Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kirigamine ZEN i sommarhuset  (läst 6961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kkrans

  • Gäst
kkrans
Kirigamine ZEN i sommarhuset
« skrivet: 05 december 2012, 11:39:18 »
Jag har nyligen satt in en MSZ-EF35VEH i mitt sommarhus. Jag valde den i och med att jag tyckte den ser bra ut och att den hade 10 grader funktionen. Jag har inte satt in någon mobilkontroll än men det blir det väl snart.

En sak förstår jag inte alls. Det är en Norsk Timmerstuga som är öppen hela vägen till nocken och pumpen installerades relativt högt uppe för att installatören rekommenderade det. Storstugan är väldigt stor så det finns många kubik luft att värma.

Jag har utöver pumpen en centralt styrda elradiatorer som jag ställt på 5 grader för att hjälpa till om pumpen inte klarar.

Enda sättet att aktivera 10c funktionen på pumpen är att slå på iSave, som jag ställde in och satte fläkten på auto. Jag tycker pumpen skulle kunna gå hårdare än den gör när det är kallt. Radiatorerna slår på stup i kvarten och det känns som att det är knappt någon besparning att få.
Det finns en radiator i närheten av pumpen som jag ställde ner för att se om pumpen börjar jobba rätt ifall det inte finns några värmekällor i närheten.

Har nÃ¥gon nÃ¥gra tips? 
Vad är det bästa sättet att optimera pumpen och dessa radiatorer. Är det bättre att köra på 16c för att slippa en drygt 5000w belastning av alla dessa radiatorer som slår på stup i kvarten.

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 14:15:44 »
Jag har nyligen satt in en MSZ-EF35VEH i mitt sommarhus. Jag valde den i och med att jag tyckte den ser bra ut och att den hade 10 grader funktionen. Jag har inte satt in någon mobilkontroll än men det blir det väl snart.

En sak förstår jag inte alls. Det är en Norsk Timmerstuga som är öppen hela vägen till nocken och pumpen installerades relativt högt uppe för att installatören rekommenderade det. Storstugan är väldigt stor så det finns många kubik luft att värma.

Jag har utöver pumpen en centralt styrda elradiatorer som jag ställt på 5 grader för att hjälpa till om pumpen inte klarar.

Enda sättet att aktivera 10c funktionen på pumpen är att slå på iSave, som jag ställde in och satte fläkten på auto. Jag tycker pumpen skulle kunna gå hårdare än den gör när det är kallt. Radiatorerna slår på stup i kvarten och det känns som att det är knappt någon besparning att få.
Det finns en radiator i närheten av pumpen som jag ställde ner för att se om pumpen börjar jobba rätt ifall det inte finns några värmekällor i närheten.

Har nÃ¥gon nÃ¥gra tips? 
Vad är det bästa sättet att optimera pumpen och dessa radiatorer. Är det bättre att köra på 16c för att slippa en drygt 5000w belastning av alla dessa radiatorer som slår på stup i kvarten.

Passade på och registrerade mig, kunde inte skriva om en del av min fråga som jag kom på var inte riktigt ordentligt skrivet.

Stugan är långt ute i Roslagens skärgård.

Några direkta frågor.
Måste man köra iSave för att kunna ställa in 10 grader?
Är det vettigare att kör iSave med 16 grader?
Är det dåligt med en högt placerad pump?
Installatören ville installera kompressorenheten i nord-östlig riktning istället för syd-öst som jag trodde var bästa placeringen.

Tack på förhand.

Knackaren

  • Gäst
Knackaren
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 14:54:17 »
Såg du skrivit att du satt den på Auto. Ska alltid stå på HEAT

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 20:04:03 »
Såg du skrivit att du satt den på Auto. Ska alltid stå på HEAT

Den står på heat. Fläkten är auto.

