Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Ärvt" luftvärmepump!  (läst 3693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henbr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
"Ärvt" luftvärmepump!
« skrivet: 28 januari 2011, 16:21:50 »
Jag och min sambo är nyinflyttade i ett hus på 145 kvm och nu behöver jag lära mig allt om värmepumpar och uppvärmning i allmänhet... Möjligtvis hade det här passat bättre i driftsforumet men det är lite allmänna funderingar också.

Värmepumpen sitter vid entrén på bottenvåningen, och blåser längs hallen som slutar i ett kök. Till höger och vänster i hallen ligger två sovrum/arbetsrum, mitt på är trappen upp till övervåningen och längst "in" till höger ligger vardagsrummet. Övervåningen är på halva ytan jämfört med bottenvåningen (tänk tre skokartonger, två på varann och en bredvid så har ni mitt hus). Byggt 1974. Treglasfönster. Förutom luftvärmepumpen (av märke ACSON) så finns det elradiatorer i alla rum. De flesta av dem är från 2000-talet, har jag förstått, och är oljefyllda.

Den mest akuta frågan är hur jag ska köra luftvärmepumpen. Förre ägaren brukade ha den på börvärde 21 grader - men kör jag den så lågt så behöver ju nästan alla radiatorer i rummen gå för att hålla 20 grader, vilket väl är nån sorts miniminivå (19 är okej i sovrummet, men mindre än så och det blir lite för kallt). Det vid en utetemp mellan -5 och -10, ungefär. Om jag däremot trycker upp luftvärmepumpen till 23, så blir det ju lite för varmt i hallen men ett antal av elementen stängs också av. Vid 21 på pumpen så stänger den ju också av längre perioder, men på 23 så går den ju i princip konstant.

Frågan är - vad är effektivast? Så fort jag kommer åt elmätaren (ingen nyckel till elskåpet!) ska jag försöka göra nån form av statistik och analys, men sådär mellan tummen och pekfingret - är det dumt att trycka ut en massa extra värme med luftvärmepumpen? Jag har förstått det som att det är billigare värme än elradiatorerna, men jag funderar på om energiförlusterna äter upp skillnaden. För att få upp 19 grader i sovrummet på övervåningen är det kanske bättre att använda radiatorerna som står där än att överproducera värme på undervåningen?

På längre sikt, är det nån idé att titta på alternativa energikällor? En extra luftvärmepump, t.ex - utedelen på altanen och pumpen i köket, antar jag. Funderar på braskamin också, men det brukar väl vara nästan omöjligt att räkna hem. Fjärrvärme är även det ett alternativ. Andra bra idéer?

Måste också fråga, brukar sensorn sitta i fjärrkontrollen eller i pumpen? Dvs, ställer jag in den på 21 grader och lägger fjärrkontrollen i sovrummet, kommer pumpen trycka på tills sovrummet blir varmt?

Isbildning verkar också vara en populär fråga. Min utedel verkar bygga en hel del is i underdelen - SKA det sitta en värmekabel där för en korrekt installation eller är det nåt valfritt?

Och hur mycket ska en luftvärmepump klara att värma? Som sagt, ställer jag den på 21 så behöver alla element i huset vara påslagna för att klara 20 grader vid -5 utetemp. Jag fruktar min första elräkning...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2011, 17:51:16 »
Hej..

Värmepumpen skall värma allt den orkar så länge det går utan element, och gärna hög fart på fläkten och vingen rakt ut för bäst luftspridning, blir alltid lite varmare i hallen där pumpen sitter.

I framtiden ev en bättre luftvärmepump, om ni står ut med dessa nackdelar, fördelen är att det är effektiva och går att komma ned i förbrukning lägre än bergvärme, men inte samma jämna värme, och kallraset från fönster och golvkallt störtsta boven.

Fjärrvärme var aldrig nåt alternativ för oss, ful och dyr konvertering från direkt el, samt ny VVB, och dyr fast avgift med 4000:-/mån och snart 70 öre/kwh, och 120-140' i
installationskostnad., men bekvämt och bra komfort, men dyrt!

