Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jompaa
« skrivet: 12 juni 2007, 00:25:49 »

Damm fungerar lika bra ... ni kör ju överkurs  *roflmao*
Ge fan i att rengöra mer än nödvändigt och lägg på en gnutta fett bara.  knUp
/Bosse
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 12 juni 2007, 00:19:28 »

Bra jobbat Thumbsup ...Jaha, bara att börja räkna drift-timmarna innan gnisslet börjar  ::)
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 08 juni 2007, 15:56:10 »

Nu blev det lite intressant!

Kunde så klart inte hålla mig ifrån att såga upp lagret och! ingen strömvandring alls!

Däremot så är lagertätningarna (sidotätningarna) helt i plåt och ligger snyggt invikt i ytterringen men mot innerringen finns glapp.
Detta har då fått fettet att ge sig av, hela tätningarna var oljiga vilket tyder på för hög temperatur.

Min slutsats från att bara ha kollat ett enda lager på en DKE som låtit illa är följande.

Strömvandringsproblemet verkar vara löst på dessa (stiftet finns på DKE och inte på CKP och inget annat)
Hög temperatur ger nu istället, jämfört med CKP som både har haft problem med strömvandring och fettförluster nu DKE enbart fettförlust i främre lagret detta går ju väldigt lätt att byta ut mot ett SKF med gummitätningar som definitivt håller kvar fettet bättre och håller längre) men som kanske
ändå till sist ger upp beroende på temperatur.

Man borde därför nu mäta lagertemperaturen under drift för att kunna fastställa om temperaturen verkligen blir för hög eller om den bara är för hög för orginallagret/fettet, orsaken kan ju faktiskt vara att lagret skapar mer värme än normalt och orsaken då är varierande lagerkvalitet.

Bytte ut främre lagret och motorn blev helt tyst!  Thumbsup

Skall kolla upp flera! vad hjälper då keramiska skydd mot strömvandring?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 08 juni 2007, 14:39:01 »

Bytte en motor på en DKE som i princip allt fett lämnat lagret på och detta har samlats på axeln Sc:,h

Hög temperatur kan få fettet att läcka på detta vis eller så är tätningarna bara dåliga! har svårt att tänka mig strömvandring som ger upphov till att fettet rinner ut , skall ändå kolla vid ett tillfälle om lagret har haft strömvandring.

Kan fettet vara av sämre kvalitet Sc:,h   Inte klarar temperaturen har för mig att upp till 80grader är ok, kanske blir så varmt när den öser på för fullt i värmedrift.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 02 juni 2007, 16:42:25 »

Tickandet i mina motorer har inget med strömgenomslag att göra (alltså ljudmässigt) utan lagren är skadade.
VPGR! sammanblandningen kan (förmodligen) ha skett precis som du säger (alltså själva höljet) med dessa motorer men mellan E9CKP5 och E9DKE stiftet har då naturligtvis tagits bort i DKE men har inte hjälpt så vidare värst.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 17 maj 2007, 16:42:22 »

Japp en jordfläta! eller en brytarspets med kol som ligger an mot bakre axeländen, detta är ju dock lite jobbigare än att spraya men är ju helt överlägset, jag vet ju inte alls men jag tror att om uppladdningen verkligen sker i fläkthjulet så är lösningen enkel dvs med antistatiskt spray, men man vill ju veta om det fukar i realiteten och inte behöva vänta flera år på resultatet. :-\     
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 16 maj 2007, 21:39:41 »

I stället för att jorda fläkten så kan man ju låta en jordad släpa ligga an mot motoraxeln.
Samma effekt som att spraya fläkten med grafitspray för att sedan jorda denna.

Tomas
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 16 maj 2007, 07:57:15 »

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4771.htm

Fazer
Ett rengöringsspray som lämnar en antistatisk hinna kanske något att testa om man kan mäta på något käckt sätt och kanske uppfölja mätningen
över en längre tid.

Som snabbtest så kan vi manipulera min så det blir knastertorrt i stugan (ökar ju även ölkonsumtionen).
Har du sen möjlighet att mäta på din egen pump över en längre tid i höst och vinter så vore det perfekt.
   
Min tanke är att man som årlig service varje höst sen helt enkelt använder ett spray som rengöringsmedel till fläkthjulet, kanske fullt tillräckligt eller?
Verkar ju inte kosta skjortan heller!

En sak som slår mig är att vid strömgenomslag bildas ljud! svårt att säga hur länge ljudet hörs innan själva lagret är ljudorsaken, jag har hört motorer som det låter som bankar med en hammare på motorgodset, dessa har styrts av Danfoss frekvensomformare som är en riktig lagermördare.
Jag tänker mig därför att det borde höras ett jämnt tickande när strömmen spikar (alltså ungefär som min gör nu) 

Jag läste här någonstans "tror jag" kan ha varit ett mail också att någon tystade innedelen med oljespray som sprutades mot motorn via fläkten när den
var i drift och lagret fick då smörjning och ljudet tystnade (inte troligt att lagret träffades av denna sprayning) han pajade dock fläkthjulet en dag!
Kanske bröts strömvandringen eller uppladdningen under en kortare tid!
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 15 maj 2007, 14:31:12 »

Bosse, blandar du inte ihop motorerna nu ?
Mig veterligen så är det CKP samt XE motorerna som har stift?