Utloggad Bebbe56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #4 skrivet: 06 december 2012, 12:16:25 »
Du har högt i tak och värmen stiger uppåt.
Prova att sätta fläkten på max och rikta ner luftströmmen.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #5 skrivet: 06 december 2012, 16:41:58 »
Ställer du den på 16C kommer förbrukningen bli relativt låg ändå skulle jag tro, hellre det än att elementen slår på när ni inte ens är där.
Men ställ ner vingen och sätt fläkten på max istället för auto och se om du får nån bättre effekt av det.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #6 skrivet: 07 december 2012, 10:09:25 »
Tack för svar! Jag kollar i helgen och rapporterar tillbaka ifall det finns någon som har liknande problem.

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #7 skrivet: 08 december 2012, 10:27:13 »
jag åkte till stugan igår. Ställde pumpen på iSave 16c, fläkten på 3 och blåsning näst mest neråt.
Passade också på att lägga en golvfläkt nedanför pumpen att blåsa djupare in i huset.
När jag bytte läge från 10c till 16c så tod det inte mer än en kvart innan pumpen tyckte att den nått inom 1c av måltempen. För att sedan inom 10 minuter att starta igen. Därför fläkten för att skapa ytterligare cirkulation.

Nu ska det följas på Vattenfalls hemsida hur utveckligen går.


Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #8 skrivet: 15 december 2012, 14:50:44 »
Svar till de som söker.  tummenupp

Efter ovanstående aktivitet så kommer var jag och kollade i stugan (behöver köpa en såndära SMS styrning) så rapporterar Vattenfall drygt 20kwh per dag och det var 15 grader längst bort i stugan. Själva huset är i vinkel så var det inte lägre än 10 grader någonstans efter att kört en vecka med iSave 16 grader. Jag har nu satt pumpen på iSave 10 med max fläkt så får vi se om jag slipper elementen även under nästkommande vecka.


Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #9 skrivet: 20 december 2012, 13:05:51 »
Och Vattenfalls webbsidor funkar inte korrekt sÃ¥ har ingen koll pÃ¥ förbrukning  dontknow

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #10 skrivet: 29 december 2012, 09:12:52 »
Hei . Dessverre er ZEN modellen et arbeidsuhell fra Mitsubishi . Da den har minimum uteffekt i varmemodus pÃ¥ 1800 watt . Dette gjør at den gÃ¥r veldig mye on/off , Ã¥ da særlig ved lavt varmebehov grunnet varm utetemperatur eller "for lite rom" Ã¥ varme opp. Ã… da er 10 graders innstilling meningsløs . Unntak er ved stort rom. SÃ¥ for deg som allerede har den montert vil nok største strømbesparingen være Ã¥ sette opp temperaturen til minst 16-20 grader for mer jevn og kontinuerlig drift   :)  Lykke til    wave 
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2013, 20:47:43 »
Jag har märkt att ni skällt på den här pumpen i detta forum. Skäligt eller oskäligt vill jag inte ens gå in på.

Faktum är att med lite tweaking har jag sänkt min underhållsvärmekostnader till en tredjedel.
Det är väl därför man skaffar en värmepump eller?

Kirigamine ZEN har fungerat utmärkt för ändamålet. Hålla varmt i stugan när vi inte är där och värmt upp när vi är där.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Kirigamine ZEN i sommarhuset
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2013, 22:05:59 »
Har nu haft en ZEN (EF35) i ett år och är också jättenöjd med den.
Totalförbrukningen 2012 blev 70% av året innan och elförbrukningen på Niben (310p) blev 38%.
Vi använder elpatronen på Niben ytterst sparsamt numera. Den går runt på den värme som L/L-värmepumpen levererar och patronen är oftast blockerad.
Det är mycket möjligt att en FD35 skulle ge något bättre siffror, men med en ZEN så är t.o.m hustrun nöjd, då innedelen är högglanslackerad, 'designad' och läcker.
Att alla familjemedlemmar uppskattar pumpen skall inte underskattas  ::)
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!