Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer  (läst 1301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« skrivet: 19 december 2022, 09:56:07 »
Har en Nibe F1155-16. Installerad nov-17. Borrdjup 210m. Pumpen är dockad mot en VVB Nibe 300 liter.

Har problem med pressostatlarm som kommer när det är minusgrader ute så kompressorn spärras. Problemen kommer när det är ca -4--5 eller kallare, eller rättare sagt när en VBfram behöver vara mer än ca 45 grader. Har haft 2 olika firmor (och 3 olika kyltekniker) på plats som felsökt men dom har gått bet.


Huset är sutteräng med radiatorer på övervåningen och golvvärme via LK-shuntgrupp på nedervåningen. Alla radiatorer är fullt öppna.
Har tagit en logg över 3 dagar för någon vecka sen när det var kallt och problemet kommer.

Smutsfilter på värmebärarsidan och köldbärarsidan är rensade men problemet kvarstår. Jag misstänker flödesproblem på köldbärarsidan. Så fort pumpen behöver dra på lite mer så går KB pumpen upp till 100% (VB pump brukar ligga på 30-50%) och ligger där konstant. Deltat då brukar ligga på 3-5 grader.

Jag har gjort en del tester och det verkar som att jag kan förhindra eller iaf fördröja stoppen genom att ändra temperaturen/kurvförskjutningen så att pumpen inte behöver värma till så hög temperatur, t.ex kan jag justera så att framledningen hamnar på 41-42 grader. Sen när pumpen har kommit upp dit och legat där en stund och frekvensen på pumpen går ner från 100 Hz till ca 60-80 Hz så kan jag öka någon grad till. Då går frekvensen upp till 100 Hz igen och och till rätt temperatur efter en stund och ”lugnar” sen ner sig igen. Detta kan jag fortsätta med och få fram en framledningstemperatur på 47-49 grader tillslut. Men om pumpen skulle värma upp till den här temperaturen direkt, t.ex efter uppstart eller efter en varmvattenladdning så kommer pressostatlarmen när framledningen börjar närma sig 45 grader.

Först kommer larm 68 följt av kompressorstopp. Kompressorn gör ett nytt försök att värma (efter en inledande timeout) och ca 15-20 minuter efter det första larm 68 kommer det andra. Proceduren upprepas och efter 15-20 minuter kommer larm 58 som då manuellt måste nollställas.

Har haft det här problemet de senaste 3-5 vintrarna så pumpen har i princip aldrig fungerat tillfredsställande.

Någon som kan tipsa om en riktigt vass tekniker som håller till på norra sidan i Stockholmsområdet? De andra som har varit här har som sagt gått bet så jag behöver någon som är riktigt duktig.

(Har även problem med varmvattenvärmningen där det är konstaterat dålig värmeavgivning från laddslingan till omgivande vatten i VVB, pga någon slags påväxt eller avlagring. Hade en firma här som spolade tanken med citronsyra och det blev bättre. Det höll dock i sig endast en månad ungefär innan det succesivt blev sämre igen. Kan inte värma VVB mer än 47 gr på varmvatten laddning innan jag får hög kondensor in temperatur alarm. Får även problem med periodisk höjning.
Framledningen kan då ligga på 62-63 grader (utan eltillskott) och returen på 57-58 och ha gjort så kanske 20 min men varmvatten laddning segar sig sakta upp till max 47 grader. Har kommunalt vatten så det här ska normalt inte hända enligt firman som var här. Det här verkar alltså vara ett helt separat problem och inte ha något att göra med pressostatlarmen som kommer vid värmeproduktion. Det här bör alltså behandlas i en separat tråd 😊)

Hoppas ni kan hjälpa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 10:28:24 »
Att kb pumpen ligger på max och kalla deltat blir lite högt det är nog helt naturligt med 1 borrhål till en så pass kraftig vp men det verkar som varma cp inte vill varva upp när den gör värme går den i manuell hastighet på 32 % prova i så fall att öka hastigheten rejält eller sätt den i auto. Vet inte om det går men om möjligheten finns skulle jag försöka begränsa effekten (HZ) vid vv beredning då bör värmen hinnas överföras bättre och ha så låg vv temp i beredaren som ni tycker är ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #2 skrivet: 19 december 2022, 10:49:30 »
Smutsfilter på värmebärarsidan och köldbärarsidan är rensade men problemet kvarstår. Jag misstänker flödesproblem på köldbärarsidan. Så fort pumpen behöver dra på lite mer så går KB pumpen upp till 100% (VB pump brukar ligga på 30-50%) och ligger där konstant. Deltat då brukar ligga på 3-5 grader.

3-5 graders differens är helt normalt. Att pumpen går upp till 100% är inte heller något att oroa sig över. Det finns inverterpumpar där köldbärarpumpen hela tiden går på maximal fart.

Har det varit mycket skräp i värmebärarfiltret? Vad är det för färg på skräpet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #3 skrivet: 19 december 2022, 11:15:00 »
Det var många larm.

Larm för "kondensor in överstiger maxtemperaturen" samt "pressostatlarm" (HP eller LP).

Men det ser inte ut att vara nämnvärt höga temperaturer vid många av larmen. Vid varmvattenladdningarna så är framledningen uppe på 65°, vilket kan vara nära gränsen för att pressostaten HP ska larma.

