Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: finns de nÃ¥n liten fin vedpanna att komplettera bergvärmen med?  (läst 13305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Blir allt mer skeptisk till bergvärme, alla dessa paranoida tankar hur elen kommer bli ruskigt dyr framöver osv osv..

Men inte vill jag offra halva garaget åt en rejäl ved-anordning... Finns det någon liten myspys panna som är lätt hanterad
och som jag med lätthet kan koppla till samma 300/200 tank som bergvärmen kör på?

Eller är det bättre jag håller mig till kaminer då isf?

Kan man elda vad som helst i kaminer? jag har massa torr fin ved samt massa träd som kastar ner sina grenar så fort de blåser.. hehe
sen ska man ju inte tala om allt virke som ligger i en hög nu vid husrenoveringarna...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
kolla i tråden under din

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bättre med kamin för luftburen värme och en rumsgivare till VP:n.

Värmer du tanken så värmer du endast varmvattnet. Försöker du istället värma radiatorvattnet så kommer VP:n tappa uteffekt och risken ökar att VP:n stannar på hög returtemp.
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 16:30:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Bättre med kamin för luftburen värme och en rumsgivare till VP:n.

Värmer du tanken så värmer du endast varmvattnet. Försöker du istället värma radiatorvattnet så kommer VP:n tappa uteffekt och risken ökar att VP:n stannar på hög returtemp.

hej

beror väl lite på hur han kopplat in kaminen mot resten av systemet,önskvärt är väl att pumpen ska stanna av då kaminen ger nog med värme å starta upp då han behöver värme
eller ?? veden är väl ändå det billigare alternativet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bättre med kamin för luftburen värme och en rumsgivare till VP:n.

Värmer du tanken så värmer du endast varmvattnet. Försöker du istället värma radiatorvattnet så kommer VP:n tappa uteffekt och risken ökar att VP:n stannar på hög returtemp.

hej

beror väl lite på hur han kopplat in kaminen mot resten av systemet,önskvärt är väl att pumpen ska stanna av då kaminen ger nog med värme å starta upp då han behöver värme
eller ?? veden är väl ändå det billigare alternativet

Bergvärme och ved kostar ungefär lika per kWh, räknar man in vedens verkningsgrad blir bergvärme nästan billigare. Däremot är det vettigt att spetsa med ved, men då är det smidigare att värma luften direkt i en kamin och låta bergvärmepumpen jobba med avstängd elpatron och låg framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
tja, vore ju inte fel om den värmde båda delarna... nu har jag öppnat den köksväggen och ska känna efter ifall jag vill ha de sådär, hehe.

vattenmantlade är ju superdyra så det vettekatten om de känns så skoj...
någon nämnde att han hade en modell med fläkt som värmde upp effektivare än vanliga...

och återigen - kan man elda vilken skit som helst i dessa? tycker jag har hört att de krävs väldig exklusiv ved...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
och återigen - kan man elda vilken skit som helst i dessa? tycker jag har hört att de krävs väldig exklusiv ved...
Visst är det så, endast björkved från statoil är det som gäller... :o;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
och återigen - kan man elda vilken skit som helst i dessa?

Det där beror pÃ¥ vilken relation du vill ha med grannarna, själv skulle jag kasta ett gäng ruttna ägg pÃ¥ den granne som eldar skit i sin kamin.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
bara för skoj skull kan jag ju ställa frågan - hur stort område bör man ta hänsyn till, hur långt sprider sig rök (begriper att de beror på vind såsett) men kan ju lika gärna finnas forskningsresultat i den frågan också. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
sen är det ju en sak till med vatten mantlat,strömlöst =noll funktion det går ej att elda

gör din vp varmvatten så använd den till det,skaffa en kamin som bara värmer luften
å elda då pumpen får det kämpigt så spar du mest pengar

ved kvalite ...? njjaa vanlig torr ved Björk,Asp,Gran,Tall duger gott ryker lite å värmer bra
men se till att veden är torr  sen gÃ¥r det ju att elda pellets Ã¥ energiloggs i värsta fall
om man blir utan ved.
bygg spill duger gott akta bara sågen


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Om man vill värma sitt hus med luftburen värme från kaminen så krävs det en väldigt öppen planlösning såvida du inte vill sätta värmetransportörer i alla väggar eller dra ett helt kanalsystem på vinden med isolering osv. Man får varmt som fan i det rummet kaminen står och kallt i resten. Vanliga enkla kaminer ger väl 10kw. Jag har en vattenmantlad som avger 6kw till luften. Sedan är den placerad i samma rum som har trappan till övervåningen så jag får inte jättevarmt i rummet. Kanske 24-25 grader. Däremot får jag varmt i alla andra rum OCKSÅ via rad-systemet. Om jag skulle ställa ner elannan till säg 40 (simulerad BVP) i framledning (har inte vp-installationen färdig än) och köra resten luftburet så skulle lillgrabbens rum på norrgaveln bli ett frysrum.
Man måste ju anpassa sitt val av kamin efter förutsättningarna.

Angående grannar så kan man väl säga att det ryker mer av en vattenmantlad än en luftburen. I alla fall i början av en eldning. Tar kanske 15-20min att komma upp i 90grader laddtemp. och då är det väl ganska likvärdigt med en vanlig kamin. Kanske lite mer rök.

Det finns små pannor med riktig omvändförbränning som går att ha i vardagsrummet. Men dom kostar kanske 50 000:-

Det är extremkallt i år. Bygg inte något efter hur det ser ut i år. Alla har kallt eller förbrukar ved, el och pellets i massor.

Bygg för normalfallet, vill du ha en myskamin så kör en gel-variant om du inte känner att du vill hålla på med ved och inte tror dej behöve den mer än 5 brasor /år. Du får många kWh för en kamininstallation.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad CDF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej ved brændere,
jeg har selv brændt ved/ træ i 6 år i denne danske konstruktion med underforbrænding. Koster 25.000 Danske kr.

www.bioovn.dk

den er koplet til mantlet tank på 500 l og tændes op to gange i døgnet ved < minus 5 grader. Ellers en gang om aftenen.
- jeg lukker spjæld når ilden er slukket (kl 23.00 og kun gløder tilbage) og kan brænde videre næste morgen kl 7.

Jeg kan nu også have gæster på besøg,,,,de klager over svet - funker fint ifald man husker at åbne vinduer og døre og ikke tænde op på fest dagen.

Mvh CDF
----------------------  ------------  -------
Pioneer LV, 500mm isolering, gulvvarme overalt, träryd fönster, 120m2  Helsingør

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!