Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: storlek pÃ¥ vedpanna ??  (läst 21501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
storlek på vedpanna ??
« skrivet: 25 december 2009, 10:50:54 »
hej
har suttit å tänkt på varför ha tex bara en vedpanna på 25-30kwh i sin kåk
å inte en på 50kwh

förutsätt att man har 1500-2000 lit tank så fattar jag inte varför man ej skulle kunna köpa en 50kw panna i stället för en 30kw panna
fördelarna e ju färre ved inlägg,förhoppningsvis fixar den större pannan att puffa upp tankarna på ett inlägg.
fÃ¥r man problem med varmgÃ¥ng sÃ¥ e det väl bara att lägga pÃ¥ mindre bränsle  dÃ¥ man eldar

som jag fattat det sÃ¥ är det oftast det som skiljer pannorna Ã¥t  vedutrymmet e större pÃ¥
större pannor så man rymmer mer bränsle = mer effekt
då bör det ju inte va specielt svårt att lägga på mindre ved för att hålla nere effekten

har jag fattat fel eller

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 11:27:24 »
Priset kanske? Finns det någon egentlig anledning att köpa en jättepanna om man inte har ackumuleringsmöjligheter så det räcker till?
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 13:52:55 »
hej
jag har då alldrig sett eller hört om nån som hafft för stor panna,95% av dom jag känner svär att dom får lägga på 2-3x
innan tankarna är fulla i bland 2x per dag ...det skulle jag se som en misslyckad installation

en liten brasa som start + ett rejält pålägg å hela systemet ska stå på 95 grader

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #3 skrivet: 25 december 2009, 13:57:56 »
Däremot har jag sett många med för stor panna och för lite tankar, där rinner det tjära ur div luckor och luktar f***n om röken. Så jag tror att man ska har rätt bra koll på hur grejerna "passar" innan man investerar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #4 skrivet: 25 december 2009, 14:16:59 »
en sån gång måste det va förarfel,lägger man på 50% mindre ved ska man kunna elda plattan i mattan ändå .....iomed att xxx kg ved avger xxx många kwh
sen så bör det va lättare att kompletera in fler eller mer vatten i systemet så man kan lagra
mer energi än att snål dimentionera pannan mot en undermåligt acctanks system å få dåliga drifts tider på värmen/eldningen


hadde en bekant som satte in 1000 liter tank på en gammal panna,han fick elda helkvällarna i pannan för att få tankarna på 80 grader...han tröttnade ganska fort på att elda ved
 dÃ¥ hela vintern gick Ã¥t till att lägga pÃ¥ i pannan

måste va lättare att reglera effekten genom att elda 50 % mindre brasor med full effekt och helt öppna spjäll ...pga att pannan e för stor.
om inte annat är det bättre för miljön....tycker jag

Bäst skulle va att ha 4-5000lit acctank,som eldades var 3-4 dag med ett "monster" till panna...
man skulle iofs säkert få kasta in en jädra drös med ved men det är ju inte så betungande om det va 2x i veckan >:D


« Senast ändrad: 25 december 2009, 14:29:46 av Dr Chun-Lan »

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #5 skrivet: 25 december 2009, 16:34:27 »
Det viktiga är, tycker jag, att ett stopp värmer hela tanken så man slipper tajma när det är lagom att gå till pannrummet igen. Man ska kunna tända ett stopp och sedan glömma hela grejen tills det är dax att elda nästa gång. Med detta som utgångspunkt väljer man storlek på tanken beroende på hur ofta man vill elda detta stopp.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #6 skrivet: 25 december 2009, 17:41:22 »
Det viktiga är, tycker jag, att ett stopp värmer hela tanken så man slipper tajma när det är lagom att gå till pannrummet igen. Man ska kunna tända ett stopp och sedan glömma hela grejen tills det är dax att elda nästa gång. Med detta som utgångspunkt väljer man storlek på tanken beroende på hur ofta man vill elda detta stopp.

japp håller med till fullo
i min värd så bör det va 20x bättre att salta på rejält både med panneffekt å tank
slipper att springa i pannan 3-4x per dag

det som bör styra allt e vad man plockar ut..1000lit räcker inte speciellt länge om man ska ha både varmvatten å värme i kåken särskilt om det är minus 18 ute...
jag skulle försäka räkna ut vad kåken behöver vid minus 18 och 24 tim å öka 2x så man säkert klarar 2-3 dagar bara på acctank ..utan att elda
å sen feta på ännu värre med pannan även om det innebär att jag måste tänka mig för då jag laddar pannan...lättare att bara lägga in 50% än att va tvungen att lägga på 3 gånger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #7 skrivet: 25 december 2009, 20:42:18 »
Ska du klara dej 2-3 dagar på tanken ska den va rejält stor minst 5 m3 skulle jag tro. Måste ha ett enormt vedutrymme om den ska eldas upp på ett inlägg. Man ska vara glad om man kan elda 1 gång om dan vid -18. Det kan jag ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #8 skrivet: 25 december 2009, 22:02:56 »
hej
tjaa det måste gå att bygga,bygger man ett väl isolerat hus med golvvärme,bra fönster effektiv
ventilation + ett energisnÃ¥lt sätt att göra varmvatten....ska det banne mig gÃ¥  att göra.

