Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effektbegränsning Optimum G2?  (läst 1258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carlw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
effektbegränsning Optimum G2?
« skrivet: 06 januari 2010, 11:16:24 »
Hej,
fick min Thermia Diplomat Optimum G2 10 (Imponerande namn om inte annat ;) ) installerad strax före jul. Eftersom jag inte hann få borrtillståndet så går den än så länge bara med elpatron. Enligt manualen ska den kunna gå i tre steg 3, 6 och 3+6=9 kW. Mitt problem nu är att det verkar som att den bara går med max det andra steget, vilket inte räcker med de -16 vi har just nu, utan framledningstempen är bara 38 ºC och inne tempen +16. Jag får inte tag i installatören nu, så jag tänkte att jag kunde få råd här på forumet om det finns någon effektbegränsare som man kan koppla förbi via kontrollpanelen? Vad jag kan se i manualen finns det inte något sådant, men det kanske finns "dolda" menyer som man kan komma åt på något sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: effektbegränsning Optimum G2?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 14:10:34 »
Jepp, det finns dolda menyer:
Håll inne höger och vänster pil i 5 sek.
Bläddra fram till meny Tillsats.
Ändra MAX STEG till 3 så får du 9 kW elpatron. Men du bör då ha 20 A säkringar till din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: effektbegränsning Optimum G2?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 16:33:56 »
Du klara dig med 16A  dÃ¥ du kan ta ut 11kw pÃ¥ 16A
MEN om du kommer att ha kvar den på steg 3 (9kw) efter att du har fått borrat och klart och körigång VP så ska du säkra upp till 20A för VP + 9kw till sammans blir för mycket för 16A.

Därimot bör du ha en 20A huvudsäkring för att det ska räcka till resten av hushållet

Allt enl Thermia, jag fick också vänta på borrning i flera veckor efter att fått min Optimum G2 10 installerad så jag kollade upp det.
Efter borrning var klar så ställde jag tillbaka min från steg 3 till steg 2

« Senast ändrad: 06 januari 2010, 16:36:24 av ottohans »

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: effektbegränsning Optimum G2?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 17:10:15 »
Du skall hålla in vänster pilknapp ca 5 sek
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!