Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Säkring löser ut vid drift av frikyla, inverterfel som självläker  (läst 2780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Hjälp!
Försöker komprimera historien något...

Har fått en kylkonvektor installerad på andra våningen (Skystar ECM 52) kopplad med en Nibe PCS 44 till Nibe F1255 16 CU. Efter flertalet avluftningar pga gick systemet igång ordentligt i fredags. Glädjen blev dock kortvarig då jag ett par timmar senare kunde konstatera att 1255:an stannat helt med svart display. Efter byte av glassäkring av reparatör på plats gavs felmeddelande om inverterfel. Den ställs då över till elpatron.
Inverterfelet (synkronisering) tycks dock ha "självläkt" varefter (efter påfyllning/avluftning) pumpen driftsätts igen. Kompressorn producerar varmvatten mm. Kylsystemet startas åter och går ett par timmar. Säkringen (både automat och glas) utlöser och samma fel igen. Byter säkring, startar pumpen och efter ett tag "försvinner" invertera/synk-felet och allt verkar vara frid och fröjd igen.
Byter säkring, samma fel. Startar pumpen, inverter/synkfel försvinner, men jag är nu lite skeptisk mot att starta kylproduktionen igen.

Några tips? Förslag? Frågor?
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Vilket felkodsnummer blir det?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Hur gammal är värmepumpen? Går det att ordna några bilder på inverterkort mm? Är den ansluten via JFB och har i så fall den löst ut någon gång?

Ett par felsökningstips:
-Avsyna inverterkortet, i synnerhet kring kraftkomponenterna, efter spår av överslag, varmgång, brända komponenter mm.

-Om värmepumpen börjar ha några år på nacken eller i all synnerhet om den har stått oanvänd länge (t ex om den har varit en hyllvärmare som stod i lager hos ÅF i flera år innan den togs i drift), kolla lite extra på elektrolytkondensatorer i invertern - om de har börjat läcka, svälla upp eller visar andra tecken på dåligheter (ärgade ben, krympplasten utanpå kondensatorerna har börjat korva ihop sig etc), och byt misstänkta exemplar. Om du har möjlighet att mäta kapacitans och förlustfaktor med RCL-mätare så kan det vara idé att göra det även på elektrolyter som ser friska ut. Ibland kan elektrolytkondensatorer få tillfälliga genomslag som skulle kunna yttra sig på det sätt du beskriver.

-Kolla efter dåliga anslutningar (t ex lösa, dåligt crimpade eller varmgångna flatstiftskontakter) och bättra på efter behov.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Stort tack för svar!
Felkod denna som visats efter säkringen utlöst har varit 426 och vid ett tillfälle 420 dvs förefaller relaterade till kommunikation med invertern. Nu när jag kört utan att starta kylkonvektorn har bergvärmepumpen rullat på utan varningar och larm. Men befarar att säkringen går om jag drar igång kyldriften. Kan det bli för hög belastning med 219m aktivt borrdjup och pumpen på automat (100%). Skulle det vara värt att dra ner hastigheten till typ 50%. Känns ju som att det borde räcka för en ensam kylkonvektor, eller?

Står inte framför pumpen nu men vill minnas att den är från 2014. Den går ej via jordfelsbrytare och elcentral är nyligen utbytt. Vill minnas att modellen var relativt ny vid installation och med någon veckas leveranstid, så sannolikt ingen hyllvärmare. Har gått närmast magiskt felfritt sedan installation med ett minimum av service/översyn. Jag ska kolla i kondensatorer mm ikväll. Stort tack för tips!
« Senast ändrad: 14 juni 2023, 17:40:55 av ninjaman »
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har inte satt mig in i hur tillbehören är kopplade, men jag tycker man kan dra vissa slutsatser. Eftersom din värmepump fungerat utmärkt tills du anslutit ytterligare tillbehör, bör felet rimligtvis sökas i dessa tillbehör och dess installation. En glassäkring ligger i manöverkrets, är verkligen denna manöverkrest korrekt kopplad till de nya tillbehören eftersom den ej löste innan dessa tillbehör för kyla kopplades in. Ligger nolla och jord för manöverström m.m. exakt enligt anvisningar. Ochså att dvärgrytare löser.
Att det skulle lösa för att den befintliga köldbärarpumpen används mer är knappast troligt.

Inverter verkar fungera bra vid varmvattenproduktion, och pannan fungerar bra utan de nya kylande tillbehören. Att ddu får kommunikationsfel med inverter i samband med trasig glasrörssäkring eller dvärgbrytare, ser jag som normalt. När det blir strömavbrott hinner elektroniken att registrera att kommunikationen föll bort, det gör den ju när elen försvinner.

