Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 ljud utomhus  (läst 17406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #30 skrivet: 27 november 2007, 08:04:15 »
Hej, kika på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12245.0

Bosse skriver där:
det finns två oljuds fel på 123an-det första som låter vid kallt och varmt väder är ett kopparrör som liggerann mot bakrekompressorbulten.de andra felet som låter vid kyligt väder är isbildning vätskebehållaren.Behållare går att issolera med ett kitt från sanyo.

Hepp, Capote

Intressant. Tror det är dags för en favorit i repris och öppna upp Sanyon för en operation.

För er som är oroliga för lufttillförseln med mina fula dämpplattor så kan jag trösta er med att de står några centimeter från väggen. De är dessutom bara ett provisoriskt test för att se om det skulle göra ljudmiljön lite mer behaglig.

@D_Sundsvall
Maskinen har lite olika typer av ljud för sig runt nollgradigt och nedåt. Svårt att beskriva.

*Ett surrande som låter som två plåtar ligger emot varandra. Låter som någon form av resonans, men kan mycket möjligt bero på något som ligger mot plåthöljet. Trodde jag fått bort det ljudet tidigare i tråden när jag pillat in bitumen plattor här och var, men inte då. Ska leta mer efter rör som ligger i spänn som NisseGurra beskrivit.
*Ett dämpat knackande, låter lite som när man bor i lägenhet och någonstans i huset så borrar man med slagborr. Det låter alltså inte så högt som om någon står och borrar i pumpen, men ljudet låter snarlikt. Kanske kan vara isen som folk har nämnt.
Bägge ljuden kan ändra lite karaktär eller t o m försvinna lite hur som.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #31 skrivet: 27 november 2007, 09:42:22 »
Hej, kika på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12245.0

Bosse skriver där:
det finns två oljuds fel på 123an-det första som låter vid kallt och varmt väder är ett kopparrör som liggerann mot bakrekompressorbulten.de andra felet som låter vid kyligt väder är isbildning vätskebehållaren.Behållare går att issolera med ett kitt från sanyo.

Hepp, Capote

Intressant. Tror det är dags för en favorit i repris och öppna upp Sanyon för en operation.

För er som är oroliga för lufttillförseln med mina fula dämpplattor så kan jag trösta er med att de står några centimeter från väggen. De är dessutom bara ett provisoriskt test för att se om det skulle göra ljudmiljön lite mer behaglig.

@D_Sundsvall
Maskinen har lite olika typer av ljud för sig runt nollgradigt och nedåt. Svårt att beskriva.

*Ett surrande som låter som två plåtar ligger emot varandra. Låter som någon form av resonans, men kan mycket möjligt bero på något som ligger mot plåthöljet. Trodde jag fått bort det ljudet tidigare i tråden när jag pillat in bitumen plattor här och var, men inte då. Ska leta mer efter rör som ligger i spänn som NisseGurra beskrivit.
*Ett dämpat knackande, låter lite som när man bor i lägenhet och någonstans i huset så borrar man med slagborr. Det låter alltså inte så högt som om någon står och borrar i pumpen, men ljudet låter snarlikt. Kanske kan vara isen som folk har nämnt.
Bägge ljuden kan ändra lite karaktär eller t o m försvinna lite hur som.

Hmm... jag känner igen ljudet med "vibrerande plåtar", men i mitt fall så brukar det tystna ifall man knackar lite lätt, eller håller handen på plasthöljet för rören på sidan av utedelen.
Det verkar vara många som har olik problem med ljud från utedelarna, vi har också problem med detta trots att de sitter på murad vägg. Men i mitt fall så går det att avhjälpa med mjuka gummifötter, det har jag redan gjort på en pump och den hör man inte in.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #32 skrivet: 27 november 2007, 09:52:47 »
Jag har som sagt inga direkta problem med ljudet in i huset längre, bara det över till grannen. 
Det där med handpåläggning på diverse delar har jag ägnat mig åt också. Ett tag så gjorde jag en variant där en frigolitklots var inkilad mot väggen och pumpens överkant, det dämpade "plåtsurret" bra under vissa temperaturer. Men det var tyvärr ingen hållbar lösning, dessutom så ledde det ju faktiskt in vibrationer i bakomliggande vägg istället.

Jag hade en idé i somras om att plocka isär hela plåthöljet och lägga någon form av dämpmassa mellan alla plåtskarvar. Det är långt från idé till praktik dock med bebis i huset.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #33 skrivet: 27 november 2007, 20:50:22 »
Min Sanyo123 har småskallrat men jag blev av med problemet till slut.

Problemet var dom dubbla paketen med värmeväxlarlammeller som låg och skallrade mot varandra.
Jag lyfte på fronten och la till ett extra buntband på värmeväxlarens vänstra sida nedtill som håller samman paketen.
Mycket enkel åtgärd.
Numera spinner pumpen.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #34 skrivet: 28 november 2007, 12:20:05 »
Så då har jag ägnat mig åt lite mer pilla-maskinen aktiviteter.

Tog några bilder när jag ändå var i farten (ca 600kb size/bild).

http://i240.photobucket.com/albums/ff122/dejvid_no1/IMG_0784.jpg Hela klabbet
http://i240.photobucket.com/albums/ff122/dejvid_no1/IMG_0790.jpg Inuti oljudsverket.
http://i240.photobucket.com/albums/ff122/dejvid_no1/IMG_0798.jpg En fabriksmonterad dämpning som verkade ha klibbat fast pÃ¥ en fastsättning. Böjde bort denna. Det ser lite skumt ut när muttern med brickan inte gÃ¥r ända ner mot gummibussningen, men det kanske ska vara sÃ¥?  Sc:,h

Jag tog bort mina egna bitumen plattor igår, kändes inte som de gav så mycket. Ska testa att bunta lite mer på värmeväxlaren som Sparare föreslog. Jag tycker dock de mesta plåtsurret kommer precis snett nere till höger bakom fläkten, invid plåtväggen in till kompressorn. Men det går liksom inte att komma in där bakom så bra. Noterade förövrigt att det var is på den understa centimetern av lamellerna och fastsatt ner i lådans golv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!