl_123

  • Gäst
Karl_123
Nibe S1255 med extra tank
« skrivet: 22 juni 2022, 17:19:52 »
Hej,

Jag bygger för nuvarandet en ny villa på ca 175 kvm + 100kvm källare. Genom min husleverantör så har det beställts en Nibe S1255, och då jag inte är någon super expert på ämnet så verkade det hyvens.

Problemet är att vi tidigare diskuterade att jag tyckte 180L lät lite lite med tanke på att det finns installerat 3 duschar samt ett badkar. Nu kanske inte allt någonsin körs samtidigt, men 1 dusch och ett badkar absolut. Med det i tanke så sa vi att vi tänker nog stoppa in en extra VPB/ack tank för att kunna hålla mer vatten. Sen idag tog jag ett kort samtal med Nibe och dem nämnde att om jag vill ha en större tank så behövs det en S1155 och inte S1255 som har inbyggd varmvattenberedare. Samtalet hölls ganska kort och kan inte säga att jag gick därifrån helt klipsk. Finns det ingen möjlighet att koppla på en större tank till en S1255, eller är det bara standard att köra S1155 ifall man skulle vilja ha mer än 180L?

Tack för svar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe S1255 med extra tank
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2022, 17:25:48 »
En vanlig lösning är att sätta en extra elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen men eftersom detta är ett nybygge tror jag inte det blir godkänt med hänsyn till max installerad el-effekt för värme? Det logiska valet vid nybygge av ett större hus är en S1155 med t.ex. en 300-liters tank/varmvattenberedare vid sidan om. Mer energisnålt.
« Senast ändrad: 22 juni 2022, 17:27:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Karl_123

  • Gäst
Karl_123
SV: Nibe S1255 med extra tank
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2022, 12:11:09 »
Tack för svaret,

Ja inte vill jag stoppa in något oeffektivt med tanke på nybygget och jag är hyfsat mån om att göra huset effektivt.

Blir ett härligt samtal med leverantörer att dem får ändra på detta.

Karl_123

  • Gäst
Karl_123
SV: Nibe S1255 med extra tank
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2022, 12:12:39 »
men eftersom detta är ett nybygge tror jag inte det blir godkänt med hänsyn till max installerad el-effekt för värme?

Vart hittar jag dessa regler förresten?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 med extra tank
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2022, 17:16:09 »
Vart hittar jag dessa regler förresten?
Nu är vi där igen med klÃ¥fingriga myndigheter. Ingen av dom som vet om det ska byggas ut om 2 - 3 Ã¥r och dÃ¥ behövs en större värmekälla. Passa dig sÃ¥ inte installatören sätter en maxeffekt pÃ¥ VP , efter ett tag gÃ¥r det inte att öka pÃ¥ effekten , den är lÃ¥st för alltid. Ska du öka sÃ¥ mÃ¥ste du köpa ny dator för mÃ¥nga tusen kronor. SÃ¥ se till att fÃ¥ dit en VVB ( 200L )  pÃ¥ sidan i serie och dÃ¥ sätts blandarventilen i VP pÃ¥ max  och VV gÃ¥r in pÃ¥ KV i VVB  . Ut frÃ¥n VVB blir dÃ¥ hetvatten med en blandare ( max 55 C )  efter pÃ¥ sidan om ut till tappställen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe S1255 med extra tank
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2022, 18:36:11 »
De menade att om du kan välja före du köpt något bör du välja en 1155, den är helt utan beredare. Då ställer du 300 liter bredvid och det räcker och behövs ingen elpatron för att spetsa.

Har du redan köpt en 1255 så eftermonterar du en elberedare i serie efter värmepumpen för att utöka varmvattenvolymen. Men du kan inte göra det före bygget blivit godkänt. Elspetsen är inget att ligga sömnlös över eftersom majoriteten värms av värmepumpen innan det går in i beredaren. Men det är förstås bättre att att få 1155-lösningen från början om möjligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!