Kör intensivt utan de nya tillbehören, går den utmärkt, är felet i den nya installationen.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nu tittat på schema för PCS44. I ditt läge hade jag nog genomfört vad som inom industrin kallas "att gröna schemat".
Man går alltså igenom varenda anslutning, varenda dip-inställning, busskommunikation och markerar i schema genom ett grönt streck över anslutning att den är korrekt. Såg även ifall du har ett antal tillbehörskort att dessa måste anslutas i en specificerad turordning.
Teoretiskt kan det vara så enkelt att att du skiftar fas med nolla för 230VAC anslutning. Fortfarande 230v, men pannan är kanske kopplad tvärtom.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Tycker siffrorna påminner om när busterkortet var kass på en pump som fick inverterfel 100 och sen byttes inverter, men det funkade mer än tillfälligt tills även busterkortet byttes. Sen aldrig mer larm. Kanske ett billigt test efter inlägget ovanför har gjorts om felet är kvar.
Säkringarna gick inte dock.
Annars gissar jag på invertern är dags att byta, många av de tidiga som inte funkade bra före de förbättrades.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Tusen tack för input!
Pumpen har nu gått ett par dagar utan fel. Med fläktkonvektorn/PCS44 igång gick den bara ett par timmar åt gången innan säkring löste ut. Så jag börjar nu känna mig allt mer övertygad att felet är relaterat till kyldriften. Då kylkonvektorn varit igång har jag upplevt köldbärarflödet vara redigt högre än normalt (ljudligt spolande ljud i rören).

Jag skall försöka göra en översyn av dip-switchar osv men är inte särdeles kompetent i detta. Samtliga delar installerats av rörmokare och elektriker. Vad jag förstått av rörmokaren så skall köldbärarpumpen bytas. Jag som inte kan så mycket om dessa saker får en känsla av att det handlar om någon sorts överbelastning. Skiten funkar ju utmärkt i några timmar och då går både den interna köldbärarpumpen och den extra cirkulationspumpen på fullt ös, för att sedan tvärdö. Kan shunten vara felställd så motståndet blir för stort och säkringen ryka?
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FrÃ¥ga, är det finsäkring och dvärgbrytare i PCS44 som löser/bryter?  Dessa ligger i serie med inkommande matning till PCS44 och matar den nya växelventilen och en ytterligare pump. Man mÃ¥ste ju anta att Nibe har levererat en pump med tillhörande lämplig säkring.
Som sagt, på denna säkring ligger endast den nya växelventilen, den nya pumpen och ett manövertrafo till kretskortet. Jag hade intensifierar felsökningen på det faktum att elektrikern kanske klantat sig och har en liten tråd lös vid sidan om en plint eller likande på nya kretskortet.
När detta sedan löser, skvallrar databussen till din F2155 att den skall stanna. Eller så har tamparna hamnat fel när man kopplade ihop sig på plintar i F1155. Det är lätt att komma fel. De är inte så tydligt märkta. När jag drog igång min 1255 kommer jag ihåg att jag av missuppfattade var utomhusgivaren skulle kopplas.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Det är säkringarna på F1255:an som går. Jag skall se över alla plintkopplingar i PCS44 och F1255 nu, även om jag har stort förtroende för elektrikern :) Återigen tack för alla tips!
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Har gjort en okulärbesiktning av kopplingarna på plintar samt kollat dip-switchar. Allt såg ut att vara korrekt kopplat med intakt isolering.
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och dvärgbrytaren som löser, är även en placerad i F1255? Om det är dvärgbrytaren i F1255 så skyddar den egentligen de båda inverterstyrda cirkulationspumparna. Även säkringen ligger i dess kretsar, om vi talar om säkring på reläkort för cirkulationspumpar.
Du har kanske sådan osis att ökad belastning leder fram till att någon av de båda gamla pumparna börjar ge upp.
« Senast ändrad: 15 juni 2023, 22:45:42 av Valiant »

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Japp, även den sitter i 1255:an. Men jag tror att den bara löst ut en enda gång, max 2 av de 4-5 gånger som glassäkringen gått. Min förhoppning är att det kanske bara är en pump. Jag är lite sugen på att testa att dra ner köldbärarpumpen på typ 25% från fabriksinställningen 100% och testa att köra kyla. För vid både värmning och kylning antar jag att det egentligen bara är att föredra att sänka cirkulationshastigheten. Skillnaden i framledning och retur till konvektorn var typ tiondels grader de korta stunder jag kunnat köra.
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Kan det vara idé att koppla in en amperemeter i serie med säkring för att se om strömmen ständigt är sÃ¥ hög när du kör frikyla att det inte är annat än vad man kan vänta sig, att säkringen löser efter nÃ¥gra timmar?  Om strömmen normalt är lÃ¥g med god marginal till säkringens märkström men säkringen gÃ¥r emellanÃ¥t ändÃ¥, sÃ¥ talar det snarare för nÃ¥gon form av tillfälliga kortslutningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan vara en god idé att dra ned på pumphastigheter. När det gäller dvärgbrytare och glasrörssäkring skulle det vara intressant att veta hur selektiviteten dem emellan fungerar. Med andra ord, hur många ampere är glasrörssäkringen och är den trög. Hur många ampere är det på dvärgbrytaren.
Med stor sannolikhet sall glasrörssäkringen vara av typen trög, d.v.s. märkt exempelvis 4AT. Är det en snabb säkring typ för elektronik förstår ja ifall den löser.
« Senast ändrad: 16 juni 2023, 09:25:16 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!