Har talat med Panasonic om detta och de hävdar att det är den torra varma luften i kombination med i stort sett kontinuerlig drift som laddar upp fläkttrumman, detta vandrar sedan ut i lagret.

Mässingsstiftet har ingen funktion i sådant fall då spänningen kommer från fläkttrumman in igenom motoraxeln, sedan till lagrets innerbana, och ut genom kulorna till den jordade ytterbanan.
Men då är skadan redan skedd....

Tomas

Nej ingen ihopblandning av motorer!



Strömmen laddas upp i fläkthjulet och i motoraxeln samt innerringen eftersom denna sitter på motoraxeln sen slår en liten blixt genom fetthinnan i dels ytterringen och dels innerringen enbart av en anledning och det är att motorskölden är av plåt "jordad" vilket den inte är om man mäter till jord, inte heller stiftet jordar skölden utan ger den bara kontakt med statorns yttersida vilket vad jag tror förvärrar strömvandringen.
Det bästa vore förmodligen att isolera lagret eller helst båda lagren men uppladdningen hindras ju inte och detta och betyder indirekt bekymmer.
Att ladda statisk ström i ett fläkthjul skapar dessutom onödig nedsmutsning.

Så lösningen är nog att jorda fläkthjulet (hur man nu kan jorda en plastbit)
Fazers lösning med grafitfärg som ger ledningsförmåga och som sen jordas bort skulle fungera klockrent men själva orsaken till ett problem som bara drabbar vissa pumpfabrikat måste nog sökas i konstruktionen.

Vissa använder exakt samma materiel i motor och fläkthjul men får ingen vandring, på någon som jag kollat var plåtskölden på andra gaveln vilket tvingar strömmen att passera genom rotorn och kanske på något vis då balanseras ut.

Det kan ju eventuellt tänkas att teorin med uppladdning från fläkthjulet inte stämmer utan att uppladdningen sker genom att rotorn (dvs permanentmagneterna) gnids mot statorn på något vis och då är ju isolering eller jordning av axeln helt optimalt temperaturen kan ju påskynda förloppet genom att rotorn kyls sämre än statorn och friktionen då ökar, dvs spelet dessa emellan är för litet.

 

 
 
Skrivet av: toi
« skrivet: 13 maj 2007, 22:12:57 »

Någon som vet vilken typ av lager som sitter i fläktmotorn i innerdelen till e9dke (också tacksam för tips var de kan köpas). Finns det någon instruktion för att byta dessa?

Tackar på förhand.

/Tommy
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 13 maj 2007, 21:58:06 »

Bosse, blandar du inte ihop motorerna nu ?
Mig veterligen så är det CKP samt XE motorerna som har stift?

Har talat med Panasonic om detta och de hävdar att det är den torra varma luften i kombination med i stort sett kontinuerlig drift som laddar upp fläkttrumman, detta vandrar sedan ut i lagret.

Mässingsstiftet har ingen funktion i sådant fall då spänningen kommer från fläkttrumman in igenom motoraxeln, sedan till lagrets innerbana, och ut genom kulorna till den jordade ytterbanan.
Men då är skadan redan skedd....


Tomas
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 13 maj 2007, 19:26:04 »

Hej Bosse! (och alla andra)

Jodå, jag är fortfarande med forumet och kollar med jämna mellanrum.

Ang. problemenen med strömvandring i lagren tror jag precis som någon annan skrev här ovan,
att bästa lösningen är att jorda axeln med ett släpkol som ligger an mot änden av axeln.

Lösningen kan vara mycket enkel att ordna till själv.
Man kan tex använda ett tillböjt gem som ligger i spänn mot axelns "gavel" och samtidigt jordar mot motorns metallhölje.
Vill man vara riktigt noga kopplar man en kabel till gemet och ansluter andra änden till närmaste jordkabel i chassit.

En annan tanke är att spraya själva fläkthjulet med grafitfärg så att den blir elektriskt ledande mot axeln.
Sådan grafitfärg används ofta på insidan av bakstycket på TV-apparater mm. för att jorda bort statiska laddningar.

Och visst skall det gå att mäta upp ev. statisk elektricitet på axeln, det hjälper jag gärna till med, om du vill ha hjälp med det Bosse.
Problemet är väl bara att det inte är så torr luft ute nu, men kanske kan man fejka fram det genom ett köra full värme ett bra tag.
Men det blir nog väldigt varmt i stugan och det kommer att gå åt många öl för att hålla vätskebalansen i schack...

