Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme med 500 liters Knäpptank  (läst 5231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« skrivet: 16 maj 2011, 21:14:57 »
[img]Hej

Vore verkligen tacksam för synpunkter på min planerade installation av en bergvärme pump och att jag behåller en 500 liters acctank som buffert och förvärme av varmvatten. Jag är orolig att varmvattnet inte skall räcka till med tonåringar i huset och tror att med acctanken kommer jag dels buffra värme för radiator systemet som är något underdimensionerat och dels kunna förvärma varmvattnet framförallt på vintern då jag inte vill att pumpen skall switcha över till vattenvärme och då få kalla radiatorer eller kalla golv.
Tycker detta borde funka. Lite osäker dock på hur jag ska ställa in radiator shunten för nu får jag 2 i serie, en i värmepumpen och en befintlig, räknar dock med att ställa pumpen något "högre" och därigenom få det hela att funka.

Som sagt kommentarer och erfarenheter skulle vara av stor hjälp.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2011, 21:29:48 »
Shunten mot rad borde kunna stå fullt öppen hela tiden sen ställer du kurvan för lagom temp i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2011, 19:09:34 »
Såhär tänker jag, med något högre ställd VP kommer den att "ladda" tanken (när radiatorerna inte behöver mer eller när golvvärmen stryper) vilket ger en buffert vid kallt väder (även här finns en reglering på radiatorer och golvvärme) och varmare dagar en bättre förvärmning av varmvattnet.
Jag räknar alltså med färre starter både vid kallt väderlek och vid varm väderlek. OK att om tanken står, så finns det förluster men på sommaren små eftersom temepen är låg och på vintern värmer det endå biutrymmet därVP är placerad.

Har jag missat något?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad bananen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2011, 19:18:34 »
har solfångartanken på inkommande vv så nu får solf.bekänna färg
för här kan tonåringar o fru duscha varmt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2011, 20:22:00 »
Såhär tänker jag, med något högre ställd VP kommer den att "ladda" tanken (när radiatorerna inte behöver mer eller när golvvärmen stryper) vilket ger en buffert vid kallt väder (även här finns en reglering på radiatorer och golvvärme) och varmare dagar en bättre förvärmning av varmvattnet.
Jag räknar alltså med färre starter både vid kallt väderlek och vid varm väderlek. OK att om tanken står, så finns det förluster men på sommaren små eftersom temepen är låg och på vintern värmer det endå biutrymmet därVP är placerad.

Har jag missat något?

Tror det är dålig ide att ladda för sämre väder vp ger sämre cop vid högre framledning och bufferten blir så liten så den tar slut i ett nafs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2017, 19:35:42 »
Hur pass bra funkar det med slinga för förvärmning av vv?
Har man en liten tank ska det ju vara kanon men hur funkar det och hur pass fort får man vv egentligen? Sc:,h
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2017, 20:17:13 »
Din storlek på VP ? +500L
Du kanske ska göra som jag , har bara en L/V ecoair  107 lite klen , den gÃ¥r mot en
tank  , men inkopplingen är lite annorlunda mot vad som brukligt är , det är sÃ¥ att om VP gÃ¥r mot tanken sÃ¥ kommer VB att blanda sig i tanken och en lägre temp till systemet kommer att avges och ev shuntar kommer att öppna mer och mer om inte VP orkar att  lyfta tempen frÃ¥n returen , dÃ¥ fÃ¥r du kallare och kallare pÃ¥ systemet , sÃ¥ var det för mig sÃ¥ jag kopplade om det , nu gÃ¥r VP direkt in pÃ¥ samma rör som framledningen in i tanken , ett T-kors , det gör att VP:s  vatten har en högre temp mot
systemet och kan försörja det ,samt att det som inte äts upp ute gÃ¥r till tanken ,  VP:s
CP ska ge lite mer flöde än vad systemet fodrar vid full last , dÃ¥ blir flödet frÃ¥n VP större och laddar tanken , returen frÃ¥n systemet ska gÃ¥ direkt till tank och VP tar  därifrÃ¥n ,  , när VP laddar VV sÃ¥ finns en liten buffert att ta av i tanken ,inga stora mängder men räcker nog till . Och när VP startar för värme kommer högre tillgodo systemet direkt utan fördröjning  ,Min VP orkar inte med att lyfta när VV ska förvärmas vid +5C och under enär det är en dubbelslinga i tanken , tanken är en med s.k galler för ca 100 L i botten som värme och ingen el-patron pÃ¥ topp för VV , kommer att köra fullt ut pÃ¥ förvärmning pÃ¥ sommaren , dÃ¥ orkar den med VV , ska byta den mot kraftigare till vintern  hoppas att detta kan ge nÃ¥got av hur olika kopplingar kan vara och tänka pÃ¥

