Bosse, blandar du inte ihop motorerna nu ?
Mig veterligen så är det CKP samt XE motorerna som har stift?
Har talat med Panasonic om detta och de hävdar att det är den torra varma luften i kombination med i stort sett kontinuerlig drift som laddar upp fläkttrumman, detta vandrar sedan ut i lagret.
Mässingsstiftet har ingen funktion i sådant fall då spänningen kommer från fläkttrumman in igenom motoraxeln, sedan till lagrets innerbana, och ut genom kulorna till den jordade ytterbanan.
Men då är skadan redan skedd....
Tomas
Nej ingen ihopblandning av motorer!
Strömmen laddas upp i fläkthjulet och i motoraxeln samt innerringen eftersom denna sitter på motoraxeln sen slår en liten blixt genom fetthinnan i dels ytterringen och dels innerringen enbart av en anledning och det är att motorskölden är av plåt "jordad" vilket den inte är om man mäter till jord, inte heller stiftet jordar skölden utan ger den bara kontakt med statorns yttersida vilket vad jag tror förvärrar strömvandringen.
Det bästa vore förmodligen att isolera lagret eller helst båda lagren men uppladdningen hindras ju inte och detta och betyder indirekt bekymmer.
Att ladda statisk ström i ett fläkthjul skapar dessutom onödig nedsmutsning.
Så lösningen är nog att jorda fläkthjulet (hur man nu kan jorda en plastbit)
Fazers lösning med grafitfärg som ger ledningsförmåga och som sen jordas bort skulle fungera klockrent men själva orsaken till ett problem som bara drabbar vissa pumpfabrikat måste nog sökas i konstruktionen.
Vissa använder exakt samma materiel i motor och fläkthjul men får ingen vandring, på någon som jag kollat var plåtskölden på andra gaveln vilket tvingar strömmen att passera genom rotorn och kanske på något vis då balanseras ut.
Det kan ju eventuellt tänkas att teorin med uppladdning från fläkthjulet inte stämmer utan att uppladdningen sker genom att rotorn (dvs permanentmagneterna) gnids mot statorn på något vis och då är ju isolering eller jordning av axeln helt optimalt temperaturen kan ju påskynda förloppet genom att rotorn kyls sämre än statorn och friktionen då ökar, dvs spelet dessa emellan är för litet.