Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVC ledning - Proppa?  (läst 1348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leon_Azzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
VVC ledning - Proppa?
« skrivet: 27 december 2012, 11:11:44 »
Hej!
Börjat renovera mitt badrum som finns längst bort från Värmepannan och har bytt de gamla rören genom att montera en fördelare och dra pex rör till dusch, handfat samt toaletten.
Huset är stort och det fanns 2 varmvattenrör av koppar dragna i källaren fram till badrummet. Jag proppade det stora röret (28mm) och kopplade på matarledningen till min nya fördelare på det mindre röret (22mm).
Problemet är att nu kommer det ingen varmvatten fram alls till fördelaren medans kallvattnet fungerar utmärkt. Jag har luskat lite och jag antar att jag har haft en vvc ledning som jag har antagligen kopplat till min fördelare. Är det därför det kommer ingen varmvatten fram?
Det sitter en pump för varmvattnet på Thermia bergvärmepumpen och den snurrar bara när jag stänger av balofixen som sitter innan pumpen. Det verkar som vattnet får den att sluta snurra. Vrider jag ventilen och stänger vattnet så funkar pumpen men stannar så fort den öppnas igen.
Kan det bero på att jag har proppat vattenledningen och använder vvc ledningen? Eller har Grundfos pumpen gjort sitt? Den heter UP 20-15N och är av en äldre modell.
Nu tar det även lång tid för varmvatten att komma ur i kranen för de tappställen som är längre bort från pannan men det beror väl på pumpen kanske?

En tanke är att om jag ska koppla ihop 28mm röret med 22 mm röret med en t-koppling och på så sätt få en cirkulation och samtidigt varmvatten till fördelaren. Funkar det tror ni?

Tacksam för svar. tummenupp
« Senast ändrad: 27 december 2012, 12:00:00 av Leon_Azzaro »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVC ledning - Proppa?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2012, 14:07:42 »
Hej!
Det låter som du har VVC, och den klenare 22 mm ledningen är antagligen returen.
Det sitter troligen en backventil på denna någonstans också, därför kommer det inget varmvatten.
Vill du ha kvar VVC så måste du koppla ihop ledningarna som du beskriver.

Angående hur din VVC-pump funkar så står det lite här:
http://www.plumbnation.co.uk/site/grundfos-up20-15n-hot-water-service-circulator-3-4---unions/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Leon_Azzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: VVC ledning - Proppa?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2012, 18:40:14 »
Tack så mycket för hjälpen!

Gott nytt år! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!