Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump i husbuss  (läst 1346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaktfalken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärmepump i husbuss
« skrivet: 25 mars 2022, 14:47:09 »
Hej

Har sneglat på iden att istället för dieselvärmare i husbussen, skaffa mig en liten luftvärmepump, som också kan kyla ner när det blir varmt inuti på sommaren, vet inte hur den bäst skulle monteras och vilken modell som kan vara lämplig, samt att den drar lite el så lite som möjligt då det kommer att bli solcells laddning till stora batterier mestadels som stå för förbrukningen, mestadels kväll/ natt antar jag, men även värme då hösten o vintern tar tag, men då blir det från elstolpe i såna fall, har ni tips på lämplig luftpump så vore jag tacksam mvh :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i husbuss
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2022, 15:06:04 »
Hej! Finns ju t.ex. den här: https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/ac-husvagn-och-husbil/polario-pro-camper-3500-mobil-ac/p-1561195 Står att den klarar en fordonslängd upp till 11 m. Hur stor "husbuss" har du? Men att köra på batterier tror jag inte är möjligt. Låt säga att kompressorn drar 1000 W så blir det ju 83 A vid 12 V eller 42 A vid 24 V elsystem. Detta exklusive omvandlingsförluster säkert är betydande. Förmodligen räcker heller inte värmeeffekten särskilt långt på vintern då ett fordon knappast är välisolerat och då behövs en bensin- eller dieselvärmare med hög effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jaktfalken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump i husbuss
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2022, 15:46:55 »
Bussen är pÃ¥ 8 meter sedan är det mycket skÃ¥p mm sÃ¥ öppna ytorna kanske är pÃ¥ 30 kvm, men sov ytorna bara 12 kvm längst bak max, jo jag antog nästan att det inte skulle fungera att driva ett pumpaggregat länge pÃ¥ batterier, men att det fÃ¥r bli isÃ¥na fall pÃ¥ elstolpe dÃ¥  ::) Det var ett fint aggregat via länken du gav mig tackar, ja rätt dyrt dÃ¥ men en bra lÃ¥ngsiktig investering samtidigt, skall kolla upp detta mer mvh
« Senast ändrad: 25 mars 2022, 15:53:27 av jaktfalken »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftvärmepump i husbuss
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2022, 16:22:52 »
Ett alternativ till batterier är ett litet elverk så att du kan köra på 230V. Jag har själv en husbil med värmepump och ett elverk som jag vid behov kan koppla in. Men det är ingen höjdare om man ska stå på elverk någon längre tid så det brukar bli utan kyla vid frikamping och för mig gasol för värme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!