Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur vet jag om jag behöver hjälpstarta cirkulationspumpen pÃ¥ Fighter 310P?  (läst 8274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Har idag satt igång cirkulationspumpen efter sommaruppehållet, men märker ingen skillnad på radiatorerna!
Har på min innegivare ställt in en rumstemp. på 28 grader mest för att se så att cirkulationspumpen är igång (tänker sänka den vid ett senare tillfälle).
Hur vet jag att min cirkulationspump inte behöver hjälpstartas? Ska luftningsskruven på pumpen rotera?
Tacksam för hjälp!
Mvh
/
Ola

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Du borde kunna känna om den går genom att lägga handen på den. Min både vibrerar och låter lite olika beroende på vilket läge jag kör den i. Dock är det väldigt svårt att uppfatta om kompressorn samtidigt är igång.
Titta även på framledningstempen, genom att bläddra i kanalväljaren under frontpanelen, och se om den ökar när det är svalare ute.

Den stora skruven ska inte rotera, dock ska den bakom den göra det. Om du slår av hela värmepumpen kan du lossa på hatten och känna med en skruvmejsel om pumpen sitter fast.
Om du har allt igång och sticker dit en skruvmejsel, var beredd på att den följer med runt om du "hjälpstartar" pumpen.

Alternativt så drar du ut ratten på shunten och manuellt öppnar den fullt, går pumpen ska då elementen bli varma. Gör du det så glöm inte att sätta tillbaka den i autoläget. :)
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för ditt snabba svar!!!  :)
Ok, har nu lossat luftningsskruven och kollat att cirk.pumpen inte sitter fast och det gör den inte, den roterar lätt åt båda hållen när jag skruvar på den med en skruvmejsel!
Spelar kapacitetsinställningen på cirk.pumpen någon roll?? Står nu i läge 3, dvs högsta.

Är dock lite mer osäker på det här med shunten, ska pumpen stängas av eller sättas i reservläge?
Som shunten är nu står den på automatik och i läge 0 (graderad från 0-10).

Mvh
/
Ola

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Inga problem, råkade sitta vid datorn.
Då borde allt vara i sin ordning, vänta och se när det blir lite svalare ute. Om pumpen rör sig när du testar med mejsel borde du även kunna se om den fungerar när du slår på värmepumpen.

Cirkulationspumpen kan stå på ett lägre värde. Jag har sänkt min från 3 till 2. Kan även köra på det lägsta men ibland upplever jag att det då blir kallt inne under vintern.
Har du ett litet hus, eller enplans, kan du testa att sänka till läge 1. Blir det inte riktigt bra värme inne när det blir kallare så höjer du bara till läge 2.
Lägena reglerar endast hastigheten på pumpen.

Om shunten står i autoläget och på 0 så anser värmepumpen att det för tillfället inte behövs någon framledning. Mao, ingen husvärme = inga varma element.
Jag tror inte det spelar någon roll om pumpen är i normalläge eller reserv när du shuntar manuellt. Dock behöver du nog inte ödlsa någon tid på det, om du nu fått igång cirkulationspumpen.

Edit: Kom på att du förmodligen inte behöver shunta manuellt. Det borde räcka med att skruva upp kurvlutningen till max. Om du nu inte har väldigt varmt både inomhus och utomhus. ;)
« Senast ändrad: 15 september 2009, 12:24:46 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!