Mvh  Fazer

Skrivet av: marnyk
« skrivet: 13 maj 2007, 17:19:23 »

Även HE och XE drabbas av lagerljud på minder än två år. Dåligt!
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 13 maj 2007, 16:53:47 »

Hur ser fläktmotorn ut i de fabrikat som inte upplever lagerproblemet? Är det kullager där eller glidlager? Bronslager håller riktigt bra framförallt där det är mycket smuts i miljön. Fettsmorda lager drar till sig dammsamlande anhopningar som torkar ut fettet i lagret.
På min pelletsbrännare t ex som är 8 år så är det inga problem med fläkten trots att det är en skitig miljö med trädamm och sot om vartannat.
Den är glidlagrad, ej kullagrad. Samma erfarenheter har vi från mitt jobb. Bästa hållbarhet fås med glidlager i brons. Men där utsätts även lagren för tryckbelastning och inte enbart rotation. För den oinvigde så verkar det "low tech" med lagerbussningar men det funkar.
 
mvh L
Skrivet av: tracker
« skrivet: 13 maj 2007, 16:04:04 »

normalt om man har strömvandring igenom ett lager så jordar man bort det med ett släpkol somm sitter i gavel till axel
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 13 maj 2007, 14:24:20 »

Hei Bosse
Tror ikke strømvandring er problemet , men derimot at fettet/smøringen i lagrene ikke er temperaturbestandig nok  for varmen i varmepumpa og dermed ikke har god nok smøreevne ( lekker ut over tid ) . Trolig er ikke dette et problem der pumpene kun går som aircondition da lufta er kjølig i utblåsningen . Lagrene som er i pumpene er nok heller ikke av det mest påkostede slaget .
 *vinkar* Raptus

Jag trodde samma sak i princip tidigare men det finns faktiskt ett spår förorsakat av strömgenomslag i ytter samt innering av lagret (har kollat detta med)!
Strömvandring sker och orsakar problemet!
Skrivet av: raptus
« skrivet: 13 maj 2007, 14:06:29 »

Hei Bosse
Tror ikke strømvandring er problemet , men derimot at fettet/smøringen i lagrene ikke er temperaturbestandig nok  for varmen i varmepumpa og dermed ikke har god nok smøreevne ( lekker ut over tid ) . Trolig er ikke dette et problem der pumpene kun går som aircondition da lufta er kjølig i utblåsningen . Lagrene som er i pumpene er nok heller ikke av det mest påkostede slaget .
 *vinkar* Raptus
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 13 maj 2007, 13:59:23 »

Fazer!!!

Om du är vaken på forumet fortfarande?

Kan laddningsström mätas på något vis?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 13 maj 2007, 13:56:54 »

Om Panasonic trodde att ström vandrade från stator till rotor så skulle ett metallstift innebära att man ville påskynda förloppet!

Strömvandringen sker alltså i från rotorn och det enda som kan generera ström är nog fläkthjulet i sig, rotorn består av permanentmagneter och dessa varken leder eller alstrar ström (rätta mig om jag har fel)
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 13 maj 2007, 13:50:19 »

Kom igen! antingen vilda gissningar som slår hål på teorierna eller underbygger dom är alla lika välkomna!
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 13 maj 2007, 13:26:27 »

Detta vet vi!

Strömvandring sker genom att ström slår igenom lagret, sannolikt sker detta som genomslag pulsvis då en viss uppladdning sker dvs strömmen måste byggas upp och sen passera en fetthinna innan spiken "eloxerar" (eller vad det nu kallas) ett spår i lagret. värst drabbat är det främre lagret som sitter i en gavel av galvad plåt.

E9/12CKP5 drabbas av detta liksom föregångaren E9/12BKP liksom efterträdaren E9/12DKE samt även andra fabrikat tex Mitsubishi.

Bilderna visar två motorer 1 E9CKP5 samt 1 E9DKE, skillnaden mellan dessa är att ett mässingsstift har bryggat anslutningen mellan plåtgaveln och den inre statordelen i E9DKE, statordelen (metallen) är faktiskt inte jordad vilket jag först trodde.

Det lustiga! hålet för mässingspinnen finns färdiggjutet i föregångaren CKP.

Min bedömning är att plåtgaveln lätt skulle isoleras genom att mässingsstiftet togs bort obs! det var ju just detta som CKP modellen saknade och ändå fick strömvandring att uppstå!

Därför så är strömvandringen ett fenomen som förbryllar och nästan får mig att tro att vandringen inte sker mot statorn överhuvudtaget.
Jag skulle alltså lika gärna kunna stå upp och säga att strömvandringen sker över plasten i innedelen!

(Min högst egna bedömning är att strömvandringsproblemet beror på statiska uppladdningar beroende på en allt för het luft i utblåsningen som ger mycket torr och därigenom elektronvänlig miljö där dessa små odjur kan frodas tillsammans när hjulet snurrar och att skärmning av lagret då skulle kunna innebära stora nedsmutsningsproblem på fläkthjulet i stället)

Att problemet är svårbemästrat står dessutom klart (tre årsmodeller ca 5år utan fungerande åtgärd)
Jag har tidigare bytt lager på många i ca 3 år och även hela motorer och ingen har återfått problemet förrän nu! en som byttes lager på för 1 år sedan.

Årets gåta! var tar strömmen vägen?

Att sätta in ett keramiskt lager är utomordentligt panikbetonat eftersom strömmen då inte skall vandra genom lagret vilket den inte skall göra i alla fall men ändå gör, och var skall urladdningen då ta vägen?


 



   

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!