Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Granska nya rördragningen Kamin, tank och VP  (läst 751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Granska nya rördragningen Kamin, tank och VP
« skrivet: 29 maj 2019, 20:51:33 »
Hej!

Har bestämt mig för att bygga om rördragningen mellan kamin, värmepump och tank, dÃ¥ rörmockaren som har satt upp detta inte behagar sig att slutföra jobbet  FiR och att han i princip har kopplat korslutning för värmepumpen, märkte jag nu när jag började dokumentera och mera förstod vad han har gjort.

Skickar med en bild där vi ser nuvarande lölsning och det jag hade tänkt att dra, som jag tror blir bra, vi eldar rätt mycket så jag behöver hela tanken för att fylla på med värme, samt att från ca 1-2 minus så går IVT pumpen i princip dygnet runt och är väl egentligen lite klen också. Återvinnings kopplingen har han aldrig fått till och jag skiter i den, då jag har märkt att det är inte så dumt att ha kaminen lite varm även dagen efter och så går det fortare att få upp värmen igen.

Det jag velar lite här är det med BIV shunten, då returen gå till botten och det innebär att hela tanken kommer till slut att användas endå, visst vatten slingan får ju mera värme. Vill heller inte köra det som en ren volym tank då pumpen går hela tiden i alla fall och jag vill ha vatten att elda emot. Eller vad tycker ni, COP borde bli bättre för VP men då kan jag elda mindre...l help

Installerade 3 glas i höstas och denna vinter sÃ¥ vart det sÃ¥ klart varmare inne, och vi eldade kanske inte fullt sÃ¥ mycket som tidigare och i Ã¥r kommer vi antagligen installera FTX, sÃ¥ jag vet inte om det kommer innebära att vi kommer elda ytterliggare mindre pga det  Sc:,h

Alla synpunkter är värdefulla!
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!