Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KrÃ¥ngel sverige  (läst 12448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Krångel sverige
« skrivet: 27 oktober 2007, 22:46:46 »
hej

Nu e jag iriterad/uppretad igen

har länge plánerat att starta upp en liten firma...som ska jobba med mitt vanliga jobb
skogsröjning ..å ev kompletera med lite solvärme grejer å sånt små piller ..mer som en bisyssla
vintertid

kruxet ha vare att fÃ¥ lös röjnings jobb mest pga att ingen större firma vill ge bort arealerna man behöver  ...första Ã¥ret

dom har ofta som policy att bara ge bort/dela ut ca 100ha första året åren
dom pÃ¥stÃ¥r att det är  för att kolla sÃ¥ man gör jobben riktigt ...host host

misstänker att det finns en eller 2 andra orsaker ..... men det går jag inte in på

man behöver ca 500 ha för att fixa att leva på det,,, å då blir man inte rik så det gör nått,,,utan man överlever vintern

Nu har jag fått lite jobb av en firma som jag vill göra typ 50 ha

kruxet e ju att det är alldeles för lite att leva av,utan jag ser det mer som en liten start grund
gissar att jag utan krux får 100 ha till från en annan firma =150ha totalt

150 ha är lite å jag fixar inte att leva på det,men jag fick en bra ide.

Varför inte låta frugan dra igång en firma som vi kan ta jobben genom.

Hon jobbar pÃ¥ komunens Ã¥lderdomshem  Ã¥ har jobb sÃ¥ hon kommer inte att behöva stämpla
dom närmaste åren
hon får helt enkelt anställa mig då vi ska jobba i skogen

jag tycker det lÃ¥ter som en vettig tanke,dÃ¥ vi  kan smyga i gÃ¥ng firman lite lätt Ã¥ göra nÃ¥gra jobb
tanken är att sen köper jag upp fruns företag å gör om det till ett AB,då vi får snurr på jobben


MEN skit fina regler ..
hon kan inte starta firma utan att ha arbetsgivarens godtycke...å intyga att firman inte kommer att påverka jobbet

Jag tycker det lÃ¥ter som vi bor i ryssland pÃ¥ 1950 talet,varför ska arbetsgivaren behöva ge sitt godtycke till att min fru ska ha firma ...är en vanlig arbetare livegen ???  som en slav

har retat mig rejält pÃ¥ den här jädra regeln 
hur f-n kan det va möjligt  Ã¥r 2007 att det finns sÃ¥nna regler i sverge






« Senast ändrad: 27 oktober 2007, 22:53:34 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Krångel sverige
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2007, 22:53:16 »
Fattar inte riktigt varför frugan skall starta upp firman och inte du själv?  Men oavsett, sÃ¥ är det väl en sak mellan din fru och hennes arbetsgivare huruvida hon fÃ¥r ha en egen rörelse som bisyssla.  Det har väl inget med svensk lagstiftning att göra?  Vem är det som säger att hon mÃ¥ste ha deras medgivande?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2007, 23:14:00 »
hej

varför hon ska starta ??
klarar du av att leva på 15 000 kr i ett år

100ha genererar in ca 200 000 kr in i firman

dra bort kostnad för bil,bensin,försäkringar,skatt,lönekostnader,utrustning  mm mm
så ser du hur mycket deg som du har att leva för .....

lägg sen till att a-kassan försvinner då jag startar upp firman
sÃ¥  alla pengar jag ska/har att leva pÃ¥ är just dom 200 000 kr som jag jobbat in minus omkostnaderna


det bör bli kvar ca 70 000 kr i firman efter jag plockat ut lön under tiden jag jobbat som ska räcka till min lön resten av året
kruxet e att på dom 70 000 kr ska det betalas in arbetsgivar avgifter skatt mm mm
så nå 70 000 kr är det inte utan mer 30 000 kr sen jag plockat ut dom som lön

tror du verkligen jag klarar av att föda min familj på 5 perssoner på dom pengarna ????

det är anledningen till varför jag vill frun ska starta firma

Då får jag förhoppningsvis fortsätta att stämpla en vinter till å förhoppningsvis får jag mer jobb nästa år så det går att leva på det.......

