Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöden radiatorer/golvvärme  (läst 2096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
Flöden radiatorer/golvvärme
« skrivet: 25 januari 2014, 08:52:08 »
Hej! Har haft 15 element med stor variation på delta T (mellan 1-10 grader). Framförallt har elementen i källaren haft stort delta. Totala delta över pumpen har varit strax över 6 grader, och det har varit lagom varmt överallt, och jag tycker jag haft låg elförbrukning mm. Har en sådan kurva att för de senaste dagarna med ett par minusgrader, så är returen inställd på 35 grader. Har inomhusgivare.

Har nyligen installerat golvvärme i ett litet badrum, har ersatt elementet där med en slinga med en returtemperaturbegränsare, alltså utan egen shunt eller cirkulationpump, så den drivs med den inbyggda cirkulationspumpen som sitter i vp (wilo rs25/6-3 har jag för mig att den heter) som står på högsta läget. Att jag kör på läge tre var att vissa element i källaren inte blev varma annars.

Problemet är nu att om jag behåller alla termostat fullt öppna så får jag inte upp tillräcklig värme på golvet. Kanske endast 19 grader. Däremot om jag går runt och vrider ner termostaterna så att jag får ett delta på ca 4-5 grader på alla element, så ökar flödet i slingan, och det blir Ok värme i badrummet.
Ser inte någon större skillnad på deltat över pumpen. Den ligger fortfarande på strax över 6 grader.

Har förstÃ¥tt att man inte skall strypa med temostaterna utan med fast instrypning. Jag har en blandning av nya och gamla  ventiler och tror att jag eventuellt mÃ¥ste byta ut en del av dem för att kunna strypa pÃ¥ rätt sätt.
Har några funderingar:
1) skall jag förvänta mig högre elförbrukning om jag stryper mina element, tänker att vp får jobba hårdare?
2) på den våning som man är mest på, och där temperaturgivaren sitter,hade jag tidigare minst delta på elementen. Om jag vill behålla samma temperatur där, innebär det att jag också skall sänka värmekurvan för att kompensera mot det högre deltat.
3) om jag byter ut ventilerna på elementen för att kunna strypa dem, spelar det någon roll om jag sätter dit strypningsventiler på returen eller skaffar termostatventiler med egen justering (N,1-7)? Är något att föredra eller har det ingen betydelse?

/ fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flöden radiatorer/golvvärme
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2014, 09:06:02 »
Lämplig temperatur på framledning i golvvärmen i ett badrum ligger för min del på 25-27 grader så att ytan blir runt 23-24 grader.

Är det inte för varmt i de rum där deltat är 1? 5-10 är väl lagom med element.

Om du stryper elementen blir det ju kallare i de rummet så då blir det att höja kurvan i pumpen för att få samma värme = högre elförbrukning
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöden radiatorer/golvvärme
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2014, 21:19:55 »
Beroende på om du har ett- eller tvårörssystem så blir det lite olika påverkan av en radiator med lågt :dt:. Om du har en radiator i 2-rörsystem med lågt :dt:, säg 1 °C, tidigt i mataren så blir det lite av en kortslutning, den skickar tillbaka för varmt vatten till värmepumpen (som blandas med det betydligt kallare vattnet från resten av huset).

När du stryper radiatorerna till samma :dt: så sjunker returtemperaturen, vilket gör att värmepumpen kompenserar med att göra lite varmare vatten till framledningen (eftersom du har ett system med returtemperatur-styrning). Troligen behöver du inte göra någon större ändring av kurvan.

Totala :dt: över värmepumpen är beroende av flödet genom densamme och effekten som den avger. Att  :dt: ligger kvar pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ innebär att flödet över värmepumpen inte har ändras nämvärt efter justeringarna i radiatorkretsen (om vi kan anta att värmepumpen avger samma effekt efter ändringarna).

Hur påverkar detta driftsekonomin? Ja, det är inte riktigt min expertis, men med tanke på att det är en mindre ändring (litet badrum) så tror jag inte effektera skall vara så stora, nu har du iaf ett mer injusterat system vilket ju borgar för god ekonomi.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Flöden radiatorer/golvvärme
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2014, 17:38:13 »
I mitt fall är det ett tvårörssystem. Det som känns tråkigt är att jag måste strypa typ 95% av värmesystemet ganska hårt, för att få flöde i golvvärmen för att värma 5%. Man skall väl undvika strypningar så långt det går.

Jag tycker att eltollskottet går in tidigare än vanligt, men det är bara en magkänsla än så länge. Då har jag strypt med termostaterna (inte fast strypning) bara för att testa om det blir varmare i badrummet.

/fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Flöden radiatorer/golvvärme
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2014, 20:43:29 »
Läste i manualen att om returtemperaturbegränsaren har ett min och max kv värde: 0,36 - 0,6.

Innebär det att även om jag öppnar så mycket jag kan så kommer den ändå ha ett visst grundmotstånd som begränsar flödet.

Om man leker med tanken att inte strypa övriga systemet, utan istället helt ta bort returtemperaturbegränsaren, skulle det kunna leda till att jag får fart på slingen. 0,36-0,6 säger mig inte så mycket, om det är en stor eller liten begränsning?

Tänker att jag har redan har ganska låga framledningstemperaturer, sällan över 40 grader, och golvvärme slingen är ju "trögare" och längst ut på slingan så jag har redan en inbyggd naturlig begränsning.

/Fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöden radiatorer/golvvärme
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2014, 22:49:29 »
om vattnet går långsamt genom golvslingan så är ju inte lite högre temperaturer något jätteproblem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!