Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?  (läst 2697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scabander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej,
Har nu haft min IVT HE 11 med separat 300 L vv beredare i en vecka. Separat knäpptank om 40 L. 211 m borrhål. Värmer upp ca 245 kvm.

Nu är det väldigt kallt, ca -15 grader. Då har jag följande värden på pannan:
T6 hetgas = 87,7 grader
T8 värme ut = 51.4
T9 värme in = 43
T10 = Köldbärare in 1,2
T 11 kölbärare ut = -1,4

Panntemp = 51.4 grader
VV-beredare = 52, 7 grader

Eltillskottet skjuter nu till och har så gjort från det att pannan får ett börvärde på ca 50 grader. VV kommer i princip aldrig över ca 50 grader.
Min fråga.
Skall inte en såpass väldimensionerad och stor panna samt djupt hål för det första klara att producera mer effekt utan eltillskott? Jag trodde den skulle kunna ge 65 grader? Är det någon som ser nåra direkt fel i ovan beskrivna värden?

MVh Sebastian

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 21:31:35 »
Hej!

Din värmepump ger knappt 10 kW vid 50 ºC framledning, dina radiatorer avger lika mycket så det blir jämvikt mellan avgiven värme och producerad. Helt normalt och inget att göra åt. Vill du ha varmare inne så har du några val.
1. Eltillskott
2. Elda i braskamin
3. Isolera mera.
Ett annat alternativ är att byta till en större värmepump.
Var bor ni? Hur ofta har ni kallare är -15 ºC. Tillskott först vid -15 ºC är ok om man bor i norra sverige, mycket bra om man bor i södra delarna.

Tycker du ska vara nöjd, dina värden mycket bra ut.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad scabander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 21:40:49 »
Hej,

Glädjer mig att du tycker det ser bra ut, det dämpar min fundersamhet en aning.
Jag bor i Örebro.
Eletillskottet kom in första gången runt -11 grader. Men inte i någon större utsträckning. Nu vid minus 15 skjuter det till mer som jag beskrev.

Det kanske är helt OK, det är nog jag som var naiv att tro att det var ett väldigt litet eltillskott, kanske först ned vid -20 grader... Då jag kikade på säljarnas beräkningar och även själv valde att uppgradera såväl borrdjup som panna för att verkligen få en lösning utan så mycket eltillskott så är det klart att jag blir lite besviken. Men som sagt jag kanske lurar mig själv, eller ville tro säljarna....

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 21:51:15 »
Din pump KAN ge 65 ºC om du stänger alla radiatorer utom ett! Men då blir det kallt inne. När alla radiatorer avger sin energi (eg kyler ner returen) så orkar inte pumpen nå upp till 65 ºC. Det är inte ekonomiskt att dimensionera så att den skulle klara det. Har ni ok temp inne nu, och inte räknar med att det blir mycket kallare ute under en längre tid, så har ni en väl dimensionerad anläggning. Precis som ErikB skriver tycker jag du ska vara nöjd.
Eventuellt kan du kanske trimma in din vp något ytterligare för att få ned tillskottet något, men det kräver tid och engagemang och skulle bara göra marginell skillnad, om någon. Annars får du sänka tempen i något rum. Källare kanske?

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 22:25:00 »
Hur gammalt är huset (tror jag läste 30-tal)?

Hur är det utformat, källare, övervåning osv?

Har själv ett hus från -38 om jag minns rätt, med källare, krypgrund under halva samt nybyggt garage på ~80m2.
Har en HE E9 (med 300L) och när tempen sjönk under -10ºC började vår pump få de tufft utan el, stängde jag värmen till garaget för ett kort tag så orkade pumpen jobba på upp till stopptempen.

Huset vill nog gärna ha mer värme än vad man kan tro, i förhållande till m2/personer mm?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad ska en IVT he 11 klara att producera utan eltillskott?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2010, 22:34:40 »
Klarar pumpen -11 grader utan tillsatsel i Örbro är det ok. Det är ca 75 % effekttäckning och bör ge ca 97 % energitäckning. Sett över några år kommer det inte att bli många timmar tillsatsel per år. Det är mycket möjligt att det kan bli något år som 2008 då det inte behövs tillsatsel alls.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!