det med att ha tillstånd från arbetsgivaren är en rätt som arbetsgivaren har
du kan måsta söka det för att få starta firma

iofs tror jag att det är lätt att få men ändå retar det skiten ur mig
det ska fan inte behövas.det bör va varje mäniskas rätt att styra över sitt liv
vill jag starta upp en firma så ska fan inte arbetsgivaren ha rätt att ligga med i det

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Krångel sverige
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2007, 23:21:41 »
hej

Nu e jag iriterad/uppretad igen

har länge plánerat att starta upp en liten firma...som ska jobba med mitt vanliga jobb
skogsröjning ..å ev kompletera med lite solvärme grejer å sånt små piller ..mer som en bisyssla
vintertid

kruxet ha vare att fÃ¥ lös röjnings jobb mest pga att ingen större firma vill ge bort arealerna man behöver  ...första Ã¥ret

dom har ofta som policy att bara ge bort/dela ut ca 100ha första året åren
dom pÃ¥stÃ¥r att det är  för att kolla sÃ¥ man gör jobben riktigt ...host host

misstänker att det finns en eller 2 andra orsaker ..... men det går jag inte in på

man behöver ca 500 ha för att fixa att leva på det,,, å då blir man inte rik så det gör nått,,,utan man överlever vintern

Nu har jag fått lite jobb av en firma som jag vill göra typ 50 ha

kruxet e ju att det är alldeles för lite att leva av,utan jag ser det mer som en liten start grund
gissar att jag utan krux får 100 ha till från en annan firma =150ha totalt

150 ha är lite å jag fixar inte att leva på det,men jag fick en bra ide.

Varför inte låta frugan dra igång en firma som vi kan ta jobben genom.

Hon jobbar pÃ¥ komunens Ã¥lderdomshem  Ã¥ har jobb sÃ¥ hon kommer inte att behöva stämpla
dom närmaste åren
hon får helt enkelt anställa mig då vi ska jobba i skogen

jag tycker det lÃ¥ter som en vettig tanke,dÃ¥ vi  kan smyga i gÃ¥ng firman lite lätt Ã¥ göra nÃ¥gra jobb
tanken är att sen köper jag upp fruns företag å gör om det till ett AB,då vi får snurr på jobben


MEN skit fina regler ..
hon kan inte starta firma utan att ha arbetsgivarens godtycke...å intyga att firman inte kommer att påverka jobbet

Jag tycker det lÃ¥ter som vi bor i ryssland pÃ¥ 1950 talet,varför ska arbetsgivaren behöva ge sitt godtycke till att min fru ska ha firma ...är en vanlig arbetare livegen ???  som en slav

har retat mig rejält pÃ¥ den här jädra regeln 
hur f-n kan det va möjligt  Ã¥r 2007 att det finns sÃ¥nna regler i sverge







Jag hoppas du förstår varför reglerna finns, ställ dig på andra sidan, dvs tänk dig att du är en arbetsgivare i framtiden där du har två anställda, tycker du det är schysst att dina anställda utan ditt medgivande kan starta upp en konkurrerande verksamhet?

Om det inte är konkurrerande verksamhet kan jag inte se varför arbetsgivaren skulle vägra skriva under ett medgivande så länge det inte påverkar ditt vanliga arbete.

Förstår inte heller vad din fru egentligen har med detta att göra...

Edit såg ditt andra nu...
Jag tycker inte att BIDRAGSFUSK är ok och det är dessutom straffbart!  fiR:
« Senast ändrad: 27 oktober 2007, 23:23:29 av Mike »

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Krångel sverige
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2007, 23:23:30 »
som jag fattat det så måste man ha sin nuvarande arbetsgivares medhåll om man ska starta ett företag inom samma arbetsområde.

Tycker inte det skulle behövas något sånt här när hon jobbar åt kommunen och ska själv starta upp ett skogsarföretag.

Sen om det är frugan din som ska starta det så måste ni ju få in mera pengar/jobb för att få ut samma lön ifall du hade startat det själv, blir ju fler utgifter när man har någon anställd som det blir i det fallet när du blir anställd av din fru.
« Senast ändrad: 27 oktober 2007, 23:26:24 av Orcus »
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Krångel sverige
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2007, 23:33:38 »
Mycket blev det...  AlltsÃ¥, för det första:  Du skrev ju ingenting om att du gÃ¥r pÃ¥ A-kassa.  Inte kan du begära att vi skall veta hela din bakgrund av intuition.  SÃ¥ frÃ¥gan vad din fru har med verksamheten att göra tycker jag var befogad.

