Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥kärl trycks ihop  (läst 4153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Palaekman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nivåkärl trycks ihop
« skrivet: 13 mars 2020, 00:10:36 »
Jag ser att det är en liknande tråd uppe men den stämde inte helt med mitt problem så jag skapar en ny.


Jag har en nyinstallerad bergvärmepump där nivåkärlet trycks ihop varje gång som köldbärarpumpen går upp på högre varv. Det börjar med att pumpen går igång och nivån sjunker något. Sedan ökar frekvensen och nivån fortsätter sjunka tills dess att nivåkärlet sedan imploderar. Detta händer varje gång.

Jag fick också ett larm om torrkörning med köldbärarpumpen. Jag tycker att det låter ut som luft i kb rören och jag har provat lufta där, kom ut väldigt lite och pumpen larmar fortfarande. Jag kör numer på elpatronen.

Kärlet är fyllt absolut upp till toppen och vrider man på ventilen så trycker det ut vätska. Det har aldrig öppnat säkerhetsventilen av sig självt.

Nibe S1255 3-12
180m borrhål (6m till berg)
120kvm enplansvilla i Norrbotten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2020, 07:37:13 »
Låter som ett dåligt avluftat system, ring installatören.
Enligt instruktion skall det vara fyllt till drygt hälften (typ) och sedan trycksatt med ca 0.5 bar. Om jag inte minns fel.
OM du trycksätter kärlet och nivån sjunker mer än marginellt så är det luft i systemet
Jag trycksätter mitt kärl genom att blåsa in luft med tryckluftskompressorn bakvägen in via säkerhetsventilen (Man vrider snabbt på ratten samtidigt som man blåser)
« Senast ändrad: 13 mars 2020, 07:39:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Palaekman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2020, 08:01:10 »
Okej. Jag tänkte om det var jag själv som behövde göra något men fann inget i instruktionerna.

Jag ska få tag i installatören igen så ska vi se om vi får åtgärdat det snabbt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2020, 09:17:56 »
Kärlet sitter nog på sugsidan av pumpen och det blir ett vacum som suger ihop det, samtidigt som det kan vara luft i slangarna som hindrar flödet med extra vacum som följd, kärlet bör sitta på trycksidan av pumpen

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2020, 10:18:56 »
Jag  tycker att nivÃ¥kärlet ser ut att vara lÃ¥gt placerat, är det verkligen pÃ¥ högsta punkten
i köldbärarsystemet ??
Hur ser det ut mot anslutningen till VP ń ? Om den anslutningen är högre kan vätskan
ju rinna tillbaka när GP2 sår stilla vilket gör att kärlet blir proppfullt trots att det är
luft och för lite vätska i systemet.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2020, 10:22:41 »
Ett kärl behöver inte sitta på högsta punkten, bara att det är rätt monterat som i TS fall. sä ev luft kan gå upp i kärlet, men kanske på fel sida om cirk-P

Utloggad Palaekman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2020, 11:03:11 »
Nivåkärlet sitter på köldbärare in. Då är det väl därför som pumpen larmade om torrkörning för den luft som fanns i kärlet sögs in dit.

Den sitter över rören för kb som går in i pumpen så på högsta punkt är den ändå.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2020, 11:32:41 »
Kärlet är ju monterat rätt enligt nibes rekomendationer. Ska ju sitta på sugsida pump för att motverka kavitation.

Dock ska man bara fylla så ca 1/3 av kärlet är fyllt med vätska runt 0.7bar. Sen pendlar ju nivån lite under året men kärlet ska aldrig vara fullt.

Mest troligt är det luft kvar någonstans eller så är det stopp i smutsfiltret.

Utloggad Palaekman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2020, 11:43:16 »
Jag fick just hit installatören och han sa precis det du skrev. Istället kommer vi då få ett tryckkärl monterat dit.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2020, 12:16:05 »
Fast om problemet är att det är luft kvar i slingan så blir det inte bättre med ett tryckkärl. Det blir bara svårare att själv hålla koll på nivån.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2020, 12:26:03 »
Ja tryckkärl löser ingenting. Trycksätt kärlet du har och se till att det inte är fullt med vätska så har du samma funktion.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2020, 14:00:10 »
Hänger inte med pÃ¥ pumpens placering, om en pump inte fÃ¥r tag i vätskan p.g.a ett förekommande vacum sÃ¥ gÃ¥r en del  kraften i den till spillo,pumpen  slÃ¥r ut syremolikylerna i vätskan och dessa smÃ¥ bubblor gör att kavikatinsskador blir när dessa exploderar efter trycksättning i impellern. Därför ska det vara ett tryck i systemet pÃ¥ min 0,5 bar och en pump skapar ett statiskt tryck pÃ¥ ca 0,1-0,2 bar beroende pÃ¥ storlek pÃ¥ dito . Detta är bara egen erfarenhet och om nÃ¥gon annan kan övertyga mig sÃ¥ är den bra. Detta med NIBES info om placering ger jag inte mycket för.  Pumpen ska även pumpa i riktning mot KB-växlaren

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2020, 15:28:27 »
kärlet bör sitta på trycksidan av pumpen

Nja, där har du fel.

Kärlet ska sitta pÃ¥ sugsidan, för att undvika undertryck med kavitationsproblem som följd.  tummenupp


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2020, 15:41:53 »
Hänger inte med pÃ¥ pumpens placering, om en pump inte fÃ¥r tag i vätskan p.g.a ett förekommande vacum sÃ¥ gÃ¥r en del  kraften i den till spillo,pumpen  slÃ¥r ut syremolikylerna i vätskan och dessa smÃ¥ bubblor gör att kavikatinsskador blir när dessa exploderar

Bubblorna består av vattenånga som bildas av att vattnet kokar när kokpunkten sänks av att trycket sänks (och dom imploderar).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Palaekman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nivåkärl trycks ihop
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2020, 17:20:33 »
Okej.

Installatören menade att det är såhär de löst det tidigare om problem uppstått.

Är detta en godkänd lösning?

Hur garanterar jag att jag får luftat systemet och att det finns tillräckligt med vätska?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!