finns ju hus som inte just behöver tillskotts energi har man då tex 2-3000 liter vatten som håller
70-90 grader ska det baske mig räcka ganska långt...om allt är välisolerat och byggt på rättsätt

men det funkar nog inte med 70 graders framledning,gammla vatten raddar och en taskigt isolerad kåk med en borö tank som spiller ut energi med inbyggd förådsberedare.


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #9 skrivet: 25 december 2009, 23:09:44 »
Jag tycker att du resonerar helt rätt!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #10 skrivet: 25 december 2009, 23:57:49 »
hej
har suttit å tänkt på varför ha tex bara en vedpanna på 25-30kwh i sin kåk
å inte en på 50kwh

förutsätt att man har 1500-2000 lit tank så fattar jag inte varför man ej skulle kunna köpa en 50kw panna i stället för en 30kw panna
fördelarna e ju färre ved inlägg,förhoppningsvis fixar den större pannan att puffa upp tankarna på ett inlägg.
fÃ¥r man problem med varmgÃ¥ng sÃ¥ e det väl bara att lägga pÃ¥ mindre bränsle  dÃ¥ man eldar

som jag fattat det sÃ¥ är det oftast det som skiljer pannorna Ã¥t  vedutrymmet e större pÃ¥
större pannor så man rymmer mer bränsle = mer effekt
då bör det ju inte va specielt svårt att lägga på mindre ved för att hålla nere effekten

har jag fattat fel eller

Vad panna har för kw antal är ju inte så viktigt.Det är eldstads volymen man skall kolla på.
Jag laddar 2000L med ett ilägg.På sommaren kan jag inte lägg i fullt med björkved

Ett bra riktvärde är eldstadsvolymen gånger 18=Acktanks volym
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #11 skrivet: 26 december 2009, 09:49:26 »
Vet inte var du bor men att satsa på att klara flera dagar vid -18 tycker jag verkar vara i största laget. Men den temperaturen är väl den vanliga någonstans också. Jag utgick från att få elda ett stopp om dagen vid ca -5. Dom få dagar vi har kallare här blir det ibland två eldningar.

Vedvolym * 18 verkar träffa ganska bra vad jag har (90 * 18 = 1620) min tank är på 1700L.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #12 skrivet: 26 december 2009, 10:10:09 »
Man kan också börja i den andra ändan, dvs bygga energipositiva hus som inte kräver nå´n tillskottsenergi.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #13 skrivet: 26 december 2009, 10:26:20 »
Man kan också börja i den andra ändan, dvs bygga energipositiva hus som inte kräver nå´n tillskottsenergi.

japp min tanke med ..men det funkar inte riktigt här uppe i norr det e lite för kallt
tror alldrig det funkar men det går säkert att bygga så man inte behöver elda 5x i veckan
bäst vore 1x i veckan eller var annan vecka..

skulle va roligt att veta hur många kwh 1000 lit varm vatten innehåller
säg mellan 32-90grader
säg att kåken tar ca 25-30kwh per dyngn...då måste det ju lätt gå räkna ut hur stor
tank man behöver för att klara 3 dyngn....

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: storlek på vedpanna ??
« Svar #14 skrivet: 26 december 2009, 11:33:49 »
En panna kan bara bli för liten.
En panna ska vara stor för det har många fördelar.
Färre ilägg med större ved bitar så man slipper såga och klyva i onödan.
Grovt kan man säga att en panna på 25kw skapar dubbelt så mycket sågning och klyvning som en på 50 kw
Större tankar ger färre eldnings tillfällen.
Det sitter massor med folk som installerat panna efter minsta möjliga som funkar.
Jag är en av dom som sitter med för liten panna för att förra ägarna var snål dumma.
Har en 15-25kw panna till ett hus med dålig isolering på 200kvm huvuddunk
Pannan har ett ved magasin på 55 liter och tankar på 1000liter gissa hur många ilägg det blir för att ladda tankarna.
Nu kan man inte heller lägga i mer än 35 liter ved för annars hamnar den över primär luft intaget med en övertändning som följd.
Klarar inte en normal vinterdag i södra skåne utan att tända pannan på morgonen innan jag åker till jobb huvuddunk
Visst det funkar men är inte kul och hade inte veden varit gratis hadde jag inte eldat i den.
Hade pengar funits hade pannan bytats ut för länge sen.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!