AngÃ¥ende bidragsfusk (som nÃ¥gon annan skrev), sÃ¥ kan man ju inte riktigt kalla det för det, dÃ¥ jag antar att du kommer att rapportera till A-kassan att du arbetar x antal % och alltsÃ¥ kommer att fÃ¥ A-kassan reducerad i motsvarande grad?  Du vill att frun skall starta företaget, för att det tekniskt sett inte gÃ¥r att starta ett företag pÃ¥ 25% typ...?

AngÃ¥ende medgivande.  Om du nu har läst nÃ¥gon svensk lag som säger att din fru mÃ¥ste ha arbetsgivarens medgivande, sÃ¥ kan du väl tala om var det stÃ¥r?  Jag tror fortfarande att det är en ren avtalsfrÃ¥ga mellan din fru och hennes arbetsgivare och inte nÃ¥got som har med svensk lagstiftning att göra.  Menar du att bolagsverket och skatteverket kräver ett sÃ¥dant intyg för att hon skall fÃ¥ registrera företaget?  Jag registrerade dÃ¥ mitt företag utan nÃ¥got sÃ¥dant intyg.

Sedan vet jag inte vilken företagsform som det är du har funderat över?  Om det är en enskild firma som din fru skall registrera sÃ¥ bör du läsa pÃ¥ begreppet om "medhjälpande make/maka".  Det bör inte ställa till nÃ¥got problem i ditt fall, men det är lika bra att du är förberedd och vet reglerna för detta, dÃ¥ det kan bli föremÃ¥l för diskussion.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Krångel sverige
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2007, 23:35:14 »
Sen om det är frugan din som ska starta det så måste ni ju få in mera pengar/jobb för att få ut samma lön ifall du hade startat det själv, blir ju fler utgifter när man har någon anställd som det blir i det fallet när du blir anställd av din fru.
Nej, det stämmer inte.  Skattesatserna är exakt desamma för medhjälpande maka/make som för "företagsledaren".
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Krångel sverige
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2007, 23:46:53 »
AngÃ¥ende medgivande.  Om du nu har läst nÃ¥gon svensk lag som säger att din fru mÃ¥ste ha arbetsgivarens medgivande, sÃ¥ kan du väl tala om var det stÃ¥r?  Jag tror fortfarande att det är en ren avtalsfrÃ¥ga mellan din fru och hennes arbetsgivare och inte nÃ¥got som har med svensk lagstiftning att göra.  Menar du att bolagsverket och skatteverket kräver ett sÃ¥dant intyg för att hon skall fÃ¥ registrera företaget?  Jag registrerade dÃ¥ mitt företag utan nÃ¥got sÃ¥dant intyg.

Kommuner är ganska noga med att kolla om de anställda har bisysslor nuförtiden. Det är i grunden ganska bra eftersom man hanterar stora summor skattepengar. Jäv och brott mot LOU är ju sånt man vill undvika.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2007, 00:40:45 »
hej
tjaa tycker det känns som frugan är livegen,att komunen styr hennes liv även på fritiden

Ã¥ till det med bidragsfusk ?
anger jag 100% jobb på kassakorten då jag arbetar så tar jag knappast ut nån a-kassa
utan lever på min lön

kruxet är ju inte att det är en halv tid eller 30% arbete kruxet är att det är ett sässongs arbete.har jobb från maj till nov
sÃ¥ det är knappast nÃ¥tt mygel  det är precis sÃ¥ jag jobbar i dag....

satt i precis samma sits för 4 år sen,då hoppade en "vänlig kompis" in av barmhärtiget å startade upp firman
för att det inte gick starta upp på den lilla mängd jobb jag skulle få ....det är han jag jobbar åt nu ...han omsätter i dag ca 2.5-3 miljoner per säsong...