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2017, 21:36:04 »
Hur pass bra funkar det med slinga för förvärmning av vv?
Har man en liten tank ska det ju vara kanon men hur funkar det och hur pass fort får man vv egentligen? Sc:,h
Jag är ingen expert. Men vad jag vet är att min gamla CTC kombipanna fixade allt VV för flera personer i hushållet med en slinga i pannans värmevatten. Ingen VV-tank alltså. Pannan värmde omgivande vattnet till 70 °C. För att få nåt vettigt ur den informationen så bör man förstås ha tillgång till pannans vattenvolym och slingans dimensioner. Vill någon veta så ska jag se vad jag har mer att informera om...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2017, 06:56:14 »
Smurfen har rätt, det är helt meningslöst att köra varmare i tanken än vad du behöver, så du skall köra med shunten på tanken fullt öppen, och ställa kurvan så att temperaturen i huset är lagom när alla termostater på radiatorerna är helt öppnade.

Vi talar om några få kW energi (uppskattat) som lagras extra i tanken även om du skulle ligga 5 grader varmare i tanken än vad du behöver för att hålla huset varmt, och att köra 5 grader varmare än nödvändigt kostar ca 15% i sämre verkningsgrad.
Då är det billigare att låta elpatron stötta de få timmar som den ackumulerade energin skulle kunna göra någon nytta för dig.
Lita på mig, du SKALL ha andra shunten helt öppen, allt annat är galenskap.

Inget ont menat.

Förvärmningen av tappvarmvattnet, och en tank för värmepumpen att arbeta mot är dock en bra lösning när du redan har prylarna pÃ¥ plats.  tummenupp

Har du inte problem med knäppningar i rörsystemet är det också en god ide att koppla framledningen från värmepumpen direkt till framledningen till radiatorerna, om du kan göra det före eller efter shunten spelar ingen roll så länge shunten står fullt öppen.
En sådan koppling garanterar högsta möjliga framledningstemp vid varje tillfälle, oavsett vilket flöde du har i interna och externa kretsen.
Över tid har det liten betydelse, men det blir i alla fall inte sämre.
Har du problem med knäppningar i ditt system skall du koppla framledningen från värmepumpen till ett uttag nära toppen av tanken.
Då fungerar arbetstanken som en knäpptank och utjämnar de portioner av hett vatten som kommer från värmepumpen just efter att den producerat tappvarmvatten.

Glöm nu inte, du skall INTE ladda tanken med onödigt varmt vatten, det vare sig lönar sig, eller ackumulerar någon nämnvärd energi.
« Senast ändrad: 10 maj 2017, 07:00:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2017, 12:27:36 »
Det talas mycket om knäppningar när värmningen växlar mellan radiatorsystemet och varmvattenberedaren. Stängs inte cirkulationspumpen för radiatorsystemet av när VP går över till varmvattenvärmning? Hinner radiatorerna sjunka så mycket i temperatur att det blir knäppningar i alla fall?
Står i begrepp att installera bergvärme i en gammal kåk med många äldre, stora radiatorer (plus några modernare och lite värmegolv med en push-grupp). Har en 800 liters tank som jag funderar på att dra värmen genom - eller inte. Blir kvar som reserv ihop med pelletspannan i vilket fall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2017, 12:33:48 »
OM cirkpumpen stängs av så löser värmepumpen ut på högtryckspressostaten.
Normalt, på vintern så växlar ofta värmepumpen mellan värme och varmvatten utan att stänga av kompressorn mellan dessa två, och då kommer alltid en skvätt hett vatten ut i radiatorerna.