Jämför och se i din stad hur kalkylen ser ut.

Ju större luftvärmepump desto bättre..

Sen är uppvärmningen ganska liten del i förbrukningen, levnadsmönstret spelar mycket stor roll, och VV förbrukningen, samt hand disk i rinnanade VV tex, mm mm.
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 17:59:28 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2011, 18:00:56 »
Varför ska braskamin vara omöjligt att räkna hem? Det beror förstås på vad man betalar för veden...

Fjärrvärme är inget man installerar för att spara pengar, utan för att det är bekvämt.
Bergvärme däremot.

Sensorn sitter i pumpen, och står du med fjärrkontrollen i sovrummet har den ingen kontakt med värmepumpen, eftersom den kommunicerar precis som fjärrkontrollen till TV:n, med osynligt ljus (som som bekant inte går genom väggar).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2011, 18:10:17 »
Sensorn sitter i pumpen, och enda gången de behöver kontakt är när du ändrar nåt med fjärren, och brukar bekräftas med en pip.

Braskamin tar nog ett tag att räkna hem, är nog mest för mys, om du har en bra luftvärmepump, men om bägge jobbar och sover på natten, när ska man elda? Nån timme på kvällen..

En bra luftvärmepump är en effektiv och billig lösning, om man står ut med lite ojämn temp samt höfläkten och ev vibrationer och avisningar.

För oss tycker jag det gick bra första 2åren, men vi har ingen bra värmepump heller, vi har övertemp i hallen om någon, och blir ett lock som gör att luften ej snurrar, då golvkallt i resten av nedre planet, eller mer än det borde bli..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad henbr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2011, 19:50:04 »
Att IR inte går igenom väggar visste jag, men det hade ju kunnat vara en RF-sändare!

Fjärrvärmepriserna ser ju ganska bra ut i Linköping, där jag bor. 6000 i fast avgift per ÅR, 44,3 öre/kWh - och konverteringen borde med ROT inte gå över 100', vilket man ju också hoppas sätter sig lite på husets värde. Det som gör det svårt att räkna på är ju att det är svårt att veta var elpriserna och vinterkylan tar vägen de kommande tio åren. Det ingick ju en energideklaration när vi köpte, och den beräkningen gav att en fjärrvärmeinvestering kostade 1.61 kr per sparad kWh, om jag minns rätt.

Men det är alltså ingen större förlust att ställa upp luftvärmepumpen på högre värme? Som sagt, drar jag upp den på 23 grader så går den hela tiden, men samtidigt så slår radiatorerna i köket ifrån och blir kalla.
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 19:54:07 av henbr »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2011, 20:30:28 »
Då skulle jag räkna på fjärrvärmen, och be om kalkyl, låter inte alls jättetokigt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2011, 00:25:00 »
En (Siffran 1) luftvärmepump är inte alltid bästa valet om man försöker värma upp ett hus. Speciellt inte om det är många rum här och där och två våningar.

Jag tycker du ska testa med lite olika fläktlägen och vinkel på utkastaren/spjället och se om det blir någon skillnad. Dock är det svårt att tro att en central värmekälla skall klara av distributionen till hela fastigheten utan att det finns något kanalbaserat distributionssystem. Enda lösningen är troligen flera luftvärmepumpar och då gärna av rätt typ. Vad rätt typ är finns det inget statiskt svar på.

Men rent generellt kan man väl säga så att inte bara får du en jämnare temp du får även bättre ekonomi (mindre stödvärme från radiatorer) samt att du nog kan uppnå en bättre totaleffektivitet.

Jag sitter lite i samma sits och har mycket svårt att motstå de pengar man kan tjäna på luftvärmepump i ett hus utan vattenburen värme. Men jag har inte bestämt mig ännu. Givet den korta tiden det tar att tjäna in en luftvärmepump lutar det åt att det är där som jag börjar och när det gått några år vet jag bättre vad jag vill, hur länge jag kommer bo, om värmekällan passar mig eller inte (utgår då från att den alla fall är korrekt dimensionerad) osv osv.