min rygghåller ju på att säga upp sig så han är inte direkt angelägen om att jag ska fortsätta
jobba mer åt han....pga att jag inte fixar att producera/prestera som förr

men,jag ska f-n inte bidra med att släpa in pengar Ã¥t nÃ¥n annan  än till min egen familj ,,om jag ska börja om pÃ¥ samma sätt

visst jag kan jobba men inte lika hårt som förr å det ska inte främja nån annan än mig

jag tror det ska gå ändå iomed att jag kommer att ha anställt folk som gör grovjobbet
då jag har fått lite volym på jobben
som exempel ..killemn jag jobbar Ã¥t nu har inte röjt en ha pÃ¥ 4 Ã¥r,Ã¥ jag tror knappast han kan stata upp en röjsÃ¥g  lika väl funkar det för han



Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2007, 00:45:22 »
AngÃ¥ende medgivande.  Om du nu har läst nÃ¥gon svensk lag som säger att din fru mÃ¥ste ha arbetsgivarens medgivande, sÃ¥ kan du väl tala om var det stÃ¥r?  Jag tror fortfarande att det är en ren avtalsfrÃ¥ga mellan din fru och hennes arbetsgivare och inte nÃ¥got som har med svensk lagstiftning att göra.  Menar du att bolagsverket och skatteverket kräver ett sÃ¥dant intyg för att hon skall fÃ¥ registrera företaget?  Jag registrerade dÃ¥ mitt företag utan nÃ¥got sÃ¥dant intyg.

Kommuner är ganska noga med att kolla om de anställda har bisysslor nuförtiden. Det är i grunden ganska bra eftersom man hanterar stora summor skattepengar. Jäv och brott mot LOU är ju sånt man vill undvika.


hej
det enda min fru hanterar på jobbet e väl bajs å piss blöjor,,,,visst sitter du som ekonomi ansvarig eller inköpare fattar jag vitsen med att ha koll på vad du gör vid sidan om
men skitblöjorna e tung sålda å inte speciellt efter traktade

så jag fattar inte vitsen med kravet i hennes fall

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2007, 01:02:31 »
måste fortsätta lite mer i detta ämne

det va som då vi startade upp första firman
jag hadde grejer som vi skulle använda i firman,,så jag ringde på facket å frågade om det innte skulle gå få starta upp en hobby firma vid sidan om mitt jobb

tanken va att jag skulle hyra ut en bil och en skogs koja/arbets koja till min chef
då jag lix hadde grejerna stående hemma

jag va medläm i hotell å restaurang då

näpp det gick inte
det va helt omöjligt,jag frÃ¥gade varför det inte skulle funka  chefen hyr grejerna av mig dÃ¥ vi jobbar Ã¥ dÃ¥ jobbet e slut fÃ¥r jag tilbaks dom

då hävdade dom att jag ställde mig i en beroende ställning till chefen som hindrade mig från att ta andra jobb resten av året ????
hallå sålänge jag jobbar så hyr jag ut grejerna å då vi slutar jobba så kommer dom tillbaks

hur kan det påverka min möjlighet att ta andra jobb
speciellt som jag då ofta vickade på skolbespisningen på vintrarna

nää det skulle inte gå
utan jag skulle kunna ta med grejerna på jobbet å låta chefen använda dom å få lite mer i lön
dÃ¥ frÃ¥gade jag kärringen om hom tog med sig kaffebryggaren sin pÃ¥ jobbet  eller damsugaren

nää skulle hon alldrig göra

men jag skulle göra det ????

fattar folk noll ?
hyr jag ut tex en bil  sÃ¥ bör man ju ha firma
intäkterna ska ju väga mot utgifter som tex rep
det är ju en viss skillnad att få lyfta moms på tex däck,reparationer å andra grejer
allt sånt tar man ju upp som kostnad i firman....

ska jag stå som privatpersson å köpa däck så blir det genast betydligt dyrare
det ska köpas för mina skattade pengar =lön + att jag inte får lyfta moms
folk skulle fan gå kurs i hur det funkar

grrr
tillslut så surade jag till å sa att jag vet precis hur jag ska göra för att få betalt
för mina grejer
jag tar  pengarna svart ,,,,sÃ¥ slipper bÃ¥de du Ã¥ jag en massa krÃ¥ngel

nää det skulle jag ju inte få göra det va ju rent olagligt å jag riskerade att förlora stämplingen
 
då frågade jag ..tror du verkligen du kan kolla det ?
pengarna finns ju inte å tror du jag anmäler till er att jag får svarta pengar
hur ska du kunna bevisa att jag fått svarta pengar

pratade sen med  skog Ã¥ träfacket,dÃ¥ skulle det inte va nÃ¥tt problem att göra som vi tänkt

nääää håller på att va hyfsat less
det enda jag vill e att få en ärlig chans att försöka få starta firma å leva på det i stället för att stämpla halva året ......men det verkar förbaske mig omöjligt