Deltat på köldbäraren är runt 5°.
Dina larm är 163,58 och 68.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #4 skrivet: 19 december 2022, 11:25:34 »
Värmebärarpumpen står på auto. HAr dock provat den på manuellt på både 50, 70 och 80% men får samma resultat. diffen på värmebärarsidan sjunker ju lite när hastigheten sätts upp manuellt men det är ju naturligt och korrekt.

Det har varit skräp 1 gång i värmebärarfiltret. Det var kanske 6-12 månader efter installation och då var det faktiskt en del metallrester, kanske 5x5mm ungefär, som jag fick rensa bort. Sen har det varit helt tomt. Magneten brukar dock vara svart. Däremot så kan jag se att flödesmätarna på golvvärmefördelaren är helt grumliga. se bifogad bild. Detta blev dom ganska snabbt, kanske 6-10 månader efter installation.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #5 skrivet: 19 december 2022, 12:52:34 »
Hade en firma här som spolade tanken med citronsyra och det blev bättre. Det höll dock i sig endast en månad ungefär innan det succesivt blev sämre igen. Kan inte värma VVB mer än 47 gr på varmvatten laddning innan jag får hög kondensor in temperatur alarm. Får även problem med periodisk höjning.

Bara för klargörande, var det själva tanken (=utsidan av rörslingan) eller insidan av rörslingan i varmvattenberedaren som spolades?

Är inte hemma på nibes loggar. Vad är värmebärare in och ut, varmvattentemperatur och hetgas?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #6 skrivet: 19 december 2022, 13:33:33 »
Bara för klargörande, var det själva tanken (=utsidan av rörslingan) eller insidan av rörslingan i varmvattenberedaren som spolades?

Är inte hemma på nibes loggar. Vad är värmebärare in och ut, varmvattentemperatur och hetgas?



Det var själva tanken som spolades, alltså utsidan av värmebärar-/laddslingan. Verkar som att den får en beläggning som gör så att det isolerar och omkringliggande vatten inte kan ta åt sig värmen från laddslingan, alltså värmeväxlingsfunktionen blir kass.

VBut=BT2
VBin/returtemp=BT3
Hetgas=BT14

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #7 skrivet: 19 december 2022, 13:57:15 »
Vet du vart givaren Bt6 sitter monterad på vv beredaren och vilken vv beredare har du är det en vpb300 ? Såg att BT6 visade så låg temp antagligen när nån tappade vatten men har inte sett så låga temperaturer nån gång. Givaren sitter troligtvis i ett dykrör det är viktigt med god kontakt mellan givare och gods men det borde det vara med så låga temperaturer men kan vara värt att kolla upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #8 skrivet: 19 december 2022, 14:01:04 »
Kolla vart Bt6 sitter så dom inte monterat den i dykröret längst ner den ska sitta i dykröret som sitter lite högre upp kan troligtvis bli väldigt kalla temperaturer om den sitter längst ner och den reagerar sakta vid vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #9 skrivet: 19 december 2022, 14:44:49 »
Det är ca 30 graders differens mellan värmebärare ut och hetgastemperaturen när pumpen värmer huset. Det är normalt. Hade det varit problem med värmeöverföringen i kondensorn borde det ha blivit högre differens. Att differensen ökar när pumpen värmer varmvatten är också rimligt. En framledningstemperatur runt 47 grader bör ge hetgastemperatur på ca 80 grader och den temperaturen motsvarar inget orimligt kondenseringstryck.

Däremot är det konstigt att utgående värmebärare blir så varm vid varmvattenberedning. Varmvattnet i toppen på beredaren borde bli så hett att man skållar sig på det. Vad är det för temperatur på varmvattnet vid en kran utan termostatblandare efter en varmvattenberedning? Är det kommunalt vatten eller egen brunn?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #10 skrivet: 19 december 2022, 14:51:09 »
Det är troligtvis en slingberedare. Om du kollar i loggfilen så är BT6 vv givaren som styr när den ska ladda vv och BT7 är en vv givare som brukar sitta i toppen och den visar endast tempen ingen styrande funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #11 skrivet: 19 december 2022, 15:23:23 »
Varmvattnet blir inte så varmt, inte ens i toppen på VVB. Det är inte över 50 grader där. Det är kommunalt vatten.

Smurfen, det är en VPB300. BT6 sitter i det enda rimliga hålet/dykröret jag kan se. Se bild.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #12 skrivet: 19 december 2022, 15:48:13 »
Om du kollar i manualen så finns 2 dykrör långt ner på beredaren https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/22277/storage/MDIyMjc3LzAvbWFzdGVy
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #13 skrivet: 19 december 2022, 16:13:47 »
Om du kollar i manualen så finns 2 dykrör långt ner på beredaren https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/22277/storage/MDIyMjc3LzAvbWFzdGVy

Ja, det verkar vara S modellen (VPBS300) som har ett extra dykrör för solgivare. Min har endast ett.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
« Svar #14 skrivet: 19 december 2022, 16:15:36 »
Kommunalt vatten (såg nu att det stod i första inlägget) och norr om Stockholm borde betyda Norrvatten som leverantör. Det finns i så fall massor med värmepumpar som värmer sådant vatten utan problem.

Enligt den första loggfilen börjar en varmvattenberedning 14:46 och slutar 15:12. Den varar alltså 26 minuter. Temperaturen i toppen av beredaren orkar bara upp till lite mer än 50 grader. Temperaturen i toppen ökar bara 3,5 grader under varmvattenkörningen.
« Senast ändrad: 19 december 2022, 16:25:44 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!