Låt oss säga att du om ett par år konverterar till vattenburen värme och fjärrvärme. då kan du ju fortfarande ha kvar luft/luft för kyla på sommaren samt backup i fall kommunen bestämmer sig för att sälja av sitt kraftverk till någon som vill börja tjäna rejält med deg.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2011, 00:31:53 »
Är det så att du på riktigt har ärvt huset så är det bara o konvertera direkt. Men som jag ser det så har man ofta en hyfsat tight kalkyl om man köpt hus och då är det kanske inte så himla roligt att börja fundera i banorna att skita i den där badrumsrenoveringen som faktiskt behövs bara för att konvetera till vattenburet.

Gillar man att ha pengarna innan man gör av med dom är det kanske inte så dumt att tjäna lite pengar på luft/luft och sedan byta till vattenburet när ekonomin tillåter det utan några avkall på annan komfort.

Personligen skulle jag inte göra något som inte har en ganska direkt effekt på den månatliga kostnaden. Det behöver inte vara många kronor i skillnad men någon skillnad ska det vara. Många av mina kalkyler, typ bergvärme, tar ganska lång tid på sig innan min månadskostnad minskar (självklart beroende på vart elpriset tar vägen). Jag skiter i om borrhålet håller 100 år - frågan är när jag kan börja få en rejäl och kännbar minskning av min månatliga utgift till bank eller elbolag.

Så det är ju väldigt personligt och massor av parametrar som skall vägas in. Just nu pratar jag mest för att coacha mig själv. men det det kanske även kommer någon annan till gagn.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2011, 13:54:17 »
Oavsett vad du har för temp inställd på pumpen så kommer du spara pengar på varje element du kan stänga av....
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad henbr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2011, 18:43:56 »
Är det så att du på riktigt har ärvt huset så är det bara o konvertera direkt. Men som jag ser det så har man ofta en hyfsat tight kalkyl om man köpt hus och då är det kanske inte så himla roligt att börja fundera i banorna att skita i den där badrumsrenoveringen som faktiskt behövs bara för att konvetera till vattenburet.

Nej, tyvärr är huset köpt för dyra pengar. :) Och du har helt rätt i att det är den avvägnigen man måste göra. Badrummet på övervåningen skulle nog behöva fixas först...

En parameter är ju att jag inte har fått första elräkningen än. Den lär vara hög, men är den inte oändligt hög så lugnar jag nog ner mig lite.

Det är lite invänjningsperiod också, jag kommer från en lägenhet med fjärrvärme där det var svårt att få ner temperaturen under 26 grader...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2011, 19:07:47 »
Skulle aldrig konvertera till vattenburen värme, komforten bättre ja!, men dyrt och och inte snyggt att göra i efterhand, men finns väl fulare eller snyggare, luftvärmepump går att få effektiv drift på, som slår vattenburen bergvärme i förbrukning, och väldigt stort i investeringskonstander, men inte samma komfort..men bra planlösning och rätt värmepump går det att lyckas..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2011, 19:19:32 »
Jag står ju som sagt inför exakt samma "problem" och är inne på apans linje. Jag har gjort lite kalkyler och bergvärme ser iofs inte dåligt ut. Båda lösningarna sparar ju pengar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: "Ärvt" luftvärmepump!
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 19:28:28 »
Men beror alldels på, komfort önskemålet och kostnaden och hur länge ev bo kvar mm mm, men för 20´bra värmepump, för 200´konverterad vattenburen värme med bergvärme, om det ens räcker? och driftkostnade lägre med luftvärmepump, för värmen, har du stor förbrukning på VV så måste räknas in, vi ligger extremt lågt.

Gillar luftvärme för att det är snabbt, inte lika Segt som golvvärme som i nya huset, men komforten känns direkt man öppnar dörren, fast vi inte ens flyttat in, och kräver lite energi trots vattenburen el.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!