« Senast ändrad: 28 oktober 2007, 01:19:46 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krångel sverige
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2007, 06:09:52 »
Reglerna som gör det omöjligt för dig att starta en firma då du bara har en uppdragsgivare (din chef) finns till för att man skall undvika lönedumpning.
Om man tillät att folk startade företag med målet att bara jobba åt en uppdragsgivare (sin egentliga arbetsgivare) skulle kunna sätta igång en våg av underbud av folk som är rädda att förlora jobbet - istället för att bli uppsagd startar man helt enkelt en egen firma och erbjuder sina tjänster till en lägre kostnad....

På ett sätt är det överförmynderi, men på ett sätt är det ett sunt resonemang.

Vill du trots allt starta firma (även om du bara har en uppdragsgivare) är det bara att komma med en liten vit lögn för myndigheterna när du startar upp verksamheten.
Skriv alltså att du kommer att ha 5 olika uppdragsgivare, minst, men att du vänder dig till alla dom har behov av att köpa de tjänster du utför eller hyra de maskiner du hyr ut.

I många fall starts ju faktiskt företag med bara en "klar" uppdragsgivare, och sedan utvecklas det allt mer.

Satsa ditt krut på sånt du kan påverka och inte på att förändra lagstiftningen... En liten vit lögn gör att du kommer dig förbi de flesta hindren.

Däremot är jag inte lika säker på att du får fortsätta stämpla på vintern om nån skulle utreda frugans företag... Make/maka jämställs när det gäller vem som driver äger firman, så kan eventuell utredare påvisa att du jobbat i "hennes" företag så riskeras nog stämplingen likväl.
Kanske skulle det kunna fungera om hon gav dig lön i ett par månader (när ditt vanliga säsongsarbete upphört) och att du inte stämplade de månaderna. Som jag ser det är det den enda lösningen som kan fungera för dig/er och det innebär ju samtidigt att du inte har just nåtför det i slutändan, du ersätter ju bara två månaders stämpling med jobb åt frugan.
Det är iofs schysst att du vill göra det, det sparar ju pengar för oss andra skattebetalare, men var det verkligen det du hade tänkt dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2007, 09:07:00 »
hej

joo det med en arbetsgivare vet jag redan i dag har jag 2 st å fler ska det bli så det är inget problem

å till det me stämplingen

jag kommer att stämpla tills jag får nog mycket jobb..dvs första vintern har jag ca 500 ha
med jobb behöver jag inte stämpla då har jag råd att gå "arbetslös" i nån månad
låter väldigt skumt att jag ska gå hemma å drälla med lön men det e ju just det som e vitsen
är jag egen kan jag ta ut en lägre lön vintertid å klara mig utan att nån kan gnälla
det är mina pengar å mitt företag

så du har till vissdel rätt då du skriver..
Det är iofs schysst att du vill göra det, det sparar ju pengar för oss andra skattebetalare, men var det verkligen det du hade tänkt dig?


samt att jag förmodlingen kommer att ha andra jobb under vintern,så har det ju funkat för mig i flera år i vanliga fall vickar ju på skolbespisningen köket på dagis mm mm
så att hitta jobb har liksom vare minsta problemet

men men vi får se hur det går

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krångel sverige
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2007, 09:18:26 »
När ska du hinna röja om du har jobb större delen av året?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Krångel sverige
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2007, 10:12:20 »
hej
???
röja om jag har jobb ???

jag röjer perioden  första maj till nov  dvs 2007-05 till 2007-11 = mitt jobb
då jag kommer att va anställd i min frus röjnings firma

resten av Ã¥ret dec till maj gÃ¥r jag normalt arbetslös eller vickra pÃ¥ andra jobb 
som tex i  skolköket
« Senast ändrad: 28 oktober 2007, 10:21:00 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!