Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Nibe F2120-12 och VVM S320 bästa valet för mig?  (läst 2828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad C.Ã…berg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vi köpte ett hus i höstas som har CTC Eco-el och CTC Eco-Air 105 installerat. De ger ju erkänt dåligt med varmvatten och dessutom sjunger kompressorn på sista versen. Det räckte med någon minusgrad för att behöva elunderstöd. Nedre pannan kom sällan över 40 grader i vintras. Vi blev räddade av att det var en så pass mild vinter. De tidigare ägarna bodde inte här på heltid och hade andra duschrutiner än vi skulle jag tro, så det fungerade nog för dem. Vi är två vuxna och två tonåringar. Huset är på 175 kvm ungefär med öppen planlösning och snedtak som har nästan 5 meter takhöjd i ena änden. Det är mycket luft som värms med andra ord. Vattenburen golvvärme är det och även ett FTX-system installerat. Huset är byggt 2008.

Hur som helst så ska detta uppgraderas nu! Vi har precis skaffat solceller och det kommer en elbil inom kort. Jag kör Tibber med timdebitering av elen och gillar smarta hemlösningar. 16A huvudsäkring och det vill jag inte höja upp. Lastbalansering och automatisering kommer att se till att det räcker.

Jag har googlat en del och kommit fram till att det lutar åt följande:

1 st värmepump Nibe F2120-12
1 st elpanna Nibe VVM S320

Anledningen till det är att Nibes F2120-serie verkar vara top notch och deras nya VVM S320 verkar passa mig som gillar smarta hemlösningar. 250 kr per år för att få tillgång till Nibe Uplink premium tar emot rent principiellt, men det får jag ta.

12 kW är rejält mycket mer än de 5 kW som min nuvarande Eco-Air 105 skulle ge om den var ny, men vad jag har förstått är det ingen nackdel med en varvtalsstyrd pump som är lite överdimensionerad. 8 kW med trefas kostar så lite mindre, så jag går hellre upp en storlek. Upp till 65-gradigt tappvatten utan elpatron även på vintern (63 grader vid minus 25) kommer spara oss en rejäl slant per år.

Jag lutar åt att köpa hem grejerna själv och installera det ihop med en kompis som är kunnig. I mitt förra hus installerade jag det själv med min far, som jobbat som rörmokare i 60 år(!), men han är för gammal nu. Det verkar inte som att det går att hitta Nibe billigare utomlands, så det får bli att köpa där det är billigast i Sverige helt enkelt. Jag har även begärt offerter från firmor, för att se vad skillnaden blir. Efter ROT kanske det inte är någon jätteskillnad och då är det förstås bekvämt att någon annan gör jobbet åt en.

Jag har läst att pumpen även kan användas till kyla. Där har jag absolut noll koll. Kan jag på något vis få kyla i min ventilation med hjälp av pumpen eller är det något helt annat som krävs? Att installera AC kommer jag inte göra, men om jag kan få ned temperaturen några grader i kåken med hjälp av detta de hetaste sommardagarna vore det trevligt.

Så, två frågor har jag:

1. Låter detta som ett vettigt alternativ för mig?
2. Hur fungerar det att utnyttja pumpen för kyla?
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 15:54:10 av C.Ã…berg »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Här kan du se lite om du klickar i kylan:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26467/M12461SE-1.html

Installatörsmanual F2120:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdf

Hittar inte direkt något dokument om kylan i övrigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Är Nibe F2120-12 och VVM S320 bästa valet för mig?
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2020, 20:59:49 »
Niben är på alla sätt ett bra val.

Vad gäller kyla så föredrar jag själv att kyla med luft/luft pumparna men är inget problem att göra det med F2120, kräver dock lite extra tillbehör och rörjobb. Så prismässigt misstänker jag att det kostar ungefär lika mycket att utrusta för kylning med Niben som att köpa och installera en billig luft/luft. Mycket förstås beroende på var du kan placera en eventuell konvektor och hur lång rörödragning det blir dit.

Värt att notera i sammanhangent torde även vara det att sin typbeteckning till trots så ger nämda pump aldrig 12kW effekt. Dock torde den räcka till utan problem.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!