Är lite osäker på hur de gör efter en vattenvärmning, men på modernare värmepumpar som har cirkpumpen i sommarläge så borde cirkpumpen stängas av innan växelventilen växlar över mot radiatorerna igen, kan man tycka, men jag vet faktiskt inte hur dom gör, kan säkert vara olika mellan tillverkarna också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2017, 12:45:45 »
Det där förstod jag inte riktigt, varför skulle trycket stiga bara för att man slutar pumpa runt vattnet? Pumphjulet i cirk.pumpen snurrar väl bara med om det blir mera vatten som vill igenom?
Sommarläge på min cirkulationspump är f n=avstängd men jag funderar på hur jag kan låta golvvärmen i badrummet vara på när resten är avstängt. Tänkte först koppla om så att golvvärmen går på returvattnet från radiatorerna så jag slipper shunta bort 50-gradigt vatten på vintern men har inte fått ihop det än.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 13:10:10 »
Det är samma cirkpump som sköter cirkulationen när värme och varmvatten värms, stänger man av den samtidigt som kompressorn går så löser den för hög tryck i kylkretsen, kompressorn blir inte av med värmen vilket resulterar i att trycket stiger tills pressostaten löser ut.
Vintertid går cikpumpen dygnet runt.

Sommartid vet jag inte hur de olika tillverkarna löst driften av cirkpumpen.
Kompressorn skulle eventuellt kunna lösa ut om man stänger av cirkulation + kompressor exakt samtidigt, jag vet inte, och därför kan jag inte ge ett rakt svar vad som gäller under den tid på året som cirkpumpen bara går när kompressorn går.
Om du aktiverar sommarläget, knäpper det ändå för dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2017, 16:11:40 »
Har inte bergvärme än, håller på att ta ställning till hur mitt system ska se ut. Har en befintlig tank som gärna får vara med om jag inte tappar för många kronor på att pumpa upp onödigt hög temperatur men om jag släpper in vatten i toppen och tar ut till radiatorerna högt upp i tanken, eller sätter ett t-rör på toppen som delar upp på tank och radiatorer, så borde det alltså gå bra?
Har inte förstått helt hur vattnet väljer väg p g a temperatur, hade en erfaren rörmokare här som föreslog att koppla in värmepumpen rakt av med ett par t-rör, ett på framledning och ett på returledning och låta den befintliga cirkulationspumpen gå.
"Om det är varmare vatten i tanken för att du eldar så tas värmen därifrån men är det varmare vatten i röret från värmepumpen så blir det detta vatten som går ut i radiatorsystemet" sa han ungefär. Påminner om din skiss över en shunt. Har jag missat nåt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2017, 16:18:23 »
Förstår inte riktigt hur han tänkt utifrån din beskrivning.
Men visst, värmer man en tank med både värmepump och vedeldning så kommer värmepumpen stanna när det blir varmare i tanken än vad börvärdet på värmepumpen är.
Nibe har rätt bra dockningsscheman på sin hemsida för hur man kan ansluta värmepump mot arbetstank och vedpanna.
Prova googla på t.ex. "nibe 1245 dockning ved". (eller den modell du funderar på)

Dockningarna går använda även med andra fabrikat, så rekommendationen till Nibes hemsida är bara för att de har bra dokumentation.
Tänker du köpa en Daikin så kan du googla nibe 1255 dockning ved istället, och bara byta ut värmepumpen mot Daikins...
« Senast ändrad: 15 maj 2017, 16:19:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!